Build: Waltly Titanium
Hey, veel succes met je mooie project! In verband met die steilere balhoofdhoek zou ik ook de front-center afstand in de gaten houden. Om (teveel) toe overlap te vermijden. Je kan je trail ook verkleinen door een vork met meer offset te nemen. Die hogere offset zorgt meteen ook voor extra front-center. Just my 2 cents.
Leuk om te horen dat er nog iemand een Waltly laat maken. Ik heb inmiddels bijna de 3000 kilometer gepasseerd. Ik ben eindelijk van het gezeur met de aanlopende remmen af nadat ik de remblokken heb vervangen voor aftermarket remblokken van Elvedes.
Ik ga denk wel een andere stuurbocht en stuurpen monteren. Ik kan niet wennen aan het Deda RHM stuur. Het lukt niet de shifters goed recht te krijgen.
Ik ga denk wel een andere stuurbocht en stuurpen monteren. Ik kan niet wennen aan het Deda RHM stuur. Het lukt niet de shifters goed recht te krijgen.
Geen (groot) fan van grote frames maar ik vind dit een erg fraai & geslaagd ontwerp/bouw, complimenten! Aan Chinezen zeker (maar ook bij andere bedrijven kom ik het tegen) is het stellen van meerdere vragen tegelijkertijd garantie om niet alles beantwoord te krijgen. Dat is (bijna) universeel; of ik nou voor fiets, auto of voor mijn bedrijf contact met ze heb; steeds hetzelfde, zelfs al zet ik de vragen gesepareerd netjes onder elkaar
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
Mooi dat je het goed vind dat ik je topic aan het kapen benBasv.L. schreef: ↑24 jun 2024 23:13 Leuk om te horen dat er nog iemand een Waltly laat maken. Ik heb inmiddels bijna de 3000 kilometer gepasseerd. Ik ben eindelijk van het gezeur met de aanlopende remmen af nadat ik de remblokken heb vervangen voor aftermarket remblokken van Elvedes.
Ik ga denk wel een andere stuurbocht en stuurpen monteren. Ik kan niet wennen aan het Deda RHM stuur. Het lukt niet de shifters goed recht te krijgen.
Ik zit qua headset dus ook nog even te kijken. De Enve stem vind ik op een verkouden neus lijken, dus ik zat wel met een schuin oog naar Deda te kijken ook. Maar ik neig naar FSA. Wat minder bling wel, maar wel meer mijn smaak qua uiterlijk.
Heb jij nog naar decals gekeken op de downtube? Ik heb een Chinees carbon frame ooit tijdelijk gebruikt, en daar had ik mijn bijnaam op de downtube laten zetten. Voor nu dacht ik er aan AI in te zitten voor iets grafischers, en dat dan nog zelf te finetunen.
Ja dat is nog iets waar ik naar moet kijken. Ik heb het op mijn Litespeed alleen met vaste spatborden, dus er is nog wel marge denk ik. De Litespeed is een gravelbike, met 71.5° balhoofd, en nu mik ik op een gangbaardere 73°. Ik moet het nog eens goed nameten, maar bedankt voor de tip! Qua vork hebben ze me nu dezelfde maten ingetekend als op de tekening van Basv.L.; ik weet niet of ze nog meer opties hebbenJack77 schreef: ↑24 jun 2024 22:49 Hey, veel succes met je mooie project! In verband met die steilere balhoofdhoek zou ik ook de front-center afstand in de gaten houden. Om (teveel) toe overlap te vermijden. Je kan je trail ook verkleinen door een vork met meer offset te nemen. Die hogere offset zorgt meteen ook voor extra front-center. Just my 2 cents.
Dank, ik kan er helaas ook niks aan doen dat ik 1,97 ben geworden. Ik moet er maar het beste van maken. Het sluit helaas wel veel (mooie) merken uit. Cervelo, 3T, Colnago en anderen maken allemaal geen passende racefiets.tomtom schreef: ↑25 jun 2024 12:38 Geen (groot) fan van grote frames maar ik vind dit een erg fraai & geslaagd ontwerp/bouw, complimenten! Aan Chinezen zeker (maar ook bij andere bedrijven kom ik het tegen) is het stellen van meerdere vragen tegelijkertijd garantie om niet alles beantwoord te krijgen. Dat is (bijna) universeel; of ik nou voor fiets, auto of voor mijn bedrijf contact met ze heb; steeds hetzelfde, zelfs al zet ik de vragen gesepareerd netjes onder elkaar
Ik vind het niet erg dat je het topic kaapt. Ik heb destijds ook naar FSA gekeken maar wilde perse een stuurpen met -14° zodat deze horizontaal zou staan. Nu kom ik daar op terug. Als ik alles nog een keer zou kunnen doen zou ik voor een Chris King headset gaan met een enve stuurpen en stuurbocht. Dan wordt de balhoofdbuis ook wat slanker.gurb schreef: ↑25 jun 2024 14:48Mooi dat je het goed vind dat ik je topic aan het kapen benBasv.L. schreef: ↑24 jun 2024 23:13 Leuk om te horen dat er nog iemand een Waltly laat maken. Ik heb inmiddels bijna de 3000 kilometer gepasseerd. Ik ben eindelijk van het gezeur met de aanlopende remmen af nadat ik de remblokken heb vervangen voor aftermarket remblokken van Elvedes.
Ik ga denk wel een andere stuurbocht en stuurpen monteren. Ik kan niet wennen aan het Deda RHM stuur. Het lukt niet de shifters goed recht te krijgen.
Ik zit qua headset dus ook nog even te kijken. De Enve stem vind ik op een verkouden neus lijken, dus ik zat wel met een schuin oog naar Deda te kijken ook. Maar ik neig naar FSA. Wat minder bling wel, maar wel meer mijn smaak qua uiterlijk.
Heb jij nog naar decals gekeken op de downtube? Ik heb een Chinees carbon frame ooit tijdelijk gebruikt, en daar had ik mijn bijnaam op de downtube laten zetten. Voor nu dacht ik er aan AI in te zitten voor iets grafischers, en dat dan nog zelf te finetunen.
Ja dat is nog iets waar ik naar moet kijken. Ik heb het op mijn Litespeed alleen met vaste spatborden, dus er is nog wel marge denk ik. De Litespeed is een gravelbike, met 71.5° balhoofd, en nu mik ik op een gangbaardere 73°. Ik moet het nog eens goed nameten, maar bedankt voor de tip! Qua vork hebben ze me nu dezelfde maten ingetekend als op de tekening van Basv.L.; ik weet niet of ze nog meer opties hebbenJack77 schreef: ↑24 jun 2024 22:49 Hey, veel succes met je mooie project! In verband met die steilere balhoofdhoek zou ik ook de front-center afstand in de gaten houden. Om (teveel) toe overlap te vermijden. Je kan je trail ook verkleinen door een vork met meer offset te nemen. Die hogere offset zorgt meteen ook voor extra front-center. Just my 2 cents.
Ik heb mijn vork wel moeten facen om te zorgen dat de rem vrij liep. Ik heb er meerdere keren over gemaild maar nooit een goede reactie gehad, alleen dat ze meer bewijs wilden en er naar zouden kijken. Maar ja van een vork van 150 USD mag je ook niet te veel verwachten. De vork maken ze niet zelf. Achteraf had in ook een enve of deda voorvork genomen.
Heb via MP recent ook een Waltly gravelbike op de kop getikt. Onderhoud was nogal verwaarloosd. Alle draaiende delen waren werkelijk onherkenbaar versmeerd en versleten, maar wielen, banden, derailleurs, vork, zadelpen, shifters waren prima.
Inmiddels een stapel nieuwe onderdelen besteld en verwacht de opbouw dit weekend af te ronden.
Meteen van de GRX 1x 11 DI2 maar GRX 2x 11 DI2 gemaakt en vooral.... veeeeeel gepoetst, alle lagers vervangen. (crank, balhoofd) en onwijs lopen prutsen met doorvoer DI2 kabels.... uiteindelijk licht beschaamd mijn LBS ingeschakeld.
Foto' s volgen snel.
Inmiddels een stapel nieuwe onderdelen besteld en verwacht de opbouw dit weekend af te ronden.
Meteen van de GRX 1x 11 DI2 maar GRX 2x 11 DI2 gemaakt en vooral.... veeeeeel gepoetst, alle lagers vervangen. (crank, balhoofd) en onwijs lopen prutsen met doorvoer DI2 kabels.... uiteindelijk licht beschaamd mijn LBS ingeschakeld.
Foto' s volgen snel.
Laatst gewijzigd door rico8 op 05 jul 2024 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De voldoening duurt langer dan de pijn...
Ook een mooi project! Raar dat de vorige eigenaar de moeite nam om een Waltly frame te laten bouwen om hem vervolgens te verwaarlozen!rico8 schreef: ↑04 jul 2024 11:48 Heb via MP recent ook een Walty gravelbike op de kop getikt. Onderhoud was nogal verwaarloosd. Alle draaiende delen waren werkelijk onherkenbaar versmeerd en versleten, maar wielen, banden, derailleurs, vork, zadelpen, shifters waren prima.
Inmiddels een stapel nieuwe onderdelen besteld en verwacht de opbouw dit weekend af te ronde.
Meteen van de GRX 1x 11 DI2 maar GRX 2x 11 DI2 gemaakt en vooral.... veeeeeel gepoetst, alle lagers vervangen. (crank, balhoofd) en onwijs lopen prutsen met doorvoer DI2 kabels.... uiteindelijk licht beschaamd mijn LBS ingeschakeld.
Foto' s volgen snel.
Oei dat is wel zonde! Heb je dat zelf gedaan of laten doen?Basv.L. schreef: ↑29 jun 2024 23:10
Ik heb mijn vork wel moeten facen om te zorgen dat de rem vrij liep. Ik heb er meerdere keren over gemaild maar nooit een goede reactie gehad, alleen dat ze meer bewijs wilden en er naar zouden kijken. Maar ja van een vork van 150 USD mag je ook niet te veel verwachten. De vork maken ze niet zelf. Achteraf had in ook een enve of deda voorvork genomen.
Met een enve vork en chris king lagers smijt je er wel meteen een hoop meer geld tegenaan, zeker in verhouding tot het frame; dat ben ik wat minder van plan voor deze n+1. Ik ga wel het ontwerp aanpassen naar een 44mm headtube voor externe cups. Die moet ik dan wel zelf inkopen, maar dat maakt me voorlopig nog wel flexibel.
Ik heb hetzelf gedaan. Na het facen heb ik geen problemen meer gehad.
Achteraf had ik ook externe lagercups genomen van Ritchey of Chris King, met een andere voorvork. Of een standaard balhoofd met een Deda DCR voorvork.
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en ga de Deda Vinci stuurcombo vervangen voor een Deda superbox en Satori aerocomfort stuur.
Achteraf had ik ook externe lagercups genomen van Ritchey of Chris King, met een andere voorvork. Of een standaard balhoofd met een Deda DCR voorvork.
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en ga de Deda Vinci stuurcombo vervangen voor een Deda superbox en Satori aerocomfort stuur.
Tussentijdse update:
Mijn frame is gebouwd, gestraald en gegraveerd
Ik heb ze nog maar eens gevraagd of de brakemounts gevlakt en gecentreerd zijn (op de foto's leek het dat ze nog niet nabewerkt waren, maar daar zat wel wat jpg compressie op). Amy gaf aan dat ze voor het verzenden nog remmen monteren om te testen.
Ben benieuwd!
De onderdelen liggen al klaar, alleen de steekassen heb ik nog niet durven bestellen. Hopelijk is de volgende update een opgebouwde fiets
Mijn frame is gebouwd, gestraald en gegraveerd
Ik heb ze nog maar eens gevraagd of de brakemounts gevlakt en gecentreerd zijn (op de foto's leek het dat ze nog niet nabewerkt waren, maar daar zat wel wat jpg compressie op). Amy gaf aan dat ze voor het verzenden nog remmen monteren om te testen.
Ben benieuwd!
De onderdelen liggen al klaar, alleen de steekassen heb ik nog niet durven bestellen. Hopelijk is de volgende update een opgebouwde fiets
Lekker man, gefeliciteerd alvast. De steekassen krijg je er bij. Het zijn wel massieve steekassen en dus ook best zwaar. Ik heb een setje Robert Axle Project assen erin gezet.
Heb je de vork ook bij Waltly vandaan?
Heb je de vork ook bij Waltly vandaan?
Ja voorlopig gebruik ik hun vork gewoon. Mogelijk dat, als de fiets zich bewezen heeft, ik nog upgrade naar een andere vork en een volledig geintegreerd stuur (puur voor de mooi uiteraard).
Ik had wel wat moeite met het persen van de vorkconus op de vork, maar dat is intussen gelukt. Het persen van de lagercups in het frame ging prima (al was het draadeind van m'n pers te kort, en moest ik even op zoek naar een langere). De headset, stem en het stuur zijn allemaal van FSA (niet via Waltly).
Maar intussen heb ik dus alles in huis en eens goed kunnen bekijken en voelen. Kwalitatief ziet het er prima uit; de lassen zijn net zo netjes als van mijn Litespeed. De verhoudingen zien er als los frame ook goed uit, al vind ik bij nader inzien de seat stays wat dik. De gestraalde tekst op de onderbuis is strak, maar het contrast met de brushed finish is wat minder groot dan bij mijn Litespeed. Het graveerwerk is netjes gedaan (al had ik op de tekening wel dunnere lijntjes aangegeven). Ik moet nog even kijken of ik het ga inkleuren nog (dat was wel het oorspronkelijke idee).
Volgende stap: de zaag in de vork!
Ik had wel wat moeite met het persen van de vorkconus op de vork, maar dat is intussen gelukt. Het persen van de lagercups in het frame ging prima (al was het draadeind van m'n pers te kort, en moest ik even op zoek naar een langere). De headset, stem en het stuur zijn allemaal van FSA (niet via Waltly).
Maar intussen heb ik dus alles in huis en eens goed kunnen bekijken en voelen. Kwalitatief ziet het er prima uit; de lassen zijn net zo netjes als van mijn Litespeed. De verhoudingen zien er als los frame ook goed uit, al vind ik bij nader inzien de seat stays wat dik. De gestraalde tekst op de onderbuis is strak, maar het contrast met de brushed finish is wat minder groot dan bij mijn Litespeed. Het graveerwerk is netjes gedaan (al had ik op de tekening wel dunnere lijntjes aangegeven). Ik moet nog even kijken of ik het ga inkleuren nog (dat was wel het oorspronkelijke idee).
Volgende stap: de zaag in de vork!