Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Aanspannen steekas

Startertje91
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2024 09:28

Startertje91 25 jun 2024 09:33

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van men eerste racefiets. Nu hoort daar af en toe ook een onderhoud of reparatie bij en ik merkte op dat men voorwiel vastzit dmv een steekas die met max 10nm mag aangedraaid worden. Hoe doen jullie dat als je onderweg pech hebt en je wiel eruit moet halen? Nemen jullie een momentsleutel mee voor onderweg? Want eentje die tot 10nm kan aandraaien lijkt me nogal groot?

Iemand tips? Alvast bedankt! :like:

marsman
Forum-lid
Berichten: 2598
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 jun 2024 11:04

Hij moet gewoon lekker vast zitten. Dus niet ramvast, anders sloop je de wiellagers. Te los ook niet natuurlijk. Je kunt dit bijna niet fout doen. Het is anders bij de onderdelen waar je carbon gaat vastzetten. Dus je stuur of zadelpen bijv. Daar komt het wel krapper en is een momentsleutel gewenst.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 979
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 25 jun 2024 11:06

Handvast ook zo'n begrip. Mar zoals marsman zegt je kunt het eigenlijk niet fout doen; dus niet ramvast.

Iets anders; hoe komt t eigenlijk dat ie niet los trilt ? Ook als ie handvast zit...
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Startertje91
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2024 09:28

Startertje91 25 jun 2024 11:11

Hey Marsman, dank voor je reactie!
De voorvork en kader is van carbon, maar dat maakt niet uit dan? En moet je naderhand thuis dan nog even checken of ie genoeg op spanning staat?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2598
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 jun 2024 11:13

Nee hoor, de spanning komt op je wiellagers en niet op je voorvork of het frame. Maak je geen zorgen. Je kunt dit met een gerust hart handvast draaien.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Startertje91
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2024 09:28

Startertje91 25 jun 2024 11:15

:like: Top! Dankjewel voor het geruststellend advies

abdr
Forum-lid
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 25 jun 2024 11:38

Er komt helemaal geen spanning op je wiellagers, anders reed je die binnen de kortste keren kapot. De constructie van een wielnaaf is zo dat de klemkracht van de steekas (of QR) door één doorlopend geheel van bussen wordt opgenomen. En die steekas moet goed vastzitten, dus echt stevig aandraaien.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jun 2024 11:50

Precies. Dus vooral stevig! en handvast! en bovenal geen momentsleutel :-p, en niet ramvast.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4331
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 jun 2024 12:00

E.e.a. is helaas niet altijd zo eenduidig. Vaak klopt bovenstaand, maar een maatje van me heeft een specialized. Hierbij moeten de steekassen ongeveer 15Nm hebben. Minder vast geeft in elk geval irritant gekraak. En 15Nm op een steekas voelt echt als “ramvast”.

1094
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 25 jun 2024 12:00

Heb het toevallig onlangs voor het eerst met een momentsleutel gedaan en wat bleek, 10nm was handvast :mrgreen:

1094
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 25 jun 2024 12:00

Vetten jullie de as in?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13667
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2024 14:21

Ik wel, gewoon over de hele lengte en de schroefdraad.

als je de as onderweg los moet draaien, draai hem een kwart slag los en weer vast, dan heb je een beetje een gevoel hoe vast ie zat.

Plaats reactie