Aanspannen steekas
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 25 jun 2024 09:28
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van men eerste racefiets. Nu hoort daar af en toe ook een onderhoud of reparatie bij en ik merkte op dat men voorwiel vastzit dmv een steekas die met max 10nm mag aangedraaid worden. Hoe doen jullie dat als je onderweg pech hebt en je wiel eruit moet halen? Nemen jullie een momentsleutel mee voor onderweg? Want eentje die tot 10nm kan aandraaien lijkt me nogal groot?
Iemand tips? Alvast bedankt!
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van men eerste racefiets. Nu hoort daar af en toe ook een onderhoud of reparatie bij en ik merkte op dat men voorwiel vastzit dmv een steekas die met max 10nm mag aangedraaid worden. Hoe doen jullie dat als je onderweg pech hebt en je wiel eruit moet halen? Nemen jullie een momentsleutel mee voor onderweg? Want eentje die tot 10nm kan aandraaien lijkt me nogal groot?
Iemand tips? Alvast bedankt!
Hij moet gewoon lekker vast zitten. Dus niet ramvast, anders sloop je de wiellagers. Te los ook niet natuurlijk. Je kunt dit bijna niet fout doen. Het is anders bij de onderdelen waar je carbon gaat vastzetten. Dus je stuur of zadelpen bijv. Daar komt het wel krapper en is een momentsleutel gewenst.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Handvast ook zo'n begrip. Mar zoals marsman zegt je kunt het eigenlijk niet fout doen; dus niet ramvast.
Iets anders; hoe komt t eigenlijk dat ie niet los trilt ? Ook als ie handvast zit...
Iets anders; hoe komt t eigenlijk dat ie niet los trilt ? Ook als ie handvast zit...
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 25 jun 2024 09:28
Hey Marsman, dank voor je reactie!
De voorvork en kader is van carbon, maar dat maakt niet uit dan? En moet je naderhand thuis dan nog even checken of ie genoeg op spanning staat?
De voorvork en kader is van carbon, maar dat maakt niet uit dan? En moet je naderhand thuis dan nog even checken of ie genoeg op spanning staat?
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 25 jun 2024 09:28
Top! Dankjewel voor het geruststellend advies
Er komt helemaal geen spanning op je wiellagers, anders reed je die binnen de kortste keren kapot. De constructie van een wielnaaf is zo dat de klemkracht van de steekas (of QR) door één doorlopend geheel van bussen wordt opgenomen. En die steekas moet goed vastzitten, dus echt stevig aandraaien.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Precies. Dus vooral stevig! en handvast! en bovenal geen momentsleutel :-p, en niet ramvast.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
E.e.a. is helaas niet altijd zo eenduidig. Vaak klopt bovenstaand, maar een maatje van me heeft een specialized. Hierbij moeten de steekassen ongeveer 15Nm hebben. Minder vast geeft in elk geval irritant gekraak. En 15Nm op een steekas voelt echt als “ramvast”.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13667
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik wel, gewoon over de hele lengte en de schroefdraad.
als je de as onderweg los moet draaien, draai hem een kwart slag los en weer vast, dan heb je een beetje een gevoel hoe vast ie zat.
als je de as onderweg los moet draaien, draai hem een kwart slag los en weer vast, dan heb je een beetje een gevoel hoe vast ie zat.