Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Kraken schoenen/plaatjes /pedalen

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1829
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 24 jun 2024 23:45

Afgelopen weekend in de Ardennen een paar pittige ritten met pittige beklimmingen gedaan.
Ondanks dat ik op de Shimano SPD pedalen en schoenplaatjes silicone spray had gedaan (vanwege eerder gekraak),
en zelfs één paar schoenen had voorzien van nieuwe plaatjes, was het kraken eigenlijk niet om te hebben.
Zeer irritant net of die steile krengen van klimmen aldaar nog niet genoeg zijn :roll:
Ik had ook het idee dat ik mijn rechter schoen soms naar voren hoorde klikken (soort schuiven).
Paar ritten geleden ook al wat last van dit gekraak.
Zouden het misschien de schoenen zelf kunnen zijn (Lake schoenen)?
Zet ik misschien teveel kracht (weeg 89 kg)?
Vorig jaar eind augustus een week rond de Mont Ventoux gefietst, toen helemaal geen last van dit gekraak.
De Shimano pedalen zitten op de fiets vanaf eind juli 2022, ik denk zo'n 10.000 km,
lijkt me ook niet dat deze versleten zijn.
Heeft iemand hier ook last van of weet iemand misschien hier de oorzaak van of een oplossing?
Ik heb heel lang gefietst met de Time RXS pedalen, nergens last van, jammer dat deze er niet meer zijn.
Laatst gewijzigd door Puffdaddy op 25 jun 2024 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4317
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 jun 2024 00:02

Ter info een eigen ervaring; met mijn Lake schoenen icm spd (540) pedalen, had ik ook last van gekraak. Zelfde pedalen met Giro schoenen, geen gekraak.
Laatst de spd pedalen vervangen door een setje Look X -track pedalen, die ik nog had liggen….. met beide schoenen-paren stil……
Ik vermoed dat de uitsparingen van de rubberzool van de Lakes soms net een fractie te weinig ruimte hebben voor de plaatjes/ pedaalcombi (waarschijnlijk nog weer afhankelijk van hoe de plaatjes zijn gemonteerd).

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1829
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 25 jun 2024 00:13

Zou inderdaad kunnen maar dat de schoenen dan niet kraken met de Mont Ventoux beklimmingen is dan ook raar.
Bikers are not alone

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 25 jun 2024 00:24

In vergelijking met Dardennen is de Ventoux klein bier.😉
Maar serieus...
Mogelijk was op dat ogenblik minder slijtage aanwezig op plaatjes, schoenen en pedalen.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2265
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 25 jun 2024 08:38

Hier ook gekraak bij nieuwe schoenen (Specialized Torch 2.0) en nieuwe SPD-SL (geel) plaatjes. Linkerschoen/pedaal/plaatje veroorzaakt de kraak. Als ik mijn hak naar buiten duw is het gekraak weg. Ook tijdelijk na het inspuiten met siliconen spray.
Pedaal is een PD-6800.
Met mijn oude schoenen en plaatjes geen last dus zoek het in het plaatje-schoen combinatie.
Plaatje al los geschroefd en montagevlakken schoongemaakt. Helaas geen verbetering.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 25 jun 2024 21:14

ik ervaar hetzelfde probleem met mijn xpedo thrust pedalen icm shimano schoenen. Ik heb ook een paar northwave schoenen die het probleem duidelijk minder hebben. De xpedo pedalen gebruiken look plaatjes. ik gebruik de grijze. ga eerstdaags mn pedalen eens omruilen voor looks en kijken of de shimano schoenen dan nog steeds het probleem geven. ik weet ook niet hoe het gekraak ontstaat. de plaatjes onder beide schoenen zijn nog vrij nieuw.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 26 jun 2024 07:18

Ik rij al sinds ik gestart ben met fietsen met Campa Profit pedalen en met zwarte no-float plaatjes, in combinatie met Sidi schoenen en nog nooit enig kraakje of piepje gehad.
Ik moet dan soms ook kijken of mijn plaatje niet versleten zijn, omdat zelfs met compleet versleten plaatjes deze nog steeds stil zijn.

Vorig maand wel opeens piepen, bleek de veer waar je ijzeren plaatje inklikt gebroken, gelukkig via Ebay nog een bijna zo goed als nieuw setje kunnen bemachtigen want Campa is helaas gestopt met de pedalen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1829
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 27 jun 2024 21:46

Nog meer mensen die last hebben van kraken met Lake schoenen /Shimano pedalen?
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4317
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 jun 2024 23:54

Hier op weightweenies gaat het er ook over.

https://weightweenies.starbike.com/for ... 1&t=162269

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1829
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 05 jul 2024 15:53

Up
Bikers are not alone

barmic
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:00

barmic 07 jul 2024 18:15

Wel Lake schoenen maar met look plaatjes. Heel irritant!
Wat wil je...? Geluk of Gelijk

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4317
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 jul 2024 18:26

Ik moet mijn eerdere reactie corrigeren. Net als hierboven kreeg ik vandaag ook gekraak in de combi Lake-Look. Pas na een km of 60, maar toch.

Plaats reactie