Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 26 jun 2024 19:05

lugosi schreef: 26 jun 2024 18:58 Niet mee oneens hoor, maar mijn vraag blijft: welke term is dus volgens de criticasters dan wel toegestaan voor het fenomeen dat ik hierboven beschreef. Ik hoor het graag, maar blijf op mijn honger zitten.
Het gebruik van de term criticasters in combinatie met deze vraag is aardig suggestief. Alsof zij met een ander woord moeten komen en als dat niet lukt, het gebruik van 'omvolking' acceptabel is. Dat is niet hoe het werkt.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 26 jun 2024 19:20

lugosi schreef: 26 jun 2024 19:02
dario schreef: 26 jun 2024 16:23
Anderzijds, het feit dat wij met zijn allen nu in deze contreien wonen is ook maar het gevolg van eerdere migratiegolven. Import, zo je wil...
Dat is inderdaad zo, maar laat het een keuze zijn van de inwoners of ze dat willen en in welke mate. Anders is het meer een invasie dan import.
De term import had ik even van jou geleend, maar het feit dat wij hier wonen is dus inderdaad ook het gevolg van eerdere invasiegolven. En het feit dat blanke Europeanen zich over zowat alle continenten hebben verspreid, doorgaans zonder daarvoor toestemming te vragen of zich ergens aan te passen, eveneens.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6343
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 jun 2024 20:16

Zoals : friet van Piet , kroket van Ed en de Holland bar aan de Spaanse kustgebieden !! Ze zijn dol op die Hollanders. ( not )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 26 jun 2024 20:27

Zoals Bloemfontein, Batavia en Nieuw-Amsterdam met groot enthousiasme van de lokale bevolking zijn gesticht, en die zich natuurlijk met gepaste geestdrift bekeerden ons ‘superieure’ geloof (een boreale variant van een geloof gestart door een joodse stam tijdens een bezetting door een polytheïstische keizerrijk)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 jun 2024 21:00

Kun je de term “boreale” misschien even wat beter duiden in je betoog Fietsslak?
Het is nogal een beladen term namelijk en kan de context niet helemaal destilleren uit je bericht
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 26 jun 2024 21:00

lugosi schreef: 26 jun 2024 18:58 Niet mee oneens hoor, maar mijn vraag blijft: welke term is dus volgens de criticasters dan wel toegestaan voor het fenomeen dat ik hierboven beschreef. Ik hoor het graag, maar blijf op mijn honger zitten.

Of je die demografische verandering erg vindt of niet, dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken, maar het kind mag toch een naam hebben, zodat we mekaar begrijpen als we het erover hebben.
In mij kwamen verschillende termen op die het allemaal (net) niet zijn, zoals gentrificatie, stratificatie, suburbanisatie, verzuiling. Het is het allemaal niet, misschien hebben we er geen term voor. Dus doe je best, verzin iets. Je krijgt misschien alleen een probleem als je iets als 'bankstel' gaat gebruiken, want dat woord gebruiken veel mensen al om iets anders aan te doen. Een beetje hetzelfde met het woord 'omvolking'.

lugosi schreef: 25 jun 2024 23:27 Verachtelijk of niet, welk woord mogen we van de complotdetectives gebruiken om het feit te benoemen dat er in bepaalde gebieden op enkele generaties tijd de plaatselijke bevolking volledig wordt vervangen door een geïmporteerd etnisch verschillende bevolking? (ik kom uit zo'n gebied waar ik toen ik jong was elke geïmporteerde bewoner met naam én afkomst kende, nu liggen de algemene cijfers boven de 50% en bij de -12 jarigen boven de 70%)
Ik vraag het me af.
Hier vraag ik mij af of we hetzelfde bedoelen met het woord 'importeren'. Dat is iets wat actief gedaan wordt door mensen. Met enkele bijgedachten over wie dat importeren dan daadwerkelijk doet, schuur je al snel tegen zekere complottheorieën aan.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 26 jun 2024 21:05

Enzzo schreef: 26 jun 2024 21:00 Kun je de term “boreale” misschien even wat beter duiden in je betoog Fietsslak?
Het is nogal een beladen term namelijk en kan de context niet helemaal destilleren uit je bericht
Het was bewust ambigu hier; maar om precies te zijn: een noord-europese variant (t.w. protestants-christelijk).

Portee was vooral te duiden dat er altijd sprake is (geweest) van beïnvloeding/verdringing op wereldwijde schaal, en dat ‘wij’ daar het product/gevolg/veroorzaker van zijn…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 jun 2024 21:16

lugosi schreef: 26 jun 2024 18:58 Niet mee oneens hoor, maar mijn vraag blijft: welke term is dus volgens de criticasters dan wel toegestaan voor het fenomeen dat ik hierboven beschreef. Ik hoor het graag, maar blijf op mijn honger zitten.

Of je die demografische verandering erg vindt of niet, dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken, maar het kind mag toch een naam hebben, zodat we mekaar begrijpen als we het erover hebben.
Ik kan uiteraard niet voor anderen spreken en heb geen positie om voor de vermeende criticasters te spreken.
Waar het mij om gaat is dat bepaalde termen uit het verleden een even bepaalde lading hebben.
Als je het debat wilt voeren over demografische veranderingen dan zul je denk ik een onbeladen vocabulaire moeten hanteren.
Anders zit je direct alweer in het kamp van ja-nee, rechts-links en fout-goed.

Dat er een demografische verandering plaatsvindt in Europese steden is een voldongen feit. Dat kun je politiek beladen gaan bediscussiëren maar dan kom je volgens mij niet veel verder dan waar we nu staan in een gepolariseerde maatschappij.
Je kunt het ook vanuit een antropologisch en historisch perspectief gaan beschouwen en dan krijg je een hele ander discussie met hele ander argumenten.

Dus nogmaals: is het echt zo “verschrikkelijk” dat de demografie van grote steden in Europa aan het veranderen is? Of is het een tijdsbeeld behorende bij de huidige mondiale demografische ontwikkelingen?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jun 2024 21:28

klaastuin schreef: 26 jun 2024 17:53 Ben wel benieuwd welke achterlijke gewoonten jou worden opgelegd.
Mij persoonlijk niet, maar culturen die vrouwen onderdrukken en enorm achterstellen zijn wat mij betreft niet welkom hier. Daarmee vergeleken is de SGP nog een progressief clubje. Maar ook daar keur ik de achterstand van de vrouwen af.

De Friet van Piet tenten zijn sneu, maar doen verder niet veel kwaad. Is echt geen vergelijk.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 jun 2024 21:31

fietsslak schreef: 26 jun 2024 21:05
Enzzo schreef: 26 jun 2024 21:00 Kun je de term “boreale” misschien even wat beter duiden in je betoog Fietsslak?
Het is nogal een beladen term namelijk en kan de context niet helemaal destilleren uit je bericht
Het was bewust ambigu hier; maar om precies te zijn: een noord-europese variant (t.w. protestants-christelijk).

Portee was vooral te duiden dat er altijd sprake is (geweest) van beïnvloeding/verdringing op wereldwijde schaal, en dat ‘wij’ daar het product/gevolg/veroorzaker van zijn…
Maar Polytheïsme is toch juist één van de verworvenheden in onze huidige maatschappij (in Nederland en België)
Vrijheid van geloof op alle vlakken zou juist als een mooi gegeven moeten worden gezien. Het zou in theorie de dogmatische denkwijze van orthodoxe religies moeten temperen ten faveure van meer een meer tolerante samenleving!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 26 jun 2024 22:03

Vrijheid van geloof is zeker een grote verworvenheid (geen nieuwe, overigens, en ook niet uniek aan de ‘westerse’ maatschappij).

Polytheïsme an sich is geen voorwaarde; binnen een polytheïstische religie kan wel degelijk een orthodoxie bestaan (het bestaan van n+1 opperwezens is al een dogma).
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 26 jun 2024 22:20

daniel1975 schreef: 26 jun 2024 21:28
klaastuin schreef: 26 jun 2024 17:53 Ben wel benieuwd welke achterlijke gewoonten jou worden opgelegd.
Mij persoonlijk niet, maar culturen die vrouwen onderdrukken en enorm achterstellen zijn wat mij betreft niet welkom hier. Daarmee vergeleken is de SGP nog een progressief clubje. Maar ook daar keur ik de achterstand van de vrouwen af.
Ik begrijp het sentiment heel goed, maar daar kun je politiek gezien toch niks mee? Of we moeten bereid zijn andere grondrechten op te geven...

Gesloten