Cervélo
-
- Forum-lid
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Iemand mogelijk problemen gehad met het bottom bracket van de Caledonia 5? Vandaag bij het schoonmaken merk ik op dat ik geen vrijloop heb maar dat er iets klemt. Ik bedenk mij nu of ik het zelf ga onderzoeken of dat ik hem meteen naar de dealer breng… Ik voel niet schuren of knarsen maar het zit te strak nu (denk ik)
Wat zouden jullie doen?
Wat zouden jullie doen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 22 aug 2008 18:12
Hoi,
Ik ben me deze winter aan het orienteren op de aanschaf van een nieuwe Cervélo, nadat ik met heel veel plezier en heel lang op een S3 heb rondgereden. M'n orientatie bracht me bij een FM/dealer waar ik enigszins teleurgesteld en verward naar buiten stapte. In dien mate zelfs, dat ik jullie eigenlijk om wat ruggespraak wil vragen.
Momenteel twijfel ik tussen de S5 en de Soloist, beiden met Ultegra DI2. Ik ben een serieuze hobbyist (7k per jaar buiten+ 1.5 k Zwift, 3-4 uur ritten met 220 watt gemiddeld, let op voeding en trainingen). De keuze tussen deze twee modellen is dus niet onoverwogen genomen. De S5 is een racemonster, de Soloist in mijn ogen op alle fronten de meer rationele keuze als je kijkt naar prijs/kwaliteit/eigenschappen en gebruik door ons stervelingen.
Intuitief vind ik de S5 prachtig, maar ik stapte wel de winkel in met de volgende bedenkingen en vragen aan de FM:
1) De S5 wordt standaard geleverd met 63/52 mm wielset van Reserve. Voor de ritten in de NL's polders vind ik dat simpelweg te hoog. Zijwind gevoeligheid lijkt mij wel een ding (volgens de FM onjuist). En dat extra gewicht tov een iets lagere wielset hoeft van mij ook niet. Ook zie ik de meerwaarde qua aerodynamica voor mij als hobbyist gewoon niet. Ook als serieuze hobbyist reik ik nog niet aan de enkels van een prof die met 40+ km/h rondrijdt. Deze fiets schreeuwt om een hoge wielset, maar 42/49 zou voor mij prima zijn. --> De FM knuppelde deze switch meteen de grond in. Het was niet mogelijk om af te wijken van de standaard config. Tenzij ik de Reserve wielset los zou aanschaffen en de hogere set dan zelf zou verkopen.
2) Hetzelfde met de naven van de wielsets. Standaard wordt de S5 met Zipp naven geleverd; op de Reserve site is de keuze tussen DT 350/240/180. Ik had gehoopt daar een keus richting 240 te kunnen maken ivm twijfelachtige reviews over Zipp en lagerspeling (dat bevestigde de FM ook trouwens). Maar ook hier was niks mogelijk. Als alternatief bood de FM aan om de wielset bij aanschaf te demonteren, en compleet te voorzien van nieuwe spaken en de naven naar keus. Erg zonde van een wielset lijkt me, en ook heel prijzig...
3) Sterker nog, de FM wist te vertellen dat bij het bestellen van de S5 het telkens een verrassing blijkt welke naaf je geleverd krijgt in je wielset. Soms de Zipp ZR1 zoals gespec'd, soms een DT. Erg vreemd vond ik. We hebben het hier tenslotte niet om een goedkope aanschaf. Dan mag je toch wel weten wat je krijgt, niet?
Ook bij de Soloist uitte ik mijn bedenkingen aan de FM:
4) De fiets wordt standaard met een alu stuur en nok afgeleverd. En dan ook nog eens met de kabels onder de nok door... Onbegrijpelijk. M'n vraag of we dat zouden kunnen switchen naar een carbon versie met volledige integrale routing (incl spacers), bleek ook weer erg moeilijk
5) De reserve wielset is qua hoogte perfect vind ik. De vraag om DT naven ipv Zipp kwam ook hier weer op de proppen. Zie punt 2 hierboven.
6) De FM vertelde me bovendien dat voor iemand met mijn profiel hij de Soloist minder geschikt vond. Hij kwam zelfs met de stellingname dat ik met hetzelfde vermogen op de S5 minstens 1 a 2 km/h sneller zou rijden dan op de Soloist. Hij vond de Soloist een stuk slapper dan de S5. Ik hoorde het allemaal met verbazing aan. Zou het verschil echt zo groot zijn?
Op dit punt was van mijn initiële enthousiasme (ik wil een nieuwe fiets, joepie!) bijna niks meer over.
Wat zijn jullie ervaringen?
Natuurlijk snap ik dat de fietsen online geconfigureerd voor een relatief aantrekkelijke prijs worden aangeboden. En dat als je daar heel veel van af wilt wijken, je beter de fiets helemaal van scratch op kan bouwen. Maar een wielset wisselen lijkt me niet zo moeilijk, toch? Of denk ik daar te makkelijk over?
De mate van koppelverkoop in de fietsindustrie lijkt redelijk sterk.
Ik ben me deze winter aan het orienteren op de aanschaf van een nieuwe Cervélo, nadat ik met heel veel plezier en heel lang op een S3 heb rondgereden. M'n orientatie bracht me bij een FM/dealer waar ik enigszins teleurgesteld en verward naar buiten stapte. In dien mate zelfs, dat ik jullie eigenlijk om wat ruggespraak wil vragen.
Momenteel twijfel ik tussen de S5 en de Soloist, beiden met Ultegra DI2. Ik ben een serieuze hobbyist (7k per jaar buiten+ 1.5 k Zwift, 3-4 uur ritten met 220 watt gemiddeld, let op voeding en trainingen). De keuze tussen deze twee modellen is dus niet onoverwogen genomen. De S5 is een racemonster, de Soloist in mijn ogen op alle fronten de meer rationele keuze als je kijkt naar prijs/kwaliteit/eigenschappen en gebruik door ons stervelingen.
Intuitief vind ik de S5 prachtig, maar ik stapte wel de winkel in met de volgende bedenkingen en vragen aan de FM:
1) De S5 wordt standaard geleverd met 63/52 mm wielset van Reserve. Voor de ritten in de NL's polders vind ik dat simpelweg te hoog. Zijwind gevoeligheid lijkt mij wel een ding (volgens de FM onjuist). En dat extra gewicht tov een iets lagere wielset hoeft van mij ook niet. Ook zie ik de meerwaarde qua aerodynamica voor mij als hobbyist gewoon niet. Ook als serieuze hobbyist reik ik nog niet aan de enkels van een prof die met 40+ km/h rondrijdt. Deze fiets schreeuwt om een hoge wielset, maar 42/49 zou voor mij prima zijn. --> De FM knuppelde deze switch meteen de grond in. Het was niet mogelijk om af te wijken van de standaard config. Tenzij ik de Reserve wielset los zou aanschaffen en de hogere set dan zelf zou verkopen.
2) Hetzelfde met de naven van de wielsets. Standaard wordt de S5 met Zipp naven geleverd; op de Reserve site is de keuze tussen DT 350/240/180. Ik had gehoopt daar een keus richting 240 te kunnen maken ivm twijfelachtige reviews over Zipp en lagerspeling (dat bevestigde de FM ook trouwens). Maar ook hier was niks mogelijk. Als alternatief bood de FM aan om de wielset bij aanschaf te demonteren, en compleet te voorzien van nieuwe spaken en de naven naar keus. Erg zonde van een wielset lijkt me, en ook heel prijzig...
3) Sterker nog, de FM wist te vertellen dat bij het bestellen van de S5 het telkens een verrassing blijkt welke naaf je geleverd krijgt in je wielset. Soms de Zipp ZR1 zoals gespec'd, soms een DT. Erg vreemd vond ik. We hebben het hier tenslotte niet om een goedkope aanschaf. Dan mag je toch wel weten wat je krijgt, niet?
Ook bij de Soloist uitte ik mijn bedenkingen aan de FM:
4) De fiets wordt standaard met een alu stuur en nok afgeleverd. En dan ook nog eens met de kabels onder de nok door... Onbegrijpelijk. M'n vraag of we dat zouden kunnen switchen naar een carbon versie met volledige integrale routing (incl spacers), bleek ook weer erg moeilijk
5) De reserve wielset is qua hoogte perfect vind ik. De vraag om DT naven ipv Zipp kwam ook hier weer op de proppen. Zie punt 2 hierboven.
6) De FM vertelde me bovendien dat voor iemand met mijn profiel hij de Soloist minder geschikt vond. Hij kwam zelfs met de stellingname dat ik met hetzelfde vermogen op de S5 minstens 1 a 2 km/h sneller zou rijden dan op de Soloist. Hij vond de Soloist een stuk slapper dan de S5. Ik hoorde het allemaal met verbazing aan. Zou het verschil echt zo groot zijn?
Op dit punt was van mijn initiële enthousiasme (ik wil een nieuwe fiets, joepie!) bijna niks meer over.
Wat zijn jullie ervaringen?
Natuurlijk snap ik dat de fietsen online geconfigureerd voor een relatief aantrekkelijke prijs worden aangeboden. En dat als je daar heel veel van af wilt wijken, je beter de fiets helemaal van scratch op kan bouwen. Maar een wielset wisselen lijkt me niet zo moeilijk, toch? Of denk ik daar te makkelijk over?
De mate van koppelverkoop in de fietsindustrie lijkt redelijk sterk.
Laatst gewijzigd door luctoretemergo op 06 dec 2024 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 22 aug 2008 18:12
Laat ik, zonder regio's of namen te noemen, zeggen dat het een gerenommeerde zaak is (met track record als Cervélo dealer), en dat ik daar al héél lang klant ben.
De mate waarin platitudes en oneliners werden geponeerd (en ook de sturing richting duurdere opties) kwamen voor mij daarom ook als een verrassing.
De mate waarin platitudes en oneliners werden geponeerd (en ook de sturing richting duurdere opties) kwamen voor mij daarom ook als een verrassing.
-
- Forum-lid
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ga naar een winkel waar ze wel met je meedenken!
Jouw FM heeft een bepaalde mate van arrogantie die nergens op gebaseerd is.
Koop anders een frameset en bouw 'm naar je eigen configuratie op.
Wil je een adres waar ze wél met je meedenken, stuur me dan maar een PM, ik zit in de buurt van Eindhoven.
Jouw FM heeft een bepaalde mate van arrogantie die nergens op gebaseerd is.
Koop anders een frameset en bouw 'm naar je eigen configuratie op.
Wil je een adres waar ze wél met je meedenken, stuur me dan maar een PM, ik zit in de buurt van Eindhoven.
Gezien je gebruikersnaam en verhaal; Dickhof in Oosterwolde?luctoretemergo schreef: ↑06 dec 2024 17:10 Laat ik, zonder regio's of namen te noemen, zeggen dat het een gerenommeerde zaak is (met track record als Cervélo dealer), en dat ik daar al héél lang klant ben.
De mate waarin platitudes en oneliners werden geponeerd (en ook de sturing richting duurdere opties) kwamen voor mij daarom ook als een verrassing.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 22 aug 2008 18:12
Nee die ken ik niet, maar het moet ook geen raadspelletje worden.
Ik heb zelf een Soloist Ui2 opgebouwd na een garantie geval
Standaard vind ik de builds die Cervelo zelf aanbied enigszins vreemd.
Vooral prijzig voor inderdaad de afmontage met een alu stuur/pen
In denk dat je via een frame build beter uitkomt.
Ik kan niet vergelijken met een S3, S5 of wat dan ook, maar slap is de soloist verre van!
Standaard vind ik de builds die Cervelo zelf aanbied enigszins vreemd.
Vooral prijzig voor inderdaad de afmontage met een alu stuur/pen
In denk dat je via een frame build beter uitkomt.
Ik kan niet vergelijken met een S3, S5 of wat dan ook, maar slap is de soloist verre van!
In mijn zoektocht eerder dit jaar ook nar Cervelo gekeken (Caledonia 5 en Soloist in mijn geval) en ook bij diverse Cervelo dealers geweest. Bij Piet de Wit monteren ze zonder problemen, wel tegen een meerprijs, een ander stuur en stuurpen (ik meen de R5 combi). Sterker, toen ik daar was, stonden er een paar Soloisten in de showroom zo afgemonteerd. Bij een andere dealer werd mij verteld dat de renners van VLB eerder op de Soloist stappen dan op de R5 (of dat waar is, weet ik niet). Mocht dat zo zijn, dan zal de Soloist ook niet echt slap zijn, zoals mimoza ook al schrijft.
Verder sluit ik me aan bij scottptch64 en mimoza. Koop alles los en bouw het zelf op, of laat het een goede FM doen. Kan je 'm ook helemaal naar eigen keuze bouwen.
Verder sluit ik me aan bij scottptch64 en mimoza. Koop alles los en bouw het zelf op, of laat het een goede FM doen. Kan je 'm ook helemaal naar eigen keuze bouwen.
Time is on my site.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat zou ik ook doen.
Wielen ruilen zit de fm niet op te wachten dat snap ik. Maar je kan als fm wel andere voorstellen doen.
De S5 is een mooie fiets als je niet met 50/60 mm wilt rijden dan zou ik die fiets niet kopen.
50mm moet er wel in vind ik. De meningen over wind gevoeligheid verschillen nogal. Wat ik heb gemerkt dat het ook per fiets scheelt en niet alleen de wielen. Achter maakt het niet uit daar kan 60mm makkelijk voor 52, ja bij harde wind is het op het randje. Weeg je een kilo of 80 vind ik het wel gaan tot een goed windkracht 4, maarja aan de kust is het regelmatig harder. Een los 35 a 40mm voorwiel zou een optie kunnen zijn.
Wielen ruilen zit de fm niet op te wachten dat snap ik. Maar je kan als fm wel andere voorstellen doen.
De S5 is een mooie fiets als je niet met 50/60 mm wilt rijden dan zou ik die fiets niet kopen.
50mm moet er wel in vind ik. De meningen over wind gevoeligheid verschillen nogal. Wat ik heb gemerkt dat het ook per fiets scheelt en niet alleen de wielen. Achter maakt het niet uit daar kan 60mm makkelijk voor 52, ja bij harde wind is het op het randje. Weeg je een kilo of 80 vind ik het wel gaan tot een goed windkracht 4, maarja aan de kust is het regelmatig harder. Een los 35 a 40mm voorwiel zou een optie kunnen zijn.