Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderste moer balhoofd vast

RaleighQuasar
Forum-lid

RaleighQuasar 13 jul 2014 21:58

Beste medefietsers,
Zoals de titel verraadt krijg ik de onderste balhoofdmoer niet los. De bovenste moer heb ik makkelijk losgekregen maar nu zou de onderste moer makkelijk los moeten komen niet?
Ik denk zelf dat ie vastgeroest is dus ik heb er al een paar voorzichtige tikjes met een hamer opgegeven maar geen succes.
Wat denken jullie? Is het verstandig om WD-40 op het schroefdraad te spuiten met de hoop dat het er tussen trekt? Of wordt het dan te glad?

Dank!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 13 jul 2014 22:22

Idd eerst maar eens de engineering flowchart volgen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

RaleighQuasar
Forum-lid

RaleighQuasar 14 jul 2014 23:22

Thanks Scepticus, aan de gang geweest met WD40.. Helaas geen beweging in te krijgen. Ben erachter gekomen dat de moer er scheef op lijkt te zitten. - EDIT: toch niet, was een tussenring.
Het lastige is ook dat ik er weinig kracht op kan zetten omdat het een ronde moer is, er past geen balhoofdsleutel op. Het is een moer puur gemaakt om met de hand aan te draaien met van die ribbeltjes.
Het gaat overigens om m'n Peugeot stadsfiets, gelukkig niet m'n racefiets.

TimoT
Forum-lid

TimoT 30 jun 2024 15:53

Iets waar ik ook lang mee geworsteld heb, 1 fiets inmiddels weggegooid. Op youtube draaien ze hem met de hand los, maar dan heeft ie waarschijnlijk niet 20 jaar vastgezeten. Maar nu is het mij eindelijk een keer gelukt. Daarom deze late reactie voor wie hier ook last van heeft.
Na inspuiten met kruipolie wou het toch nog niet. Wat hielp was na het inspuiten de top moer er weer op te zetten en heel hard aan te halen. Daarmee wordt de onderste moer los gedrukt van de van de schroefdraad en kan de olie ertussen komen. Daarna ging het soepel met een waterpomptang.

Plaats reactie