Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vulbusje gevraagd cassette afnemer steekas............

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 30 jun 2024 10:49

Goedemorgen,

Ik heb een cassette afnemer voor Shimano cassettes. Ik heb er een waar ook zo'n vulbusje is bijgeleverd voor het los en vast draaien voor wielen met een steekas........jullie voelen hem al, ik ben dat vulbusje kwijt :oops: . Misschien is er iemand die dat vulbusje toch niet gebruikt omdat hij of zij toch geen wielen heeft met een steekas. In dat geval hou ik me aanbevolen. Die vulbusjes zijn helaas niet los te verkrijgen. Ik zou anders weer een compleet nieuwe afnemer moeten aanschaffen, beetje zonde.....

Groet,
Johan

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jun 2024 13:47

Dat vulbusje is nergens voor nodig. Net zoals die pinnen voor QR. Je kan die cassettes nog steeds verwijderen.
Laatst gewijzigd door thestudent op 30 jun 2024 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 30 jun 2024 13:48

Waarom zit het er dan bij?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jun 2024 13:50

Het blijft wat beter recht in je wiel staan. Dus dan is het moeilijker om de lockring scheef te draaien.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 30 jun 2024 13:52

Aangezien ik een ongelooflijke knoeier ben is zo'n busje voor mij toch echt wel essentieel.......

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 jul 2024 07:54

Ik heb nog een oude cassette afnemer, voor QR. Nooit geweten dat er voor steekas een aangepaste versie bestaat 🤣🤣
Dogma F

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6074
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 jul 2024 08:07

Ik snap hem niet echt. Wat heeft die cassette afnemer te maken met QR of steekas? Als je de cassette eraf haalt, dan is dat wiel toch al uit de fiets, en maakt de type as toch niks meer uit. Of zie ik iets over het hoofd?
Live fast; die young. mijn blog

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 jul 2024 08:21

rob74 schreef: 01 jul 2024 08:07 Ik snap hem niet echt. Wat heeft die cassette afnemer te maken met QR of steekas? Als je de cassette eraf haalt, dan is dat wiel toch al uit de fiets, en maakt de type as toch niks meer uit. Of zie ik iets over het hoofd?
Vroegah maakte men de cassette afnemer gewoon hol aan de binnenkant. Het was toen nog maar een "dopje" dat in een steeksleutel 28 paste. In het midden was die dop gewoon hol en je moest zelf zorgen dat die goed recht in de cassette greep (of de qr-as er doorheen zetten).
Later kwam oa. BBB met cassette afnemers met een hefboom eraan en een pen in het midden. Die pen centreerde in het gat van de qr naaf en afnemen/opzetten van de cassette was weer iets eenvoudiger geworden.
Nu is het naafgat groter dankzij steekas en centreerd de afnemer met dunne pen voor qr iets minder lekker. Blijkbaar krijg je nu een vulbus erbij die om de pen van de afnemer past.
Dat is waar het hier om gaat. Voor de meeste mensen een non-issue.
Dogma F

derxx
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 jul 2024 08:29

luvene schreef: 30 jun 2024 13:52 Aangezien ik een ongelooflijke knoeier ben is zo'n busje voor mij toch echt wel essentieel.......
Eerst met de hand erop draaien. Eerst een paar keer "losdraaien", zodat de schroefdraad goed valt, en dan met de hand een paar slagen vast. Heb ondertussen al de nodige cassettes vastgezet, en de eerste schroefdraad moet nog sneuvelen. De mijne heeft niet eens een busje, maar had alleen die pen voor QR, die er ondertussen ook niet meer in zit omdat het zonder gewoon wat makkelijker opbergt :)
Afbeelding

Plaats reactie