Water in de wielen - Hoe herken je wielen voor Nederlands klimaat?
Voor mijn Giant Propel advanced (rim brake) werd het na 5 jaar tijd de standaard wielen te upgraden (±4000 km/jr). Het aantal spaakproblemen nam toe en de velgrand toonde ook gebruikssporen. Ik ben voor de betaalbare DT Swiss P1800 32 Spline set gegaan.
Probleem: Al in de eerste weken blijken deze wielen vol te lopen met water tijdens een bui. De wielen zijn niet voorzien van ontwateringsgaten. Slechts het wiel demonteren en heftig schudden en draaien helpt om het vocht langs het ventiel en de spaaknippels te doen verdwijnen. In winkels of specs staat niets vermeld over het wel/niet door de regen fietsen.
Een tocht langs fietsvrienden en internet laat blijken dat dit een gangbaar probleem van deze maar ook veel andere wielen is. Ik wil de set laten terugnemen door de verkoper maar ben bang bij een andere set hetzelfde probleem te treffen.
Mijn vraag: hoe herken ik welke wielen welke sets wèl geschikt zijn in Nederlandse condities en voor een fietser die zich niet tegen laat houden door een flinke bui? Zijn er wielen die jullie aanraden met de volgende specs?
Op zoek naar:
- Tubeless + rimbrake
- In weer, wind en winter doorrijden.
- Minimaal 32 maar liever 40-45 mm hoge velgen. Passend bij de giant propel
- Allround: vlakke polders, Limburg, 2-3 triathlons/jaar, uitstapjes naar de bergen
- << 600euro [/list]
Probleem: Al in de eerste weken blijken deze wielen vol te lopen met water tijdens een bui. De wielen zijn niet voorzien van ontwateringsgaten. Slechts het wiel demonteren en heftig schudden en draaien helpt om het vocht langs het ventiel en de spaaknippels te doen verdwijnen. In winkels of specs staat niets vermeld over het wel/niet door de regen fietsen.
Een tocht langs fietsvrienden en internet laat blijken dat dit een gangbaar probleem van deze maar ook veel andere wielen is. Ik wil de set laten terugnemen door de verkoper maar ben bang bij een andere set hetzelfde probleem te treffen.
Mijn vraag: hoe herken ik welke wielen welke sets wèl geschikt zijn in Nederlandse condities en voor een fietser die zich niet tegen laat houden door een flinke bui? Zijn er wielen die jullie aanraden met de volgende specs?
Op zoek naar:
- Tubeless + rimbrake
- In weer, wind en winter doorrijden.
- Minimaal 32 maar liever 40-45 mm hoge velgen. Passend bij de giant propel
- Allround: vlakke polders, Limburg, 2-3 triathlons/jaar, uitstapjes naar de bergen
- << 600euro [/list]
Ik zal verbaasd zijn als de wielen ingenomen worden om de reden die jij aangeeft.
Ik zou gewoon zelf een gaatje van 2mm boren aan de zijkant iets onder je remrand. Als het ventielgat beneden staat en dat 6 uur is, op 3 uur boren (niet tegenover het ventiel).
Ik zou gewoon zelf een gaatje van 2mm boren aan de zijkant iets onder je remrand. Als het ventielgat beneden staat en dat 6 uur is, op 3 uur boren (niet tegenover het ventiel).
Ik snap het best als je geen gat wilt boren in je nieuwe wielen.
Overigens, heb ik met een hoop goedkope wielen gereden, en vrienden van mij ook, maar nog nooit gehoord over water in de wielen door slecht weer. Kan misschien net pech zijn?
Overigens, heb ik met een hoop goedkope wielen gereden, en vrienden van mij ook, maar nog nooit gehoord over water in de wielen door slecht weer. Kan misschien net pech zijn?
Gaatje boren = probleem over. Ik heb dat ook wel eens gedaan in een carbon setje. (Gravelbike) Aan 2 kanten een gaatje van 2.5mm in beide wielen en geen last meer van water.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Hebben een sticker "Made in Holland".FarBridge schreef: ↑29 jun 2024 10:24 Voor mijn Giant Propel advanced (rim brake) werd het na 5 jaar tijd de standaard wielen te upgraden (±4000 km/jr). Het aantal spaakproblemen nam toe en de velgrand toonde ook gebruikssporen. Ik ben voor de betaalbare DT Swiss P1800 32 Spline set gegaan.
Probleem: Al in de eerste weken blijken deze wielen vol te lopen met water tijdens een bui. De wielen zijn niet voorzien van ontwateringsgaten. Slechts het wiel demonteren en heftig schudden en draaien helpt om het vocht langs het ventiel en de spaaknippels te doen verdwijnen. In winkels of specs staat niets vermeld over het wel/niet door de regen fietsen.
Een tocht langs fietsvrienden en internet laat blijken dat dit een gangbaar probleem van deze maar ook veel andere wielen is. Ik wil de set laten terugnemen door de verkoper maar ben bang bij een andere set hetzelfde probleem te treffen.
Mijn vraag: hoe herken ik welke wielen welke sets wèl geschikt zijn in Nederlandse condities en voor een fietser die zich niet tegen laat houden door een flinke bui? Zijn er wielen die jullie aanraden met de volgende specs?
Op zoek naar:
- Tubeless + rimbrake
- In weer, wind en winter doorrijden.
- Minimaal 32 maar liever 40-45 mm hoge velgen. Passend bij de giant propel
- Allround: vlakke polders, Limburg, 2-3 triathlons/jaar, uitstapjes naar de bergen
- << 600euro [/list]
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ai, bedankt voor jullie reacties en bevestiging. Een gaatje boren lijkt dan toch benodigd. Als het zo’n bekend probleem is; waarom wordt dit gaatje niet voorzien door de fabrikant?
En ook lees ik hier en op andere plekken “wel een winterset er bij”. Maar, wat is dat dan, een ‘winterset’? Er staat niet bij welke wielen wel met water om kunnen gaan. Als dat er bij stond, dan zou ik daar het hele jaar graag op rijden.
Welke tips binnen de eisen hebben jullie als 4 seizoenen set?
En ook lees ik hier en op andere plekken “wel een winterset er bij”. Maar, wat is dat dan, een ‘winterset’? Er staat niet bij welke wielen wel met water om kunnen gaan. Als dat er bij stond, dan zou ik daar het hele jaar graag op rijden.
Welke tips binnen de eisen hebben jullie als 4 seizoenen set?
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04 mei 2007 21:23
-
- Forum-lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Alu velgen worden rond gemaakt (gesloten) tegenover het ventiel. Het is niet raadzaam om exact daar te gaan boren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04 mei 2007 21:23
Helder, thanks!Philippos schreef: ↑01 jul 2024 21:30Alu velgen worden rond gemaakt (gesloten) tegenover het ventiel. Het is niet raadzaam om exact daar te gaan boren.