Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Scope R5 body of naaf probleem?

Karremaat
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2021 10:35

Karremaat 02 jul 2024 22:07

Sinds enkele weken heb ik het idee dat mijn Scope R5 achterwiel minder goed loopt. Merk dit in het geluid en als ik een (lichte) beweging naar achter maak met de pedalen.

Zodra ik bijvoorbeeld vanuit stilstand de crank naar achter beweeg lijkt de cassette niet direct mee te draaien en komt de ketting slap te hangen. Zet ik wat maar kracht beweegt de cassette uiteindelijk gewoon mee. Waar zou dit aan kunnen liggen en is dit zelf te verhelpen?

En ondanks dat ik blij ben met het geluid (lees: mijn fietsbel/herrie) lijkt dit luider te zijn geworden. Zelf vind ik dit geen probleem maar kan dit kwaad of kan ik hier iets mee?

Boshommel
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 mei 2024 12:58
Locatie: Zuid-Limburg

Boshommel 03 jul 2024 07:45

Tijd voor nieuwe lagers in de body?

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 03 jul 2024 10:51

Karremaat schreef: 02 jul 2024 22:07 Sinds enkele weken heb ik het idee dat mijn Scope R5 achterwiel minder goed loopt. Merk dit in het geluid en als ik een (lichte) beweging naar achter maak met de pedalen.

Zodra ik bijvoorbeeld vanuit stilstand de crank naar achter beweeg lijkt de cassette niet direct mee te draaien en komt de ketting slap te hangen. Zet ik wat maar kracht beweegt de cassette uiteindelijk gewoon mee. Waar zou dit aan kunnen liggen en is dit zelf te verhelpen?

En ondanks dat ik blij ben met het geluid (lees: mijn fietsbel/herrie) lijkt dit luider te zijn geworden. Zelf vind ik dit geen probleem maar kan dit kwaad of kan ik hier iets mee?
1 of meerdere lagers zijn niet goed meer en moeten worden vervangen. De ratel wordt luider naar verloop van tijd omdat de pallen (of ratchets) en veren droger worden. Als je er wat vet op doet (nooit te veel), is de ratel al wat minder luid.

Plaats reactie