Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Clickventiel

Janjan
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 02 jul 2024 17:55

Ik kwam deze tegen: https://youtu.be/pGC6WkJPwZw
Best interessant. Niet per se nodig, maar vergroot wel het gemak.
De conversie met bestaande pompkoppen overtuigt mij niet echt, maar dat is een bijzaak.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 jul 2024 18:29

Ben er niet zo zeker van of het nu echt gegarandeerd zoveel beter werkt. Die pompkop ziet er daarvoor ook weer niet degelijk genoeg uit eigenlijk. Uiteindelijk gaat dat klik oppervlakje in de pompkop ook gewoon verslijten. Ik denk ook dat de luchtstroomverbetering in dit ontwerp vrij marginaal is, omdat het alleen het inzetstukje van het presta ventiel is en ik kan er alsnog geen sealant door duwen denk ik.

Deze zijn beter als compleet systeem, lossen meer bestaande problemen op en werken en hebben geen nieuwe pompkoppen nodig. Ze zijn echter wel vele malen te duur.
https://reservewheels.com/en-eur/produc ... ess-valves
Uiteraard heb je voor binennbanden dan weer niks aan dit ontwerp.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 jul 2024 19:49

Janjan schreef: 02 jul 2024 17:55 Ik kwam deze tegen: https://youtu.be/pGC6WkJPwZw
Best interessant. Niet per se nodig, maar vergroot wel het gemak.
De conversie met bestaande pompkoppen overtuigt mij niet echt, maar dat is een bijzaak.
Een oplossing waar het probleem nog bij uitgevonden moet worden.
Ik heb echt geen probleem met de huidige ventielen. En stel je voor dat het hierop overstapt. Ben je niet compatible met de rest van de wereld. Pomp lenen van een andere fietser? Nooe!
Altijd je eigen adapter meezeulen? Fijn, altijd een relatief zwaar stuk gereedschap mee.

Ik denk niet dat dit een ommekeer teweeg brengt.
Dogma F

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 jul 2024 20:19

Lost probleem wel op voor ventielkern die ombuigt maar daar zit je dan met al je bestaande pompen.
Nee laat maar ik hou het wel wel op het ouderwetse systeem.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 02 jul 2024 20:33

Ik herken de bedenkingen. Schwalbe beweert nochtans dat ze hier de nieuwe standaard van gaan maken. Dat is een invloedrijke commerciele partij, dus misschien rijden we binnen een paar jaar wel allemaal met een clickventiel (met bijpassende pompen).

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 jul 2024 20:58

Het is eigenlijk heel simpel:
Is het systeem beter dan een standaard presta ventiel: Ja waarschijnlijk wel.
Gaat iedereen al die miljoenen banden die al in omloop zijn alsnog ventielkernen vervangen? Nee waarschijnlijk niet, daar is het probleem niet groot genoeg voor. En is de licentie voor dit ontwerp vrij beschikbaar voor andere fabrikanten om ook deze ventielen op hun binnenbanden te gebruiken? Want ik denk dat andere fabrikanten niet graag schwalbe betalen voor ventielkernen.

Deze valve core lost de problemen met tubeless sealant en banden ploppen ook nog niet op. Ook dit ventiel lijkt me erg gevoelig voor verstoppingen met sealant.
Tubeless is overal de toekomst en daarvoor zijn dus al betere innovaties op de markt.

Schwalbe is eigenlijk heel klein in de bandenwereld. Ze maken leuke fietsbanden, maar ik zou me pas zorgen gaan maken als het Continental of Michelin was. Dat zijn echt grote spelers op de wereldmarkt van banden. Er zijn wel meer bandinnovaties van Schwalbe geweest die het bij lange na niet gehaald hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 03 jul 2024 08:20

Ik maak me bij zo’n nieuwe standaard voor zorgen over pech onderweg: zijn/komen er CO2 en minipompjes? Vakanties worden ook leuk: willekeurige dorpsfietsenmakers die je schaapachtig aankijken….
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

derxx
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 03 jul 2024 10:23

Ja je moet die pomp adapter al bij je hebben, anders heb je wel een uitdaging.
Ziet er wel leuk uit, maar zie persoonlijk nog niet het nut. Nja, je pomp klikt er makkelijk op en af. Voor m'n vrouw zou dat wellicht handig zijn, maar die heeft geen racefiets, en als haar banden opgepompt moeten worden vraagt ze het toch aan mij :)
Idem met die Fillmore ventielen. Leuk idee, maar volgens mij een oplossing voor een niet bestaand probleem. Dat ventiel zal net zoals dat Schwalbe ding ook verstopt raken (wellicht nog eerder omdat je de core er niet uit kunt halen, en alle sealant door het ventiel zelf moet vullen). En ja ze hebben wellicht een wat hogere airflow, maar ik heb tot nu toe met GP5000 STR en Schwalbe Pro one TLE nog geen issues gehad om ze op te pompen met een normale voetpomp. Met een MTB misschien, met grotere banden, meer volume etc, maar op de racefiets nog geen issue gehad.
Afbeelding

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 03 jul 2024 10:44

derxx schreef: 03 jul 2024 10:23 Ja je moet die pomp adapter al bij je hebben, anders heb je wel een uitdaging.
Nee, je moet alleen een klassiek ventiel bij je hebben en die even wisselen als je met een klassieke pomp aan de slag gaat.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27838
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 jul 2024 10:54

Zoals anderen zeggen: oplossing voor een niet-bestaand probleem nummer zoveel.

Plaats reactie