Dat dus. Met huidige systeem profiteren mensen met meer geld er meer van. Wie een beetje sociaal is kan daar nooit voor zijn.
Sport, gezond eten en de hersenen prikkelen is echt een heel goed idee maar BTW is een draak van een instrument.
Fiets Magazine nr. 12-2024 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Dat dus. Met huidige systeem profiteren mensen met meer geld er meer van. Wie een beetje sociaal is kan daar nooit voor zijn.
Het is niet alleen de prijs die het hem doet natuurlijk. Supermarkten staan vol met ongezonde troep. Bonusartikelen bij de Albert Heijn zijn grotendeels ongezonde artikelen. Grote bedrijven die miljoenen/miljarden investeren in marketing willen je verslaafd krijgen aan hun suikerhoudendrankjes en andere vette producten. Als de supermarkten zo worden ingericht dat al die rotzooi de deur uit wordt gewerkt of dat in ieder geval de hoeveelheid van al die producten sterk wordt verminderd en er in wordt gezet op de verkoop van gezonde producten, dan zal dat al een hoop schelen. Een prijsvermindering zou er voor zorgen dat mensen meer groente en fruit kunnen kopen en ik geloof wel dat mensen dat doen, zeker als de afleiding na rotzooi wat minder is.Jans schreef: ↑05 jul 2024 10:49Geloven jullie echt dat er gezonder gegeten gaat worden als de BTW verlaagd wordt? Cultuur? zoals Gastheer al schreef in de musea ziet hij vooral mensen die het prima kunnen betalen. Het zou mij verbazen als er meer mensen komen als het goedkoper wordt die er anders niet zouden komen. Wat voor muziek? de platen? Of concerten? waar de toegangsprijzen hoog zijn, maar de drankjes niet minder.JPAR schreef: ↑05 jul 2024 10:14 Ik denk dat cultuur, boeken, muziek, sport, gezonde voeding etc juist laag belast moet worden. Uiteindelijk gaat het om gezondheid. De zorgkosten rijzen de pan uit, het percentage ziekte bij bedrijven is hoog, de werkdruk is hoog etc. Bovenstaande zaken dragen bij aan een mentale en fysieke gezondheid.
ColumsbusMJ schreef: ↑05 jul 2024 07:24 ...........voor een hoop mensen is een museum, een concert, of een boek wel een vorm van vermaak en educatie. Lezen, cultuur, natuur en sport zijn dan misschien geen primaire levensbehoeften, maar het leven wordt wel erg grijs zonder. ...........
Een laag BTW tarief zou, als er dan toch tekorten zouden zijn, inderdaad moeten voorbehouden zijn voor die zaken welke wel primaire levensbehoeften zijn.
Welk producten zou je dan wel met een hogere BTW marge moeten verkopen om toch meer inkomsten binnen te halen?JPAR schreef: ↑05 jul 2024 10:14 Ik denk dat cultuur, boeken, muziek, sport, gezonde voeding etc juist laag belast moet worden. Uiteindelijk gaat het om gezondheid. De zorgkosten rijzen de pan uit, het percentage ziekte bij bedrijven is hoog, de werkdruk is hoog etc. Bovenstaande zaken dragen bij aan een mentale en fysieke gezondheid.
Kunnen lezen lijkt mij een redelijk primaire levensbehoefte, zonder te kunnen lezen kun je je nog moeilijk staande houden in dit land. Ik snap de logica ook niet dat op alles maar bezuinigd kan worden wat geen primaire levensbehoefte zou zijn. Die focus op welvaart in de enge zin, terwijl geluk niet te vatten is in slechts euro's.Lcsmet schreef: ↑05 jul 2024 11:31ColumsbusMJ schreef: ↑05 jul 2024 07:24 ...........voor een hoop mensen is een museum, een concert, of een boek wel een vorm van vermaak en educatie. Lezen, cultuur, natuur en sport zijn dan misschien geen primaire levensbehoeften, maar het leven wordt wel erg grijs zonder. ...........Een laag BTW tarief zou, als er dan toch tekorten zouden zijn, inderdaad moeten voorbehouden zijn voor die zaken welke wel primaire levensbehoeften zijn.
Waarom hoor ik jou nu juist vaak klagen dat er nog wel wat gewicht af kan voor de zomer… of dat je tekort bent voor je gewicht ?? Of is juist dat ene vette worstje juist wel het probleem.daniel1975 schreef: ↑05 jul 2024 11:33 Probleem is niet dat ene vette worstje, maar het stunten met ongezonde suiker/zout/vet zooi ipv met fatsoenlijk groente en fruit.
ColumsbusMJ schreef: ↑05 jul 2024 12:01Kunnen lezen lijkt mij een redelijk primaire levensbehoefte, zonder te kunnen lezen kun je je nog moeilijk staande houden in dit land. Ik snap de logica ook niet dat op alles maar bezuinigd kan worden wat geen primaire levensbehoefte zou zijn. Die focus op welvaart in de enge zin, terwijl geluk niet te vatten is in slechts euro's.Lcsmet schreef: ↑05 jul 2024 11:31ColumsbusMJ schreef: ↑05 jul 2024 07:24 ...........voor een hoop mensen is een museum, een concert, of een boek wel een vorm van vermaak en educatie. Lezen, cultuur, natuur en sport zijn dan misschien geen primaire levensbehoeften, maar het leven wordt wel erg grijs zonder. ...........Een laag BTW tarief zou, als er dan toch tekorten zouden zijn, inderdaad moeten voorbehouden zijn voor die zaken welke wel primaire levensbehoeften zijn.
Als je kijkt naar overgewicht. Veel overgewicht wordt veroorzaakt door een combinatie van dingen, bijv bewerkt/ ongezond eten, niet bewegen/ sporten, veel zitten, alcohol, stress en zo zijn er vast nog een aantal door ik nu vergeet. Als je op de lange termijn kijkt wat dit aan kosten met zich meebrengt dan lijkt het mij goed om er eerder wat aan te doen. Kinderen met overgewicht hebben daar de rest van hun leven last van. Dus preventie is belangrijk. Ik denk dat het heel moeilijk wordt om de voedingsindustrie te dwingen op een andere manier te produceren. Kijk maar naar de 'suikertax'. Dus is een middel om de btw lager te houden een begin.Jans schreef: ↑05 jul 2024 10:49Geloven jullie echt dat er gezonder gegeten gaat worden als de BTW verlaagd wordt? Cultuur? zoals Gastheer al schreef in de musea ziet hij vooral mensen die het prima kunnen betalen. Het zou mij verbazen als er meer mensen komen als het goedkoper wordt die er anders niet zouden komen. Wat voor muziek? de platen? Of concerten? waar de toegangsprijzen hoog zijn, maar de drankjes niet minder.JPAR schreef: ↑05 jul 2024 10:14 Ik denk dat cultuur, boeken, muziek, sport, gezonde voeding etc juist laag belast moet worden. Uiteindelijk gaat het om gezondheid. De zorgkosten rijzen de pan uit, het percentage ziekte bij bedrijven is hoog, de werkdruk is hoog etc. Bovenstaande zaken dragen bij aan een mentale en fysieke gezondheid.