Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6611
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 jul 2024 10:55

Ernie C. schreef: 05 jul 2024 10:41 Ik denk dat je het beter anders kunt aanpakken dan via de btw.
Dat dus. Met huidige systeem profiteren mensen met meer geld er meer van. Wie een beetje sociaal is kan daar nooit voor zijn.

Sport, gezond eten en de hersenen prikkelen is echt een heel goed idee maar BTW is een draak van een instrument.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2583
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 05 jul 2024 11:03

Voor de doelpgroep van de PVV staat Cultuur gelijk aan 2 kratten bier atten op een vrijdagavond. En daar zit gewoon 21% op.

Verder is het zo dat op veel producten en diensten gewoon het lage tarief wordt gehanteerd. Het is zo dat de meeste producten in de supermarkt al verkocht worden met het lage 9% BTW tarief! Alleen alcohol ed heeft 21%. Veel mensen beseffen dat helemaal niet.

Eigenlijk is het raar dat Cultuur en boeken naar 21% gaan. Dat is gewoon een rancuneuze actie van rechts op de Cultuursector. Ik ben het wel eens dat Cultuur en boeken ed gewoon veel genuttigd worden door de beter bedeelden. Maar kijk maar eens naar de lijst met diensten die op 9% staan. De fietsenmaker, campings, logies etc etc. Allemaal 9%. Het is echt niet zo dat alle ontspanning nu in eens duur wordt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 05 jul 2024 11:06

Jans schreef: 05 jul 2024 10:49
JPAR schreef: 05 jul 2024 10:14 Ik denk dat cultuur, boeken, muziek, sport, gezonde voeding etc juist laag belast moet worden. Uiteindelijk gaat het om gezondheid. De zorgkosten rijzen de pan uit, het percentage ziekte bij bedrijven is hoog, de werkdruk is hoog etc. Bovenstaande zaken dragen bij aan een mentale en fysieke gezondheid.
Geloven jullie echt dat er gezonder gegeten gaat worden als de BTW verlaagd wordt? Cultuur? zoals Gastheer al schreef in de musea ziet hij vooral mensen die het prima kunnen betalen. Het zou mij verbazen als er meer mensen komen als het goedkoper wordt die er anders niet zouden komen. Wat voor muziek? de platen? Of concerten? waar de toegangsprijzen hoog zijn, maar de drankjes niet minder.
Het is niet alleen de prijs die het hem doet natuurlijk. Supermarkten staan vol met ongezonde troep. Bonusartikelen bij de Albert Heijn zijn grotendeels ongezonde artikelen. Grote bedrijven die miljoenen/miljarden investeren in marketing willen je verslaafd krijgen aan hun suikerhoudendrankjes en andere vette producten. Als de supermarkten zo worden ingericht dat al die rotzooi de deur uit wordt gewerkt of dat in ieder geval de hoeveelheid van al die producten sterk wordt verminderd en er in wordt gezet op de verkoop van gezonde producten, dan zal dat al een hoop schelen. Een prijsvermindering zou er voor zorgen dat mensen meer groente en fruit kunnen kopen en ik geloof wel dat mensen dat doen, zeker als de afleiding na rotzooi wat minder is.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6611
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 jul 2024 11:09

Yep.

Geen sigaretten meer in de super maar ze staan nog bomvol met suikers, vet en zout

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 jul 2024 11:26

Mag ik een vet worstje kopen? Doe ik niet, maar toch? Mag ik beslissen dat dat best mag één keer in de 14 dagen? Kaas halen we ook uit de winkels en krijgen we bonnen voor kaas met 20% of minder vet? Die er dan nog wel is. En dan brengen we die producten die in Nederland niet meer mogen mee terug van vakantie?
Het is allemaal leuk te bedenken vanuit je eigen ideeën, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16449
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jul 2024 11:31

ColumsbusMJ schreef: 05 jul 2024 07:24 ...........voor een hoop mensen is een museum, een concert, of een boek wel een vorm van vermaak en educatie. Lezen, cultuur, natuur en sport zijn dan misschien geen primaire levensbehoeften, maar het leven wordt wel erg grijs zonder. ...........
Gastheerg schreef: 05 jul 2024 09:27 ...........
Verder ben ik in dit soort dingen simpel: als er niemand voor wil betalen hou het dan niet kunstmatig overeind. Daar is de schatkist echt te mager voor gevuld.
............
Een laag BTW tarief zou, als er dan toch tekorten zouden zijn, inderdaad moeten voorbehouden zijn voor die zaken welke wel primaire levensbehoeften zijn.
JPAR schreef: 05 jul 2024 10:14 Ik denk dat cultuur, boeken, muziek, sport, gezonde voeding etc juist laag belast moet worden. Uiteindelijk gaat het om gezondheid. De zorgkosten rijzen de pan uit, het percentage ziekte bij bedrijven is hoog, de werkdruk is hoog etc. Bovenstaande zaken dragen bij aan een mentale en fysieke gezondheid.
Welk producten zou je dan wel met een hogere BTW marge moeten verkopen om toch meer inkomsten binnen te halen?
Of op welke andere manier vang je de hogere uitgaven op?

Voor de goede orde, ik ben voor een fair loon/belasting en tegen allerhande subsidies, toelagen, aftrekposten en wat nog allemaal.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 05 jul 2024 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jul 2024 11:33

Probleem is niet dat ene vette worstje, maar het stunten met ongezonde suiker/zout/vet zooi ipv met fatsoenlijk groente en fruit.
Less is bore

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 05 jul 2024 12:01

Lcsmet schreef: 05 jul 2024 11:31
ColumsbusMJ schreef: 05 jul 2024 07:24 ...........voor een hoop mensen is een museum, een concert, of een boek wel een vorm van vermaak en educatie. Lezen, cultuur, natuur en sport zijn dan misschien geen primaire levensbehoeften, maar het leven wordt wel erg grijs zonder. ...........
Gastheerg schreef: 05 jul 2024 09:27 ...........
Verder ben ik in dit soort dingen simpel: als er niemand voor wil betalen hou het dan niet kunstmatig overeind. Daar is de schatkist echt te mager voor gevuld.
............
Een laag BTW tarief zou, als er dan toch tekorten zouden zijn, inderdaad moeten voorbehouden zijn voor die zaken welke wel primaire levensbehoeften zijn.
Kunnen lezen lijkt mij een redelijk primaire levensbehoefte, zonder te kunnen lezen kun je je nog moeilijk staande houden in dit land. Ik snap de logica ook niet dat op alles maar bezuinigd kan worden wat geen primaire levensbehoefte zou zijn. Die focus op welvaart in de enge zin, terwijl geluk niet te vatten is in slechts euro's.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6380
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 jul 2024 12:02

daniel1975 schreef: 05 jul 2024 11:33 Probleem is niet dat ene vette worstje, maar het stunten met ongezonde suiker/zout/vet zooi ipv met fatsoenlijk groente en fruit.
Waarom hoor ik jou nu juist vaak klagen dat er nog wel wat gewicht af kan voor de zomer… of dat je tekort bent voor je gewicht ?? :roll: :lol: Of is juist dat ene vette worstje juist wel het probleem.

Life is what it is …. Ruim 60%-70% van de mensen op deze aardbol heeft overgewicht tot aan dodelijke obesitas toe. Ook de oudere inheemse volkeren die tot de jaren 50- 60 van de vorige eeuw nooit van suiker hadden gehoord zijn de pineut ( cola - frisdrank e.d. ). Inderdaad mede door de lobby van de suiker houdende voedselproducenten. Helaas is ook dát onomkeerbaar, net als de bevolkingsgroei waar ik het een aantal pagina’s geleden over had. De wereld gaat gewoon naar de klote, hoe graag we het anders willen zien.

* individualisme - egoïsme - materialisme en bevolkingsgroei, én niet eens zelf goed in de spiegel kijken heeft sinds de 2e wereldoorlog meer kapot gemaakt dan de oorlogen zelf.

Ook ik doe er aan mee …. En sorry misschien niets met politiek te maken, maar ik moest even mijn hart luchten. :oops:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16449
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jul 2024 12:17

ColumsbusMJ schreef: 05 jul 2024 12:01
Lcsmet schreef: 05 jul 2024 11:31
ColumsbusMJ schreef: 05 jul 2024 07:24 ...........voor een hoop mensen is een museum, een concert, of een boek wel een vorm van vermaak en educatie. Lezen, cultuur, natuur en sport zijn dan misschien geen primaire levensbehoeften, maar het leven wordt wel erg grijs zonder. ...........
Gastheerg schreef: 05 jul 2024 09:27 ...........
Verder ben ik in dit soort dingen simpel: als er niemand voor wil betalen hou het dan niet kunstmatig overeind. Daar is de schatkist echt te mager voor gevuld.
............
Een laag BTW tarief zou, als er dan toch tekorten zouden zijn, inderdaad moeten voorbehouden zijn voor die zaken welke wel primaire levensbehoeften zijn.
Kunnen lezen lijkt mij een redelijk primaire levensbehoefte, zonder te kunnen lezen kun je je nog moeilijk staande houden in dit land. Ik snap de logica ook niet dat op alles maar bezuinigd kan worden wat geen primaire levensbehoefte zou zijn. Die focus op welvaart in de enge zin, terwijl geluk niet te vatten is in slechts euro's.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 05 jul 2024 12:25

Ik maak onderscheid tussen redelijk primair en primair.;) Eten is belangrijker om in leven te blijven dan een boek, maar de vaardigheid lezen is wel van groot belang om je te kunnen ontplooien in onze samenleving.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 05 jul 2024 12:36

Jans schreef: 05 jul 2024 10:49
JPAR schreef: 05 jul 2024 10:14 Ik denk dat cultuur, boeken, muziek, sport, gezonde voeding etc juist laag belast moet worden. Uiteindelijk gaat het om gezondheid. De zorgkosten rijzen de pan uit, het percentage ziekte bij bedrijven is hoog, de werkdruk is hoog etc. Bovenstaande zaken dragen bij aan een mentale en fysieke gezondheid.
Geloven jullie echt dat er gezonder gegeten gaat worden als de BTW verlaagd wordt? Cultuur? zoals Gastheer al schreef in de musea ziet hij vooral mensen die het prima kunnen betalen. Het zou mij verbazen als er meer mensen komen als het goedkoper wordt die er anders niet zouden komen. Wat voor muziek? de platen? Of concerten? waar de toegangsprijzen hoog zijn, maar de drankjes niet minder.
Als je kijkt naar overgewicht. Veel overgewicht wordt veroorzaakt door een combinatie van dingen, bijv bewerkt/ ongezond eten, niet bewegen/ sporten, veel zitten, alcohol, stress en zo zijn er vast nog een aantal door ik nu vergeet. Als je op de lange termijn kijkt wat dit aan kosten met zich meebrengt dan lijkt het mij goed om er eerder wat aan te doen. Kinderen met overgewicht hebben daar de rest van hun leven last van. Dus preventie is belangrijk. Ik denk dat het heel moeilijk wordt om de voedingsindustrie te dwingen op een andere manier te produceren. Kijk maar naar de 'suikertax'. Dus is een middel om de btw lager te houden een begin.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gesloten