Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets in schuur stallen - waar op letten?

AnoniemFietsPlezier
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2024 07:57

AnoniemFietsPlezier 05 jul 2024 08:02

Hallo allemaal,

Recentelijk verhuisd en dus op zoek naar een plek om onze fietsen te stallen. Gezien de gelimiteerde ruimte zitten wij er aan te denken om onze fietsen in een schuur in de tuin te zetten, alleen moet dat niet ten koste gaan van de fietsen...

Fietsen zijn van carbon en aluminium, beide met velgremmen en een (2 - 6 jaar oud) Shimano Ultegra verzet.

Waar moeten wij op letten? Is goede ventilatie voldoende? Moet het vochtvrij zijn?

Ben benieuwd naar jullie reacties, alle beetjes informatie helpen. Dank alvast!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9096
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 jul 2024 15:03

Staal, alu en carbon, mtb, race, gravel en bmx hangen hier om en om aan voorwiel en achterwiel aan het plafond van de schuur. Met kabelslot erdoor. Schuur is van hout, en redelijk tot goed geventileerd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2537
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 05 jul 2024 15:07

Mijn fietsen hangen al jaren in een ietwat vochtig schuurtje en ik heb op mijn fietsen nog nooit iets van roest of wat dan ook bemerkt. Ik zou zorgen voor een goed slot en eventueel de fietsen in de schuur met een goed ART slot vastleggen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 05 jul 2024 15:18

Mijn fietsen hangen tegenwoordig in een slecht geventileerde en niet geïsoleerde garage. (Sinds 1 jaar)

In de winter is het er nogal vochtig. Daardoor drogen de slechtweerfietsen niet vanzelf op na een nat ritje/ schoonmaken.
Voor de rest hangt alles er prima bij. Geen roest oid op de mooiweerfietsen.

In de zomer is het er snikheet. Ik heb er nog geen thermometer, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat het richting de 40 graden kan gaan.
Wat ik daar tot nu toe van merk is dat de tubeless sealant misschien wat sneller droogt dan gemiddeld....en het pakken van een fiets is al een warming-up op zich.
Al ziet men kerk en toren staan, dan is de reis nog niet gedaan.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4980
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 05 jul 2024 15:21

Ventilatie en slot op schuur/fiets

AnoniemFietsPlezier
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2024 07:57

AnoniemFietsPlezier 05 jul 2024 15:29

Dank voor de snelle reacties! Als ik het zo hoor hoeven wij ons weinig zorgen te maken, enigszins ventileren van de schuur en goede sloten. Dat moet te doen zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jul 2024 18:53

1 groot risico in een schuur, als je in de winter je fiets pekel wegzet en het droogt niet, dan gaat de pekel zijn werk doen.
Dat is eigenlijk het enige.

Plaats reactie