Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2024

1094
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 jul 2024 10:35

Het is wel veel gedoe natuurlijk maar waarom worden er bv geen netten geplaatst op gevaarlijke punten (zoals op een skipiste)
Moeilijke logistiek zou toch niet belangrijker moeten zijn dan veiligheid

ottorongo2
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29

ottorongo2 08 jul 2024 10:38

+1

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 08 jul 2024 10:38

1094 schreef: 08 jul 2024 10:35 Moeilijke logistiek zou toch niet belangrijker moeten zijn dan veiligheid
Als ik zie hoe sommige verkeersobstakels zijn afgeschermd of aangegeven deze tour vraag ik mij af of de ASO er ook zo over denkt.
Al ziet men kerk en toren staan, dan is de reis nog niet gedaan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jul 2024 12:12

Aan de andere kant waren er ook wat rontondes recht gemaakt met mooi asphalt in de eerste etappes.
Dat zijn best intensieve werkzaamheden voor een gemeente.

Hoe mooi is het niet als je aan het fietsen bent een heerlijke afdaling na een zware klim. lekker in een flow naar beneden.
Ja het kan ook gevaarlijk zijn. Maar dat hoort erbij, dat is ook onderdeel van de voldoening.

Je moet altijd kijken of je iets aan de veiligheid kunt doen. Maar het begint ermee dat je uberhaupt op een fiets stapt met amper bescherming en dat doen we hier allemaal. Daar ligt keuze en een beetje inschatting of je zelf instaat bent een fiets te besturen op die snelheden.

Ik weet ook niet waar dit ongeval is gebeurt en wat de oorzaak is. (let wel ik wil hier geen filmpje van!)

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 08 jul 2024 14:28

Ernie C. schreef: 08 jul 2024 10:23Dit dus! In iedere afdaling worden risico's genomen. Is het niet door de top van het klassement, dan wel door een koploper die weer wat uit kan lopen, een knecht die terug wil komen of een kopman die door pech tijd heeft verloren (Dumoulin in de Giro!)
Ik vind het dan een beetje hypocriet om het risico alleen uit te bannen voor de mannen die het meest in beeld komen.
Of je accepteert de risico's, of je gaat alle afdalingen neutraliseren (dat wordt lachen in de AGR!)
Als je van de trap afloopt, neem je dan een risico t.o.v. het nemen van de lift naar beneden? Als je de hele dag in bed blijft liggen, neem je dan wel of geen risico's? Je reactie wemelt van de schijntegenstellingen. Jammer.

Het begrip onnodige (te voorkomen) risico's mag best vermeld worden.

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 08 jul 2024 15:10

Bij het skiën zijn de veiligheidsmaatregelen rigoreus, na het dodelijk ongeval (1994) van wereldkampioene Ulli Maier op de Kandahar piste van Garmisch kwam alles in een stroomversnelling.
Ja er gebeuren nog steeds valpartijen, inherent aan skiën op topniveau, ja er zijn ernstige letsels, maar nog zeer zelden levensbedreigende zaken.
Met veiligheid wordt niet gelachen bij de FIS.
UCI in het algemeen en TDF in het bijzonder kunnen nog veel leren.
Voorbeelden genoeg wat zeker beter kan, men spreekt wel over veiligheid, maar als de nodige maatregelen ietwat geld kosten haakt men snel af.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8822
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jul 2024 15:48

Misschien is het een stuk makkelijker om op de pistes meer veiligheidsmaatregelen te treffen? En rotondes weghalen, alleen voor de Tour, leuk hoor, maar de meesten hebben liever een goede weg, ook in het buitengebied, en niet alleen het stukje waar de Tour langs komt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2024 15:55

Wat is het verschil met pistes tov de bochten in de eerste paar km afdaling van de Galibier?
Less is bore

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 08 jul 2024 16:17

- sturen en afdalen is onderdeel van het wielrennen.
- juist het afdalen over de normale weg en zelf je snelheid bepalen maakt koers heroïsch.
- Welke afdalingen zou je wel of niet willen afzetten met matrassen... ? Alleen de afdaling voor de finish?! Is dat nu echt wat we willen.
- de coureurs nemen zelf het risico eraf te knallen.
- het tragische ongeval van vorige week werd hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door materiaal (pech).
- ik heb genoten van de afdaling van de galibier... Prachtig zoals Pogacar naar beneden ramt en goed om te zien dat anderen het iets rustiger aan doen.

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 08 jul 2024 17:20

daniel1975 schreef: 08 jul 2024 15:55 Wat is het verschil met pistes tov de bochten in de eerste paar km afdaling van de Galibier?
Ik heb even gekeken naar bijv. de Hahnenkamm-Rennen:

- Die waren dit jaar van 15 tot en met 21 januari.
- lengte afdaling 3,3 km
- gemiddelde snelheid rond de 100 km/u
- palen waar de beveiligingsnetten aan hangen staan er permanent en niet alleen tijdens de wedstrijd.

Dus de investering om de eerste paar bochten van de Galibier op dezelfde manier te beveiligen is een stuk duurder, mede gezien het feit dat de Galibier niet elk jaar beklommen wordt en niet elke keer aan dezelfde kant. De passagetijd is op de Galbier een uurtje(?) ipv 7 dagen... en de gebruikers rijden op asfalt met schijfremmen ipv glijden op sneeuw.

Dus ja, er zijn verschillen.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 08 jul 2024 17:34

Gaan praktisch elke dag wielertoeristen de bergen af toch? Ik weet niet hoeveel er zich jaarlijks te pletter rijden, maar het is niet slechts een investering voor tijdens de tour.

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 08 jul 2024 17:50

Maar dan hangen er dus het hele zomerseizoen (oranje) netten langs de Galibier en alle andere bergen?

Plaats reactie