Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2024

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6098
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 08 jul 2024 13:52

majkel schreef: 08 jul 2024 13:43 geweldig idee, gefeliciteerd met het idee en vriendelijke groeten
?

Wat beoog jij toch steeds met vreemde reacties te geven?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

derxx
Forum-lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 08 jul 2024 14:05

Ik denk dat het langzaam tijd wordt om dat de mods die user verwijderen. Hij/zij voegt niks toe met die vage opmerkingen, en haalt vaak ook nog antieke topics uit het stof. Zeer irritant.
Afbeelding

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 08 jul 2024 14:09

Waarom is Boogerd zo slim en jullie zo dom?

1. Vingegaard reed op de fiets van een ploegmaat.
2. Vingegaard was in de groep het best vertegenwoordigd door ploegmaten
3. Vingegaard (Visma) koos ervoor om in deze rit alles te zetten op het voorkomen van tijdsverlies. Missie geslaagd !

Je mag zelf de vraag formuleren die bovengemelde argumenten als antwoord omvatten.

KristofS87
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jul 2022 12:08

KristofS87 08 jul 2024 14:12

Eerder deze week kwam Van Wilder in de pers dat hij het beu was dat de ploeg als stront werd behandeld omdat ze tekort zouden schieten in de ondersteuning van Evenepoel.

Waar zaten ze eigenlijk gisteren? Was toch een etappe waar je een bepaalde verwachting hebt richting types als Moscon en Lampaert? Uitvallen van Pedersen kan wel een (klein) excuus zijn maar uiteindelijk zat Evenepoel opnieuw geïsoleerd. Gelukkig voor hem is Landa wel op de afspraak in het gebergte (en ook nog in de groep gefinisht gisteren).

Jammer dat we nog niet direct na de rustdag gaan klimmen want dat zorgt toch ook altijd voor geblokkeerde benen bij de een of andere klassementsman.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5254
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 jul 2024 16:54

JPAR schreef: 07 jul 2024 20:57
lugosi schreef: 07 jul 2024 19:54

Ik vind het niet een onlogische tactiek. Kijkend waar hij vandaan komt doet hij het al veel beter dan we zouden mogen verwachten. Ik denk dat sparen het toverwoord is voor hem. Als straks de bergen komen moet hij op zijn sterkst zijn. Nu moet hij volgen.

Ik vind het ook niet onlogisch, alleen heeft het niets te maken met de situatie waar hij uit komt. Het heeft te maken met het maximaal conditioneren vanuit de cockpit. En dat gebeurde de vorige jaren ook, toen was hij wel topfit.
Fijn dat Remco bij de vraag of zijn aanval gepland was zei dat het puur instinct was en de Tom Boonen uitspraak 'soms moet je koersen met "big balls" ' bovenhaalde.
Pogi verklaarde vandaag blij te zijn met het koersgedrag van Remco. Misschien worden ze wel bondgenoten door hun attractief koersgedrag. Ik hoop dat zo dat ze dat saai koersgedrag de nek omwringen, dat saai koersgedrag dat we decennialang moesten verdragen en waar we eindelijk vanaf waren.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5254
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 jul 2024 17:00

Klein_Verzet schreef: 08 jul 2024 14:09 Waarom is Boogerd zo slim en jullie zo dom?

1. Vingegaard reed op de fiets van een ploegmaat.
2. Vingegaard was in de groep het best vertegenwoordigd door ploegmaten
3. Vingegaard (Visma) koos ervoor om in deze rit alles te zetten op het voorkomen van tijdsverlies. Missie geslaagd !

Je mag zelf de vraag formuleren die bovengemelde argumenten als antwoord omvatten.
Nou ik kan Boogerd best wel smaken hoor, prima in zijn kort broekie op de Galibier :)

Vinge heeft meermaals geweigerd om terug op z'n eigen fiets over te stappen omdat er nauwelijks verschil is (het zou gaan over 3mm)
Wat 2 en 3 betreft; je zegt het zelf alles is gericht op 'voorkomen van tijdsverlies'. Tja.... Sommige mensen vinden dat fietsprestaties moeten blinken in plaats van doffe cijfertjes zijn. Tot welk kamp Boogerd behoort weet ik niet.

Mensen die een andere opinie hebben dan jezelf te bestempelen als dom, tja....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 jul 2024 17:07

11e etappe tour 2022.., over de galibier.., man wat was dat saai en defensief koersen zeg...,
tour 2023, 12 bergritten. offensief van zowel UAE als Visma kampen...

Volgens mij is de afgelopen 2 jaren nu juist het offensief vanuit Jumbo/Visma gevoerd. Met koersen vroeg in de grote rondes al hard maken, en vaak ook al vroeg in etappes het gas opendraaien.

Weliswaar is dat niet hetzelfde als attractief koersen in de zin van onverwacht, onvoorspelbaar. Maar het was toch zeker niet alleen afwachten en volgen.

Nu, dit jaar is de ploeg er niet naar, in de breedte niet en qua vorm niet. Dus nu is het volgen en verlies beperken.

Beide vormen van tactiek volgen uiteraard een strategie en coaching vanuit de ploegleiding. Volgens mij hoort dat ook, die mensen worden daar immers voor betaald. Dat kan je afdoen als "conditioneren vanuit de cockpit". Maar dat is gewoon onderdeel van de wielrennerij. Het is niet altijd dat de sterkste renner in koers wint. Het is niet altijd dat de sterkste ploeg in koers de beste keuzes maakt. Ook dát is wielrennen.
Bij andere sporten kan je zeggen, we gaan zo hard mogelijk van start tot finish, nemen de tijd op en zien wie er wint. In het wielrennen hebben we nog tactieken die het spel mooi maken. En ik snap ook wel dat de andere kant is dat we koersen op instinct hebben. Hoort er ook bij, is ook mooi.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 08 jul 2024 17:28

De keuze van Vinegard om niet mee te rijden met Evenepoel en Pogacar, leek me volkomen logisch.
Het bewijs werd wat mij betreft later in de etappe getoond toen Pogacar weg reed en eerst Laporte en later Jorgensen het gat moesten dicht rijden. Het lukte Vinegard alleen niet om het gat dicht te rijden. Had hij mee doorgereden dan had hij op dat punt geen ploegmaats meer gehad en had hij een serieus probleem gehad.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5867
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 08 jul 2024 18:32

Vraag is gezien de omstandigheden gisteren of het uitvallen van verschillende tourcertituses en het opvissen van van aert en Jorgenson??? niet de kansen van Vingegaard op het winnen van de tour heeft gaaf gehouden? Wout was toch de perfecte gids voor Vinnie. En hield de boel veelal onder controle door het tempo te drukken.
Wat het niet meekoersen met remco en pogi van Vingegaard betreft: wordt roglic dan echt totaal niet meer als kandidaat winnaar bezien? Zelfde met remco.
Vergeten ze bij visma dat er ook nog 2 ploegmaten en toprenners, Ayuso en Almeida, op zeer korte afstand staan. Wat gaat Visma doen als Pogi zijn ploegmaats als jokers gaat uitspelen? Had hij niet beter er voor meegezorgd dat Remco, roglic, ayuso en almeida op achterstand geplaatst werden?
Het was gewoon een zwaktebod want ook pogi kon tegenslag gekregen hebben. En gaat hij echt met zijn beperkte basis nog verbeteren in de tour. Zie hoe het pogi verleden jaar verging.
Ik las ergens ook dat visma vandaag verklaard zou hebben dat de fiets van tratnik op voorhand op de maat van vinnie gezet werd, dat ze met het pechscenario van gisteren hadden rekening gehouden???
Morgen, gelukkig voor remco denk ik, een vlakke rit. Ik meen mij te herinneren dat hij al meer fysieke problemen had de dag na een rustdag.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 jul 2024 18:43

JPAR schreef: 08 jul 2024 13:52
majkel schreef: 08 jul 2024 13:43 geweldig idee, gefeliciteerd met het idee en vriendelijke groeten
?

Wat beoog jij toch steeds met vreemde reacties te geven?
Ik vermoed dat het allemaal automatisch vertaalde berichten zijn van een Pool of wellicht Poolse spammer.
Zie vooral ook dit bericht:

majkel schreef: 26 jun 2024 12:14 https://fabrykarowerow.com/sklep/promoc ... avel-tire/
met vriendelijke groeten:)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

jbams
Forum-lid
Berichten: 353
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 08 jul 2024 18:51

vantheman schreef: 08 jul 2024 17:28 De keuze van Vinegard om niet mee te rijden met Evenepoel en Pogacar, leek me volkomen logisch.
Het bewijs werd wat mij betreft later in de etappe getoond toen Pogacar weg reed en eerst Laporte en later Jorgensen het gat moesten dicht rijden. Het lukte Vinegard alleen niet om het gat dicht te rijden. Had hij mee doorgereden dan had hij op dat punt geen ploegmaats meer gehad en had hij een serieus probleem gehad.

Exact dit. En dat heeft niet eens iets met saai of berekend of een control room te maken. Als je voelt dat een ander sterker is, dat hij je kan lossen waar hij wil, dan ga je niet meedraaien.

Dat soort beslissingen namen renners al decennia voor de powermeters en control rooms.

Als Vingegaard denkt dat hij Pogacar kan lossen, dan rijdt hij heus mee. Als Pogacar op lossen staat, draait hij ook geen kopbeurtes hoor.


Dat gezegd hebbende is Pogacar (en Evenepoel) natuurlijk een veel vettere en completere renner.

jbams
Forum-lid
Berichten: 353
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 08 jul 2024 18:53

Enzzo schreef: 08 jul 2024 13:22 Even hypothetisch: het valt me op dat Pogačar een iets andere houding heeft op de fiets (tov vorig jaar)
En wat ook opvalt is dat hij in en vooral net ná de bochten een gruwelijke versnelling in de benen heeft.
Zowel gisteren in de gravelrit als op de Galibier, hij moest zelfs remmen in de haarpelden bergop (waar kennen we dat nog van…)

Zou dit een gevolg kunnen zijn van de kortere cranks die hij heeft?
Op zich zal die 7,5mm extra speling in een bocht niet veel uitmaken toch? Ik bedoel dan net wat langer door kunnen trappen waar anderen het been boven moeten houden.

Maar met die extra cadans even hard door kunnen trekken in een lagere versnelling zou wellicht net het verschil kunnen maken in de bochten.

Hoe denken de experts hierover?
In criteriums is 7,5mm kortere cranks echt wel een groot verschil qua doortrappen in de bocht. Ik denk niet dat Pogacar het daarom heeft gedaan, maar een bijkomend voordeel is het zeker.

Plaats reactie