Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 08 jul 2024 13:59

Gastheerg schreef: 08 jul 2024 08:50
daniel1975 schreef: 08 jul 2024 08:40 Zelfs pensioenleeftijd terug naar 60 wordt genoemd....
Ik heb toch ook wel wat collega's gehad waarvan ik had gewild dat ze al met hun 50 waren gegaan :mrgreen:

Zelf vandaag 68 geworden en.............ga nu een meeting in want ik mag nog niet weg van m'n baas...............
Geen Tour vandaag dus lekker een dag doorbeuken.
Gefeliciteerd met je 68e!🎉
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2024 15:25

JPAR schreef: 08 jul 2024 13:59
Gastheerg schreef: 08 jul 2024 08:50 .......
Zelf vandaag 68 geworden en.............ga nu een meeting in want ik mag nog niet weg van m'n baas...............
Geen Tour vandaag dus lekker een dag doorbeuken.
Gefeliciteerd met je 68e!🎉
Ook van mij een fantastische verjaardag Gerard.

PS, en als je op je 68e nog werkt is dat toch wel echt omdat jij het graag doet en veel minder omdat je niet weg mag van je baas. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 08 jul 2024 16:27

Lcsmet schreef: 08 jul 2024 11:59
Ernie C. schreef: 08 jul 2024 10:11 ........Uiteindelijk gaat het overal om maximaal ongeveer 1/3 van de bevolking die uitgesproken racist en/of klimaatontkenner is. .............
Jij doet nu juist waar je conservatief rechts van beschuldigd.

Voor alle duidelijkheid, ik ben noch racist noch klimaatontkenner maar heb wel een probleem met de opengrenzen politiek en het betweterige vingertje met de bijhorende maatregelen om enkel hier het klimaat te redden.
+1

Ik kan dit in real-life ook uitstekend verwoorden en ik kan me niet herinneren dat dit geresulteerd heeft in rare discussies of scheldpartijen. Laat staan dat ik uitgemaakt ben voor racist of klimaat ontkenner. Bijzonder dat ernie c met enige regelmaat dit soort verwijtende idiote dingen hier verkondigd. Ik kan me niet voorstellen dat hij in real-life ook dit soort uitspraken doet, tenminste niet tegen de juiste personen en dat maakt hem een beetje laf!

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4914
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 jul 2024 17:45

Enzzo schreef: 08 jul 2024 10:01
Hij, Mélenchon, heeft wel meer idiote ideeën. Hij wil ook Frankrijk uit de NAVO halen.
Deze snuiter is denk ik echt niet de oplossing.
Voor het overige is die club best gematigd maar één vuist vormen lijkt me niet snel te gebeuren.

Als het maar daarbij bleef bij Melenchon , anti Eu en pro Poetin en herhaaldelijke antisemitische opvattingen..

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 08 jul 2024 17:48

Een probleem is wel dat er geen partij is in Nederland die op een fatsoenlijke manier de immigratie wil inperken. Behalve dan de SP, maar daar stemt niemand op.

Er zijn enkel partijen die de immigratie op zijn beloop laten, en partijen die wel erg veel racisten in hun midden hebben. Dat maakt de politieke situatie toch ook wat gepolariseerd.

Vraag die bij mij opkomt in deze discussie; als je stemt op partijen die het op hun beloop laten, ben je dan naief? En als je stemt op partijen met veel racistische elementen, ben je dan een racist?
Ik betwijfel of de discussie wel zo lelijk gevoerd moet worden.

Voor nu zijn de partijen met racisten aan de macht. We gaan zien wat ze gaan maken aan uitvoerbaar beleid wat toch past binnen de internationale verdragen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2024 18:05

MPolleke schreef: 08 jul 2024 17:48 ............. We gaan zien wat ze gaan maken aan uitvoerbaar beleid wat toch past binnen de internationale verdragen.
Je zou als politieke stroming ook kunnen proberen om de internationale verdragen aan te passen of zelfs op te zeggen.
Want ook dat is aan politiek doen, je hoeft eerdere afspraken niet slaafs te volgen.

Zo is er in Groot-Brittannië nu al sprake om de Rwanda-deal op te zeggen of op zijn minst aan te passen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 jul 2024 18:11

Lcsmet schreef: 07 jul 2024 20:30
Enzzo schreef: 07 jul 2024 20:23 Wehey!! gagné!!👍🏻 (in Frankrijk)
De communisten omarmen, misschien moeten ze nu iets doen aan de problemen in plaats van zich te wentelen in zelfgenoegzaamheid.
Een overzicht van de voorlopige schattingen:

De linkse alliantie Nouveau Front Populaire: 172 tot 192 zetels
Het centrumrechtse Ensemble: 150 tot 170 zetels
Het uiterst rechtse Rassemblement National: 132 tot 152 zetels
Bemerkt dat de pers het wel over links heeft maar rechts is of centrum of uiterst rechts.
En de politieke elite kan weer zelfgenoegzaam verder zoals ze bezig waren.
Misschien interessant om wat concrete cijfers te geven en de euforie te temperen;

Aantal stemmen
Op 1: RN (radicaal rechts) 10.6 miljoen stemmen
Op 2: NFP (verzameld links) 7.4 miljoen stemmen
Op 3: Ensemble (centrumalliantie Macron) 6.5 miljoen stemmen

Hoezo links blok wint de verkiezingen in Frankrijk, dan is er dus iets grondig mis met het kiessysteem.
De truc met de zetels:

Voor 10.6 miljoen stemmen krijgt RN 143 zetels
Voor 7.4 miljoen stemmen krijgt NFP 174 zetels
Voor 6.5 miljoen stemmen krijgt Ens 168 zetels

En zo wordt de nummer 1 van het aantal stemmen plots nummer 3 in de uitslag.
En zo wordt de nummer 2 van het aantal stemmen plots nummer 1 in de uitslag
En zo wordt de nummer 3 van het aantal stemmen plots nummer 2 in de uitslag

Bizar ook dat de Europese pers stelt dat RN de verkiezingen verloren heeft.
Laatst gewijzigd door lugosi op 08 jul 2024 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 jul 2024 18:18

En het kan nog érger;

in het VK

Aantal stemmen

Labour: 9.5 miljoen stemmen leveren 410 zetels op
Conservatives: 6.7 miljoen stemmen leveren 121 zetels op
Reform (Farrage): 4 miljoen stemmen leveren 5 zetels op
Lib Dem: 3.5 miljoen stemmen leveren 71 zetels op
Green: 1.9 miljoen stemmen leveren 4 zetels op


Labour haalt dus 34% van de stemmen en krijgt daarvoor 64% van de zetels.
Democratie, het is een woord als een ander.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2024 18:54

Hoe werken die systemen dan?
In de VS heb je die gekke kiesmannen; dan kun je met minder stemmen toch winnen. Hoe zit dat in Fr en UK?
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 jul 2024 19:23

Het is een beetje vergelijkbaar; elk kiesdistrict stuurt één verkozene naar het parlement is het basisidee.
De rest van de stemmen gaat verloren. Of je nu met 51 tegen 49 % je verkiezing behaalt of met 99 tegen 1% maakt niet uit, alleen dat er een verschillend democratisch deficit is.
In Frankrijk zijn er zo'n kleine 600 districten. In het vk iets meer.
In het VK is er geen absolute meerderheid nodig om je zetel te behalen gewoon de meeste stemmen binnen het district volstaat, in Frankrijk moet je naar een tweede ronde als je geen absolute meerderheid hebt.

In deze systemen zou je dus theoretisch een meerderheid kunnen behalen door in pakweg 300 kleine districten een 51% overwinning te behalen en in 299 grote districten geen enkele stem te halen. In totaal aantal stemmen zou je in het VK theoretisch gesproken met een dikke 25% een absolute meerderheid kunnen halen.

Systemen, zoals in Belgie, met kieskringen zijn iets (niet helemaal) rechtvaardiger omdat er geen stemmen verloren gaan. Toch is er door lokale omstandigheden een verschillend aantal stemmen nodig per zetel (in Belgie is dit onder meer een communautaire kwestie).

In de VS bestaat dat ook. Daar is onder andere een systeem opgenomen dat het platteland beschermt tegen de overmacht van de stad (dat is constitutioneel zo bedacht). De laatste decennia is het meer en meer controversieel omdat republikeinen meer stemmen halen op het platteland en democraten meer in verstedelijkt gebied.
Clinton won bijvoorbeeld de 'popular vote', maar Trump won.
Toch zijn de verschillen veel kleiner in de VS dan in Frankrijk en zeker het VK.

In een ideaal democratisch systeem is het gewicht van het 'one man - one vote' principe maximaal.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 jul 2024 19:29

mao schreef: 08 jul 2024 17:45
Enzzo schreef: 08 jul 2024 10:01
Hij, Mélenchon, heeft wel meer idiote ideeën. Hij wil ook Frankrijk uit de NAVO halen.
Deze snuiter is denk ik echt niet de oplossing.
Voor het overige is die club best gematigd maar één vuist vormen lijkt me niet snel te gebeuren.

Als het maar daarbij bleef bij Melenchon , anti Eu en pro Poetin en herhaaldelijke antisemitische opvattingen..
Het lijkt me inderdaad een akelig mannetje.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jul 2024 22:11

hopjes schreef: 08 jul 2024 16:27
Lcsmet schreef: 08 jul 2024 11:59
Ernie C. schreef: 08 jul 2024 10:11 ........Uiteindelijk gaat het overal om maximaal ongeveer 1/3 van de bevolking die uitgesproken racist en/of klimaatontkenner is. .............
Jij doet nu juist waar je conservatief rechts van beschuldigd.

Voor alle duidelijkheid, ik ben noch racist noch klimaatontkenner maar heb wel een probleem met de opengrenzen politiek en het betweterige vingertje met de bijhorende maatregelen om enkel hier het klimaat te redden.
+1

Ik kan dit in real-life ook uitstekend verwoorden en ik kan me niet herinneren dat dit geresulteerd heeft in rare discussies of scheldpartijen. Laat staan dat ik uitgemaakt ben voor racist of klimaat ontkenner. Bijzonder dat ernie c met enige regelmaat dit soort verwijtende idiote dingen hier verkondigd. Ik kan me niet voorstellen dat hij in real-life ook dit soort uitspraken doet, tenminste niet tegen de juiste personen en dat maakt hem een beetje laf!
Fijn dat je denkt te weten dat ik het niet tegen iedereen durf te zeggen...
Ik durf mijn mening prima re uiten in het echt, ook tegen de "verkeerde".

Laat ik racisten en klimaatontkennners dan anders formuleren: mensen die dusdanig conservatief zijn dat ze willen dat de mensen in hun straten niet van kleur en geloof veranderen, dat ze altijd minimaal hetzelfde aantal cilinders onder hun motorkap willen hebben en de energie die uit het stopcontact komt moet op traditionele wijze worden opgewekt.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten