Het grote domme vragen topic
Ik heb ook zo'n schoonmaak van de remklauw in de planning staan.
Eventjes voor mijn duidelijkheid; het is dus mogelijk om de zuiger uit de klauw te drukken?
Of zit er een eindstand op?
Hoeveel millimeter kan een zuiger naar buiten voordat hij er dan uitkomt?
Eventjes voor mijn duidelijkheid; het is dus mogelijk om de zuiger uit de klauw te drukken?
Of zit er een eindstand op?
Hoeveel millimeter kan een zuiger naar buiten voordat hij er dan uitkomt?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13734
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De zuiger is gewoon een rond dopje zonder iets van een einde, dus als je maar blijft remmen komt hetver vanzelf uit.
Het rubber is vierkant en trekt de zuiger weer iets terug, maar duw je hen verder dan dat het rubber kan vervormen komt de zuiger steeds iets verder naar buiten.
Het rubber is vierkant en trekt de zuiger weer iets terug, maar duw je hen verder dan dat het rubber kan vervormen komt de zuiger steeds iets verder naar buiten.
Op Shimano-Tec maakten ze van de gele plastic blokken aangepaste blokjes waardoor je telkens 1 zuiger/cylinder maximaal naar buiten kunt bewegen. Je kunt dan iedere zuiger individueel schoonmaken/smeren.
Leuk stukje hobbyen met vijl om zo’n blok te maken.
Leuk stukje hobbyen met vijl om zo’n blok te maken.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Met de tijdrit heel veel verschillende helmen gezien met als doel een aerodynamisch voordeel te behalen. Hoe komt het dat er zoveel verschillende helmen in vormen en maten zijn met elk hetzelfde doel?
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Misschien omdat het onderzoek hiernaar in het wielrennen nog relatief nieuw is.ColumsbusMJ schreef: ↑06 jul 2024 09:10 Met de tijdrit heel veel verschillende helmen gezien met als doel een aerodynamisch voordeel te behalen. Hoe komt het dat er zoveel verschillende helmen in vormen en maten zijn met elk hetzelfde doel?
Het zou me niks verbazen als die helmen over een paar jaar meer op elkaar gaan lijken.
Toen ze in de Formule 1 begonnen met aërodynamica zagen alle auto's er werkelijk compleet verschillend uit. Tegenwoordig zit het verschil hem enkel nog in kleine details.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Ja ik had ook verwacht dat de helmen in grote mate op elkaar zouden lijken. Het viel mij op dat dit niet het geval was.
Nog een domme vraag: Sinds de Alpe d'HuZes (en vooral sinds het afdalen met noodweer op een vieze weg) kraakt mijn fiets als de ziekte. Veel leek te komen uit de linkercrank/trapper/schoenplaatje. Nu heb ik de schroefjes van de schoenplaat ingesmeerd en aangedraaid en dat helpt al aardig.
Maar nu lijkt er nog wat gekraak uit de crank/trapas te komen dus ik wil de crank even van wat nieuw vet voorzien. Nu heb ik een Force crank, deze moet weer aangedraaid worden op 54nm. Nu heb ik alleen geen nm sleutel die tot 54nm gaat.. Is 54nm niet gewoon zo strak als je kan aandraaien? Of kun je echt iets kapot draaien?
Maar nu lijkt er nog wat gekraak uit de crank/trapas te komen dus ik wil de crank even van wat nieuw vet voorzien. Nu heb ik een Force crank, deze moet weer aangedraaid worden op 54nm. Nu heb ik alleen geen nm sleutel die tot 54nm gaat.. Is 54nm niet gewoon zo strak als je kan aandraaien? Of kun je echt iets kapot draaien?
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Voor de gemiddelde wielrenner is 54nm zo strak als je kan.chris80 schreef: ↑08 jul 2024 23:09 Nog een domme vraag: Sinds de Alpe d'HuZes (en vooral sinds het afdalen met noodweer op een vieze weg) kraakt mijn fiets als de ziekte. Veel leek te komen uit de linkercrank/trapper/schoenplaatje. Nu heb ik de schroefjes van de schoenplaat ingesmeerd en aangedraaid en dat helpt al aardig.
Maar nu lijkt er nog wat gekraak uit de crank/trapas te komen dus ik wil de crank even van wat nieuw vet voorzien. Nu heb ik een Force crank, deze moet weer aangedraaid worden op 54nm. Nu heb ik alleen geen nm sleutel die tot 54nm gaat.. Is 54nm niet gewoon zo strak als je kan aandraaien? Of kun je echt iets kapot draaien?
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ik gebruik nooit een momentsleutel bij mijn Red en Force crankstellen, bij zo'n groot moment doe ik het op gevoel.