Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5907
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 05 jul 2024 09:49

Ik heb ook zo'n schoonmaak van de remklauw in de planning staan.
Eventjes voor mijn duidelijkheid; het is dus mogelijk om de zuiger uit de klauw te drukken?
Of zit er een eindstand op?
Hoeveel millimeter kan een zuiger naar buiten voordat hij er dan uitkomt?

1094
Forum-lid
Berichten: 2128
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 05 jul 2024 11:10

Als je te veel drukt valt de zuiger er uit inderdaad (of los waardoor je olie er uit loopt

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jul 2024 18:59

De zuiger is gewoon een rond dopje zonder iets van een einde, dus als je maar blijft remmen komt hetver vanzelf uit.
Het rubber is vierkant en trekt de zuiger weer iets terug, maar duw je hen verder dan dat het rubber kan vervormen komt de zuiger steeds iets verder naar buiten.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4240
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 jul 2024 19:08

Op Shimano-Tec maakten ze van de gele plastic blokken aangepaste blokjes waardoor je telkens 1 zuiger/cylinder maximaal naar buiten kunt bewegen. Je kunt dan iedere zuiger individueel schoonmaken/smeren.
Leuk stukje hobbyen met vijl om zo’n blok te maken.
Niet zijken maar reiden !

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1431
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 06 jul 2024 09:10

Met de tijdrit heel veel verschillende helmen gezien met als doel een aerodynamisch voordeel te behalen. Hoe komt het dat er zoveel verschillende helmen in vormen en maten zijn met elk hetzelfde doel?

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5076
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 06 jul 2024 10:57

Patenten?

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 06 jul 2024 11:28

ColumsbusMJ schreef: 06 jul 2024 09:10 Met de tijdrit heel veel verschillende helmen gezien met als doel een aerodynamisch voordeel te behalen. Hoe komt het dat er zoveel verschillende helmen in vormen en maten zijn met elk hetzelfde doel?
Misschien omdat het onderzoek hiernaar in het wielrennen nog relatief nieuw is.
Het zou me niks verbazen als die helmen over een paar jaar meer op elkaar gaan lijken.

Toen ze in de Formule 1 begonnen met aërodynamica zagen alle auto's er werkelijk compleet verschillend uit. Tegenwoordig zit het verschil hem enkel nog in kleine details.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1431
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 06 jul 2024 12:51

Ja ik had ook verwacht dat de helmen in grote mate op elkaar zouden lijken. Het viel mij op dat dit niet het geval was.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 08 jul 2024 23:09

Nog een domme vraag: Sinds de Alpe d'HuZes (en vooral sinds het afdalen met noodweer op een vieze weg) kraakt mijn fiets als de ziekte. Veel leek te komen uit de linkercrank/trapper/schoenplaatje. Nu heb ik de schroefjes van de schoenplaat ingesmeerd en aangedraaid en dat helpt al aardig.

Maar nu lijkt er nog wat gekraak uit de crank/trapas te komen dus ik wil de crank even van wat nieuw vet voorzien. Nu heb ik een Force crank, deze moet weer aangedraaid worden op 54nm. Nu heb ik alleen geen nm sleutel die tot 54nm gaat.. Is 54nm niet gewoon zo strak als je kan aandraaien? Of kun je echt iets kapot draaien?

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 08 jul 2024 23:36

chris80 schreef: 08 jul 2024 23:09 Nog een domme vraag: Sinds de Alpe d'HuZes (en vooral sinds het afdalen met noodweer op een vieze weg) kraakt mijn fiets als de ziekte. Veel leek te komen uit de linkercrank/trapper/schoenplaatje. Nu heb ik de schroefjes van de schoenplaat ingesmeerd en aangedraaid en dat helpt al aardig.

Maar nu lijkt er nog wat gekraak uit de crank/trapas te komen dus ik wil de crank even van wat nieuw vet voorzien. Nu heb ik een Force crank, deze moet weer aangedraaid worden op 54nm. Nu heb ik alleen geen nm sleutel die tot 54nm gaat.. Is 54nm niet gewoon zo strak als je kan aandraaien? Of kun je echt iets kapot draaien?
Voor de gemiddelde wielrenner is 54nm zo strak als je kan.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

1094
Forum-lid
Berichten: 2128
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 jul 2024 06:31

Hangt natuurlijk van de lengte van je sleutel af maar met een korte inbus (<20 cm) is dat idd zo strak als je kan

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 09 jul 2024 08:10

Ik gebruik nooit een momentsleutel bij mijn Red en Force crankstellen, bij zo'n groot moment doe ik het op gevoel.

Plaats reactie