‘Zoek niet verder dan het zuiden van Nederland voor de herkomst van deze racefiets. ‘Massini’ mag dan wel mediterraan klinken, het merk is toch gewoon afkomstig uit Limbricht, een dorp vlakbij Born, langs de A2 van Amsterdam naar Maastricht. Een huismerk is het: van Tweewielerspecialist Math Salden’.

Dat schreven we ruim tien jaar geleden bij een online test van een Sinergy. Grappig: dat model is nog gewoon beschikbaar voor nog geen 300 euro. Tja, Salden is nooit van de dikke prijzen. Er zijn zeker dure fietsen te koop, maar ze snappen daar ook dat het eigen merk minder sexy is dan een Madone of Cento1.

Dit is de Richmond, een van de drie carbon frames. De Richmond kost los 499 euro, compleet vanaf zo’n 1299 euro. Salden promoot het customizen van je fiets; dat wil zeggen dat je zelf aangeeft wat je op je fiets wilt. En niet alleen bij racers van pakweg 2500 euro, ook bij een carbon instapper als de Richmond. En zo staat hier voor nog geen 1450 euro een carbon racer met Ultegra 8000-groep op de stoep te blinken in twotone zwart met rode accenten. En met alle details die zo’n frame modern maken. Oversized en geovaliseerd, pressfit bracket, aflopende bovenuis, interne bekabeling en een volledig carbon voorvork met twee maten lagers.

Allround geometrie

Op de meetbank scoort de Richmond ruim voldoende en op de weg laat hij een prima indruk achter. Ultegra en Deda zijn al prima natuurlijk en de geometrie is allround. Sturen doet-ie prima en alle delen sluiten netjes aan. Wel zitten er old skool rood/zwarte 23 millimeter banden onder. Dat kan wel beter, maar dat kun je eventueel zelf aangeven…Zo’n Limburgse racer doet in niets onder voor frames van de gevestigde merken. Ja, je kunt ook zelf zo’n frame zoeken, maar dan moet je als er wat is zaken doen met China… Goed, er is geen sprake van eigen ontwikkeling of vernieuwing, maar aangezien Salden ruime ervaring heeft mag je ervan uitgaan dat het in orde is, ze hebben tenslotte een goede naam te verliezen!