Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 jul 2024 17:53

ColumsbusMJ schreef: 09 jul 2024 10:23
Ja goed, ik weet niet waarom ooit gekozen is voor dit systeem, maar naar mijn idee heeft het niet zoveel met manipulatie te maken.
Heeft inderdaad niet met manipulatie te maken. Zie ook uitleg Enzzo.
Wel is het vaak zo dat kieswetgeving gebetonneerd is, grondwettelijk en soms met extra grendels zodat het heel moeilijk is om ze te veranderen/aan te passen aan maatschappelijke evoluties.

Ten gronde ben ik het wel met Daniel eens.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3202
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 jul 2024 17:55

Enzzo schreef: 09 jul 2024 13:35
mao schreef: 09 jul 2024 12:14 Karimi moet nog even aan de nieuwe situatie wennen waarin men geen zin in heeft in het gejank van haar te luisteren maar gewoon over het onderwerp willen hebben.
Ik heb op haar gestemd. Ik was onder de indruk van haar rol in Tilburg waar ze een maand lang geleefd heeft van een bijstandsminimum om voeling te krijgen met de mensen voor wie dat de dagelijkse realiteit is.

Dat ze door Agema tijdens het eerste debat in de kamer even werd weggezet als “dat hoofddoekje van de PVDA” (notabene tijdens de spreektijd van Schoof) zal ongetwijfeld meespelen hier.

Dat geconstateerd hebbende, vind ik het niet heel chique om nu zo terug te slaan. Begrijpen kan ik het wel, het is namelijk een racistische tweet geweest waarin iemand gereduceerd wordt tot een uiterlijk kenmerk.
Je haalt Esmah Lahlah en Farah Karimi door elkaar.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jul 2024 18:18

Dank je EMPEHA!! Ik had die twee inderdaad verwisseld. Stom van mij.

Aan de andere kant: wel grappig om de reacties die hier meteen op komen te lezen 😉

Ik zou de grap kunnend maken dat “die hoofddoekjes” allemaal op elkaar lijken maar dat zou pas echt fout zijn [ironie emoticon]

Hoe dan ook ik vind Esmah Lahlah een dapper mens! En ben blij dat ik op haar gestemd heb.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 09 jul 2024 18:27

klaastuin schreef: 09 jul 2024 15:25 D66 wordt te pas en te onpas als linkse partij bestempeld, maar dat is natuurlijk nooit een arbeiderspartij geweest. Dat Jetten niet zoveel feeling heeft met de onderkant van de samenleving vind ik dan ook niet zo gek. Voor de PVDA is dat uiteraard anders. Die zouden de gewone man veel meer moeten kunnen aanspreken en dat lukt duidelijk niet. Dat is nog wel wat anders dan dat ze die groep vergeten zouden zijn. Als je kijkt naar de doorrekening van de programma's dan is het aardig duidelijk dat Henk en Ingrid financieel gezien beter op een linkse partij kunnen stemmen dan op (extreem) rechts.
Ik ga ervanuit dat je met Henk en Ingrid de onderkant van de arbeidersklasse bedoeld.

Op welke linkse partij buiten sp zouden die moeten stemmen dan?
Als Henk en Ingrid er binnenkort achter komen dat we vanwege oa water regelgeving vanuit Europa nog veel meer vertraging krijgen mbt woningbouw enz dan zullen deze toch niet gaan stemmen op pro Europese partijen ala d66/PvdA/gl/Volt/pvdd?! Helemaal niet met Timmermans als boegbeeld... De persoon die er prat op gaat dat hij het milieubeleid van de eu bepaald heeft afgelopen jaren.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 617
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 09 jul 2024 19:14

hopjes schreef: 09 jul 2024 18:27
klaastuin schreef: 09 jul 2024 15:25 D66 wordt te pas en te onpas als linkse partij bestempeld, maar dat is natuurlijk nooit een arbeiderspartij geweest. Dat Jetten niet zoveel feeling heeft met de onderkant van de samenleving vind ik dan ook niet zo gek. Voor de PVDA is dat uiteraard anders. Die zouden de gewone man veel meer moeten kunnen aanspreken en dat lukt duidelijk niet. Dat is nog wel wat anders dan dat ze die groep vergeten zouden zijn. Als je kijkt naar de doorrekening van de programma's dan is het aardig duidelijk dat Henk en Ingrid financieel gezien beter op een linkse partij kunnen stemmen dan op (extreem) rechts.
Ik ga ervanuit dat je met Henk en Ingrid de onderkant van de arbeidersklasse bedoeld.

Op welke linkse partij buiten sp zouden die moeten stemmen dan?
Als Henk en Ingrid er binnenkort achter komen dat we vanwege oa water regelgeving vanuit Europa nog veel meer vertraging krijgen mbt woningbouw enz dan zullen deze toch niet gaan stemmen op pro Europese partijen ala d66/PvdA/gl/Volt/pvdd?! Helemaal niet met Timmermans als boegbeeld... De persoon die er prat op gaat dat hij het milieubeleid van de eu bepaald heeft afgelopen jaren.
Dus dan moeten ze maar op de PVV stemmen die ze luchtkastelen belooft?

Ik denk dat het in the long run idd beter voor Henk en Ingrid is als ze op een linkse pro-europese partij stemmen. Alleen krijgt men dat verhaal niet goed verteld en heeft men er in de vorm van Timmermans ook niet de goede persoon voor in stelling gebracht.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 09 jul 2024 19:26

Ik zeg helemaal niet dat ze op pvv moeten stemmen. Ik geef juist aan dat deze mensen wel op sp kunnen stemmen. Ik vind het overigens ook jammer dat er niet meer op de sp gestemd word. Zeker nu de PvdA zich minder en minder profileert als de partij voor de Nederlandse arbeiders gezinnen...

Ik begrijp echter niet waarom na doorrekening Henk en Ingrid op een linkse partij moeten stemmen. Henk en Ingrid zijn niet pro-Europa als ze de financiën gaan bekijken, ook niet op de langere termijn. Bijna alle linkse partijen zijn heel erg voor Europa, of is dat om zich te onderscheiden van de meer nationalistische partijen? Links staat niet meer zo synoniem voor sociaal, zoals dat in het verleden wel was. Helaas!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 09 jul 2024 19:43

Ik vind Jimmy Dijk van de SP het wel goed vertellen. In de debatten legde hij wel bepaalde punten bloot.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jul 2024 19:53

Ik vind hem ook wel goed ja. Als oppositie zeker!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 617
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 09 jul 2024 20:00

@hopjes: dat deze groep veel beter op de SP kan stemmen, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik had alleen niet door dat je die kant op wilde ;)

Waar ik het niet mee eens ben is de suggestie dat pro-europa slecht zou zijn voor Henk en Ingrid. Dat ze dat geloven zal vaak zo zijn, maar dat maakt het niet waar. De arbeider in NL heeft veel meer aan het daadwerkelijk oplossen van problemen dan aan het op de lange baan schuiven. Dan worden de kosten alleen maar hoger en met een rechtse regering weet je dan ook wel waar die kosten terecht gaan komen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2024 23:28

JPAR schreef: 09 jul 2024 19:43 Ik vind Jimmy Dijk van de SP het wel goed vertellen. In de debatten legde hij wel bepaalde punten bloot.
Eens!!
Stuk beter dan Timmermans of Jetten. Op een fijne manier scherp en veel meer op de inhoud.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8822
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 jul 2024 09:35

Ik ben niet van zijn partij, maar ik vind Rob Jetten juist best wel goed uit de verf komen. Hij heeft in de afgelopen jaren echt grote stappen gezet.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jul 2024 10:06

Ik vrees dat de boodschappen dat het voorkomen van verregaande klimaatverandering geld gaat kosten, dat migratie moeilijk per direct te stoppen is, vanwege internationale verdragen, maar vooral het natuurlijke proces dat al wat leeft dat het liefst doet waar genoeg te vreten is en dat we Europa nodig hebben om op te boksen tegen China, de VS, Rusland en het Middenoosten om genoeg grondstoffen en voedsel te bemachtigen, nooit op populaire wijze verpakt kunnen worden.
De schijnveiligheid van conservatief denken is dan voor velen aantrekkelijker.

Op zich zit ik ook meer op één lijn met de SP. Het grote probleem is vooral dat hun ideeën niet gaan werken zolang je verplicht in het kapitalisme meedraait. Laat Nederland, als handelsland nu net afhankelijk zijn van dat systeem. Met dat beetje gas en de boeren kunnen we geen vergelijkbare levensstandaard overeind houden. Ook zitten ze in een lastige positie om regeringsverantwoordelijkheid te nemen.

Ik ben van mening dat een breed midden het grootse deel van de oplossing is. Op dat vlak hebben in de campagnes zowel VVD, NSC als PvdA/GL gefaald door elkaar in de haren te vliegen over de tegenstellingen i.p.v. de extremisten te bestrijden.

Daarna hebben VVD en Omtzigt dat nog eens dunnetjes overgedaan door doodleuk met die extremisten een regering te vormen.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten