Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

105 remgrepen tegen het stuur ondanks ontluchten

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 11 jul 2024 23:03

Ik heb een 11 speed 105 groep met hydraulische remmen waarvan ik de remgrepen tegen het stuur trek, wat ik ook doe ondanks ontluchten.

Afgevinkt:
- nieuwe remblokken
- 2x uitgebreid ontlucht, geen luchtbel te zien
- geprobeerd het systeem iets te overvullen door de callipers iets naar buiten te laten komen
- remhendels met stel inbus op verste stand van het stuur
- remmen voelen niet sponsig aan, als ze eenmaal aangrijpen doen ze het ook

Wat ging er mis:
- zodra ik boven van het stuur de adapter voor de spuit eraf draai, lekt er vrij veel olie uit voordat ik de afdekschroef erin kan draaien
- ?

Ik gebruik een set met twee spuiten van BBB met Shimano remolie. Ik heb geen idee meer wat ik kan doen om er voor te zorgen dat ik de remhendels niet bij de geringste remactie tegen het stuur trek - zie ik iets over het hoofd? Bij mijn racefiets met Sram Force is dit echt heel anders, daar grijpen de remmen veel eerder aan..

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 jul 2024 23:32

viewtopic.php?t=99955

Ik heb zoiets ook eens gehad. De oplossing heb ik beschreven.
Dogma F

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 12 jul 2024 09:12

Ramon73 schreef: 11 jul 2024 23:32 viewtopic.php?t=99955

Ik heb zoiets ook eens gehad. De oplossing heb ik beschreven.
Dank voor het delen! Meteen handen uit de mouwen en eea volgens de Parktool video gedaan.

Het is absoluut beter, remgrepen komen tot op ok afstand van stuur en aangrijpen is nog wat directer. Het horizontaal houden lijkt idd de truc.

Naar mijn persoonlijke voorkeur zouden de remgrepen meer in een 90 graden hoek tot de hoods mogen staan zoals bij Sram. In 'ruststand' lopen de remgrepen al best dicht langs het stuur. Het is jammer dat met het aanpassen van die afstand het niet mogelijk is ze nog verder van het stuur te laten staan.

Enfin zoals gezegd is het een stuk beter!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 jul 2024 10:23

rchv schreef: 12 jul 2024 09:12
Ramon73 schreef: 11 jul 2024 23:32 viewtopic.php?t=99955

Ik heb zoiets ook eens gehad. De oplossing heb ik beschreven.
Dank voor het delen! Meteen handen uit de mouwen en eea volgens de Parktool video gedaan.

Het is absoluut beter, remgrepen komen tot op ok afstand van stuur en aangrijpen is nog wat directer. Het horizontaal houden lijkt idd de truc.

Enfin zoals gezegd is het een stuk beter!
Ook remblokjes vervangen voor nieuwe? Mijn ervaring is dat remmen niet goed afstellen bij nieuw vullen als de pads ver versleten zijn.
Bleeden kan wel met de oude pads, verversen/vullen is voor mij altijd nieuwe remblokjes.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 13 jul 2024 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 13 jul 2024 19:09

Ramon73 schreef: 12 jul 2024 10:23
Ook remblokjes vervangen voor nieuwe? Mijn ervaring is dat remmen niet goed afstellen bij nieuw vullen als de pads ver versleten zijn.
Voerden kan wel met de oude pads, verversen/vullen is voor mij altijd nieuwe remblokjes.
Bij voorrem idd nieuwe blokjes maar achter heeft het ook gewerkt met gebruikte blokjes. Vandaag mee op pad geweest en stukken beter dan voorheen.

Kan overigens het door mij gebruikte systeem met twee spuiten overigens niet aanraden, het systeem van Shimano met een opvangbakje lijkt mij eenvoudiger.

rvb
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:36

rvb 13 jul 2024 19:51

Gewoon enkele malen remmen met het wiel eruit, dan verplaatst de zuiger meer naar buiten (zichtbaar), maar met beleid anders vliegt alles eruit.

Plaats reactie