Het dopingtopic 2.0
De koolstofmonoxide rebreathers ken ik niet, maar ik weet wel eea over koolstofmonoxide (CO), voornamelijk in het kader van vergiftigingen. Het komt over andere vrij bij incomplete verbranding, maar ook het lichaam zelf maakt het in geringe mate aan. Het bindt ongeveer 100x zo efficiënt aan hemoglobine dan dat zuurstof (O2) dat doet. Maar het bindt ook aan andere ijzerhoudende eiwitten. Het acute gevaar is dat het dus de plaats inneemt van zuurstof, en dat je dus te weinig zuurstof meer transporteert. Er is te weinig effectief hemoglobine hiervoor. Er ontstaat dus zuurstoftekort, ondanks dat je gewoon normale hoeveelheden (21%) zuurstof inademt. Daar kan je uiteraard door overlijden. De enige behandeling is extra zuurstof aanbieden, eventueel hyperbaar, zodat dat toch de CO weer verdringt.
Als de vergiftiging minder ernstig is, gaan dus de processen in gang die ook bij bloedarmoede in gang gezet worden. Dus er worden extra rode bloedcellen en hemoglobine aangemaakt. Daar zit het voordeel aan. Dus deze lage concentratie zullen ze nastreven bij deze techniek. Uiteraard kan je dit wel terugvinden in het biologisch paspoort.
Als de vergiftiging minder ernstig is, gaan dus de processen in gang die ook bij bloedarmoede in gang gezet worden. Dus er worden extra rode bloedcellen en hemoglobine aangemaakt. Daar zit het voordeel aan. Dus deze lage concentratie zullen ze nastreven bij deze techniek. Uiteraard kan je dit wel terugvinden in het biologisch paspoort.
- thestudent
- Forum-lid HC
Shit toch maar gaan roken dan. Nicotine houdt je ook nog dunner. Win win
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
En is het dus een vorm van bloeddoping. Ik denk dat er binnenkort toch enkele deurtjes gaan gesloten worden en dan zullen we zien of dat effect heeft op sommige prestaties.
Absoluut. De term bloeddoping gaat me dan ook te ver, aangezien het effect grotendeels vergelijkbaar zal zijn met een hoogtestage/hoogtetent.
Overigens - dat vergat ik aan mijn vorige bericht toe te voegen- is het effect op het bloed niet acuut, de tijdrit van Vingegaard vorig jaar er mee verklaren gaat dus mank.
Overigens - dat vergat ik aan mijn vorige bericht toe te voegen- is het effect op het bloed niet acuut, de tijdrit van Vingegaard vorig jaar er mee verklaren gaat dus mank.
-
- Forum-lid
Dat laatste deel van je bericht is aan dovemansoren gericht.Vicenza schreef: ↑14 jul 2024 18:13 Absoluut. De term bloeddoping gaat me dan ook te ver, aangezien het effect grotendeels vergelijkbaar zal zijn met een hoogtestage/hoogtetent.
Niet echt, maar het artikel suggereert een bepaald punt (de tijdrit) van verbetering, het suggereert niet dat het gebruik van de betwiste methode op diezlfde dag/nacht gebeurde. Dat is een interpretatie van wat het artikel suggereert.ColumsbusMJ schreef: ↑14 jul 2024 19:54Dat laatste deel van je bericht is aan dovemansoren gericht.Vicenza schreef: ↑14 jul 2024 18:13 Absoluut. De term bloeddoping gaat me dan ook te ver, aangezien het effect grotendeels vergelijkbaar zal zijn met een hoogtestage/hoogtetent.
Dat Vinge vanavond maar een sigaretje opsteekt, misschien krijgen we dan volgende week nog wat weerwerk te zien.