Vintage/Retro racefiets toertocht
- VirginiaWolf
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 jan 2018 10:58
Stap terug in de tijd en ervaar de opwinding van vervlogen tijden tijdens onze VINTAGE Toertochten op 17 augustus 2024.
Vergeet moderne technologie en omarm de charme van het klassieke wielrennen, terwijl je door schilderachtige landschappen peddelt.
Deze unieke alternatieve toertochten beloven je een onvergetelijke reis vol nostalgie, fotografie en passie voor de retro fiets.
Terug naar de oorsprong:
Kruip in het zadel van je retro fiets en waan je in de gloriedagen van het klassieke wielrennen van vintage frames en authentieke outfits. Kortom, we omarmen de stijl van weleer.
Pittoreske routes: we verkennen prachtige routes en ontdekken verborgen juweeltjes terwijl we door historische steden, pittoreske dorpjes en over schilderachtige plattelands wegen fietsen. Elke route vertelt zijn eigen verhaal.
Voor alle niveaus:
Of je nu een doorgewinterde wielrenner bent of net begint, de tochten zijn toegankelijk voor alle niveaus. Het draait allemaal om het delen van de liefde voor de “FIETS” en het genieten van de natuur en de prachtige omgeving.
Mis daarom niet deze kans om de magie van het RETRO wielrennen te ervaren. Schrijf je zo snel mogelijk in via Fietssport.nl of via de Cyql-app en beleef een dag vol nostalgie, sportiviteit en plezier.
Deelnemen aan deze tochten kost € 5,00. Ben je lid van de NTFU of van WTC Huizen, dan betaal je € 4,00.
Startpunt is ons clubgebouw aan de crailoseweg 80 te Huizen. Clubhuis is open vanaf 8.30 uur.
Meldt je voor vertrek aan bij de coördinator in het clubgebouw. Daginschrijvers en inschrijvers via de cyql-app kunnen aldaar de verschuldigde kosten voldoen (pin of contant).
Voor informatie omtrent de vereniging verwijzen wij naar de website “wtchuizen.nl”.
Vergeet moderne technologie en omarm de charme van het klassieke wielrennen, terwijl je door schilderachtige landschappen peddelt.
Deze unieke alternatieve toertochten beloven je een onvergetelijke reis vol nostalgie, fotografie en passie voor de retro fiets.
Terug naar de oorsprong:
Kruip in het zadel van je retro fiets en waan je in de gloriedagen van het klassieke wielrennen van vintage frames en authentieke outfits. Kortom, we omarmen de stijl van weleer.
Pittoreske routes: we verkennen prachtige routes en ontdekken verborgen juweeltjes terwijl we door historische steden, pittoreske dorpjes en over schilderachtige plattelands wegen fietsen. Elke route vertelt zijn eigen verhaal.
Voor alle niveaus:
Of je nu een doorgewinterde wielrenner bent of net begint, de tochten zijn toegankelijk voor alle niveaus. Het draait allemaal om het delen van de liefde voor de “FIETS” en het genieten van de natuur en de prachtige omgeving.
Mis daarom niet deze kans om de magie van het RETRO wielrennen te ervaren. Schrijf je zo snel mogelijk in via Fietssport.nl of via de Cyql-app en beleef een dag vol nostalgie, sportiviteit en plezier.
Deelnemen aan deze tochten kost € 5,00. Ben je lid van de NTFU of van WTC Huizen, dan betaal je € 4,00.
Startpunt is ons clubgebouw aan de crailoseweg 80 te Huizen. Clubhuis is open vanaf 8.30 uur.
Meldt je voor vertrek aan bij de coördinator in het clubgebouw. Daginschrijvers en inschrijvers via de cyql-app kunnen aldaar de verschuldigde kosten voldoen (pin of contant).
Voor informatie omtrent de vereniging verwijzen wij naar de website “wtchuizen.nl”.
- VirginiaWolf
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 jan 2018 10:58
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5535
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hoe vintage moet vintage zijn?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Mijn racefiets heeft velgremmen, echt heel ouderwets. En super smalle bandjes van 25 mm waar 7 bar inzit. Totaal tegen alle regels in. En dan ook nog eens met binnenbanden. Te zot voor woorden. Kabels deels buitenom, het moet niet gekker worden. Echt super retro
Dat het een carbon frame is, verzwijg ik dan maar even
Dat het een carbon frame is, verzwijg ik dan maar even
Live fast; die young. mijn blog
- VirginiaWolf
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 jan 2018 10:58
Essentie van het retrokoersen is "competitief koersen op oude racefietsen, net als vroeger"
Het geheel (coureur en fiets) moet er dus authentiek en vooral retro uitzien. Omwille van "gelijke kansen voor iedereen", kunnen er dus eisen aan racefiets en coureur worden gesteld
Vroeger is: voor 1986, hierna trad in snel tempo de modernisering van de racefiets in. Wat voor 1986 nog zeldzaam en vaak experimenteel was (carbon, klikpedalen, index schakelen, shifters aan het stuur, cassettes, hoge velgen, aero onderdelen etc.), werd daarna gemeengoed in het peloton en evolueerde verder.
Racefietsen in retrokoersen zijn:
- Goed onderhouden en in uitstekende technische staat verkerende stalen racefietsen en gelijmde aluminium racefietsen als bijvoorbeeld Alan van voor 1986
Afmontage Retro Racefiets:
- Remgrepen met kabels bovenlangs, dus geen aero en niet onder het stuurlint
- Pedalen met toeclips en toeclipriempjes, dus geen klikpedalen
- Crankstel met maximaal 2 ronde kettingbladen, dus niet ovaal
- Frictie shifters/commandeurs op de diagonale buis, dus geen indexering
- Voor en achterderailleur van voor 1986
- Lederen zadel, bijvoorbeeld Brooks of zadel met lederen zadeldek, bijvoorbeeld Cinelli of San Marco
- Balhoofd met stalen kogellagers
- Bracket met losse trapas, cups en stalen kogellagers, dus geen cassette en/of industrielagers
- Stuurpen in de vorkbuis, dus geen Ahead etc
- Wielen met naven met schroefdraad en stalen kogellagers, dus geen cassette en industrielagers
- Platte aluminium, stalen of houten velgen, dus geen aero of carbon
- Ronde stalen of aluminium spaken 32 of 36 per wiel, dus geen platte
- Schroefpignon/freewheel met maximaal 7 kransjes
- Velgremmen van voor 1986, dus geen skeleton, delta of schijf
- Aluminium of stalen zadelpen
- Aluminium of stalen bidonhouders
Vrije keus, maar liefst retrolook:
- Banden en tubes
- Remblokken
- Stuurlint en doppen
- Binnen en buitenkabels
- Bidons
Kleding:
- Wol of retrolook kunstvezel
- Zwarte broek
- Zwarte lederen schoenen, liefst met veters, met plaatjes voor toeclip pedalen
- Witte sokken
- Handschoenen vrij, liefst (deels) leder
- Moderne schalen valhelm verplicht ivm veiligheid
Het geheel (coureur en fiets) moet er dus authentiek en vooral retro uitzien. Omwille van "gelijke kansen voor iedereen", kunnen er dus eisen aan racefiets en coureur worden gesteld
Vroeger is: voor 1986, hierna trad in snel tempo de modernisering van de racefiets in. Wat voor 1986 nog zeldzaam en vaak experimenteel was (carbon, klikpedalen, index schakelen, shifters aan het stuur, cassettes, hoge velgen, aero onderdelen etc.), werd daarna gemeengoed in het peloton en evolueerde verder.
Racefietsen in retrokoersen zijn:
- Goed onderhouden en in uitstekende technische staat verkerende stalen racefietsen en gelijmde aluminium racefietsen als bijvoorbeeld Alan van voor 1986
Afmontage Retro Racefiets:
- Remgrepen met kabels bovenlangs, dus geen aero en niet onder het stuurlint
- Pedalen met toeclips en toeclipriempjes, dus geen klikpedalen
- Crankstel met maximaal 2 ronde kettingbladen, dus niet ovaal
- Frictie shifters/commandeurs op de diagonale buis, dus geen indexering
- Voor en achterderailleur van voor 1986
- Lederen zadel, bijvoorbeeld Brooks of zadel met lederen zadeldek, bijvoorbeeld Cinelli of San Marco
- Balhoofd met stalen kogellagers
- Bracket met losse trapas, cups en stalen kogellagers, dus geen cassette en/of industrielagers
- Stuurpen in de vorkbuis, dus geen Ahead etc
- Wielen met naven met schroefdraad en stalen kogellagers, dus geen cassette en industrielagers
- Platte aluminium, stalen of houten velgen, dus geen aero of carbon
- Ronde stalen of aluminium spaken 32 of 36 per wiel, dus geen platte
- Schroefpignon/freewheel met maximaal 7 kransjes
- Velgremmen van voor 1986, dus geen skeleton, delta of schijf
- Aluminium of stalen zadelpen
- Aluminium of stalen bidonhouders
Vrije keus, maar liefst retrolook:
- Banden en tubes
- Remblokken
- Stuurlint en doppen
- Binnen en buitenkabels
- Bidons
Kleding:
- Wol of retrolook kunstvezel
- Zwarte broek
- Zwarte lederen schoenen, liefst met veters, met plaatjes voor toeclip pedalen
- Witte sokken
- Handschoenen vrij, liefst (deels) leder
- Moderne schalen valhelm verplicht ivm veiligheid
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Waarom staat deze opsomming niet bij de inschrijvingslink die je deelt?
Wat als ik me inschrijf met een te moderne fiets? Wordt ik dan bij de start gewijzigd? Krijg ik m'n inschrijfgeld terug? Vragen, vragen....
Wat er wél bij de inschrijving staat: "Scan & Go".... "De route is op de volgende manieren te volgen: GPS". Is dat dan weer niet te modern?
Maar verder veel plezier.
Wat als ik me inschrijf met een te moderne fiets? Wordt ik dan bij de start gewijzigd? Krijg ik m'n inschrijfgeld terug? Vragen, vragen....
Wat er wél bij de inschrijving staat: "Scan & Go".... "De route is op de volgende manieren te volgen: GPS". Is dat dan weer niet te modern?
Maar verder veel plezier.
- VirginiaWolf
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 jan 2018 10:58
Je zal nooit geweigerd worden, niet om de fiets of kleding. Er zijn erbij van de club die gewoon met hun "moderne" racefiets meedoen.
GPS is gebruikelijk, maar als je kijkt naar de toertocht dan zie drie kaarten staan met de drie verschillende afstanden. Allemaal beschikbaar voor deelnemers.
Veel plezier wordt het zeker.
GPS is gebruikelijk, maar als je kijkt naar de toertocht dan zie drie kaarten staan met de drie verschillende afstanden. Allemaal beschikbaar voor deelnemers.
Veel plezier wordt het zeker.
- VirginiaWolf
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 jan 2018 10:58
Precies!
Ik rij al vanaf het begin dat de eerste retrotochten gehouden worden er ieder jaar een paar en heb dus wel wat verwachtingen.
Om het echt een retrotocht te laten zijn is het toch wat flauw dat je ook met een nieuwe fiets mee mag doen.
Ook de GPS vind ik wat lafjes. Lekker pijlen op een prikker in de berm!
Het aantal deelnemers is blijkbaar toch belangrijker dan de kwaliteit (lees mooie oude fietsen en rijden op pijlen)
Om het echt een retrotocht te laten zijn is het toch wat flauw dat je ook met een nieuwe fiets mee mag doen.
Ook de GPS vind ik wat lafjes. Lekker pijlen op een prikker in de berm!
Het aantal deelnemers is blijkbaar toch belangrijker dan de kwaliteit (lees mooie oude fietsen en rijden op pijlen)
- VirginiaWolf
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 19 jan 2018 10:58
Ik weet echt (nog) niet het aantal deelnemers, maar goed. Het is onze eerste Vintage tocht en voornamelijk een peiling om te zien wie er in de regio geïnteresseerd zijn. Mensen met een moderne racefiets komen dan misschien volgend jaar met een retro fiets. En als laatste: als je maar plezier hebt.
Beetje flauwe dooddoener.
Het is verder simpel. Neem je het concept retro serieus of niet. Zo niet gaat het geen succes worden. Ik ga niet met een paar man als bezienswaardigheid in het rond fietsen terwijl de meeste deelnemers op een moderne fiets zitten.
Bij diverse andere tochten hebben we JUIST de beweging de andere kant op gezien. Zo erg dat er (te) strenge regels zijn opgesteld.VirginiaWolf schreef: ↑15 jul 2024 15:06 Mensen met een moderne racefiets komen dan misschien volgend jaar met een retro fiets.
In Nederland is echt wel ruimte voor een retro tocht met vrije inschrijving. L'Eroica Limburg is voor veel retrorijders toch een tikje te commercieel en verder "behelpen" we ons met kleine evenementen waar je alleen op uitnodig mee kan doen.
Dus juist in het midden van het aanbod is er ruimte. Mooie kans maar dan wel serieus nemen.