Ik heb een Cannondale Topstone aluminium fiets uit 2022 op het oog ter aanvulling op mijn Canyon Aeroad dinosaurus uit 2011. Reden? Een beetje spelen op de Veluwe en eens proberen of gravel en off-road mij kunnen bekoren. Daarnaast is de prijs schappelijk en wil ik wat onderdelen gaan vervangen en upgraden, met name ook om wat meer sleutelhandigheid te krijgen. Noem het een hobby
Nu is het zo dat ik de Topstone geometrie eens naast mijn Aeroad heb gelegd. Ik had verwacht dat de Topstone in vergelijking een stuk comfortabeler zou zijn, dat wil zeggen korter en hoger. Dit lijkt echter mee te vallen bij de Large, vooral als ik de huidige spacers (3 cm) van de Aeroad meeneem in de stack vergelijking. Zie hieronder wat details over mijzelf en de huidige fiets en het vergelijk van de geo's:
Lengte: 185 cm (70 kg)
Bbl: 89 cm
Spacers Canyon: 3 cm
Stem: 11 cm
Zadel setback: staat eigenlijk 1-1,5 cm te ver naar voren (niet zozeer omdat het stuur te ver weg is, maar omdat ik het gevoel heb te ver achter het BB te zitten)
Algemeen: Op zich zit ik op de Canyon goed, maar iets korter en iets hoger zou wel mogen (ook gezien het gebruik van de Topstone)
https://geometrygeeks.bike/compare/cany ... 1-2022-lg/
Vragen:
- Klopt mijn aanname dat van de Topstone maat L meer geschikt is dan een M?
- De Topstone heeft een ruim 2 graden luiere balhoofdhoek, is dit een significant verschil met een dito effect op de reach? (ik kom daar op bikegeo.net niet uit vooralsnog)
- Klopt mijn aanname dat de verschillen tussen de Aeroad en Topstone in maat L niet erg groot zijn, of zie ik iets over het hoofd?
Hopelijk is bovenstaande volledig genoeg voor wat nuttige tips, dank alvast voor het meedenken!
Een paar opmerkingen tot slot:
- Ja ik ga binnenkort naar een LBS om eens op de fiets te zitten
- Ja ik kan ook een bikefit doen om precies te weten wat wel en niet past, maar qua kosten vind ik dat nogal een stap voor aanschaf van een relatief goedkope fiets (durf wel enig risico te nemen, maar advies en tips zijn welkom!)
Geometrie advies Topstone
-
- Forum-lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Tuurlijk een LG, nobrainer.
En ik stel hem maar weer waarom wil je een gravelbike met dezelfde geo van een roadbike?
Spelen op de UHR vraagt een andere positie.
En ik stel hem maar weer waarom wil je een gravelbike met dezelfde geo van een roadbike?
Spelen op de UHR vraagt een andere positie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18
Dank voor de reacties!
@Lcsmet; de verschillen zijn met beide maten minimaal bedoel je te zeggen? Nog advies om dan juist een M of L te kiezen? Er wordt vaak gezegd de kleinere van twee maten te kiezen als beide passend is.
@daniel; had ik gezien inderdaad
@nijkie: lijkt erop dat we ongeveer dezelfde bouw hebben. Je hebt geen spacers ook op de LG? Is die 65mm reach van het stuur standaard of heb je het stuur vervangen?
@wasbeer: ik ben niet per se op zoek naar dezelfde geo, maar dit is wel mijn referentiekader. Ik had juist wat meer verschil verwacht tussen beide fietsen. Ik maak uit je reactie op dat je eigenlijk vindt dat je wat rechterop zou moeten zitten op de gravelbike, wat dat betreft is de stack van de M wellicht wat te laag?
Iemand nog ideeën over mijn vraagt mbt de luiere balhoofdhoek en effect op de reach? Ik wil zaterdag overigens een rondje bike store doen, dus dan ook even in het echt bekijken.
@Lcsmet; de verschillen zijn met beide maten minimaal bedoel je te zeggen? Nog advies om dan juist een M of L te kiezen? Er wordt vaak gezegd de kleinere van twee maten te kiezen als beide passend is.
@daniel; had ik gezien inderdaad
@nijkie: lijkt erop dat we ongeveer dezelfde bouw hebben. Je hebt geen spacers ook op de LG? Is die 65mm reach van het stuur standaard of heb je het stuur vervangen?
@wasbeer: ik ben niet per se op zoek naar dezelfde geo, maar dit is wel mijn referentiekader. Ik had juist wat meer verschil verwacht tussen beide fietsen. Ik maak uit je reactie op dat je eigenlijk vindt dat je wat rechterop zou moeten zitten op de gravelbike, wat dat betreft is de stack van de M wellicht wat te laag?
Iemand nog ideeën over mijn vraagt mbt de luiere balhoofdhoek en effect op de reach? Ik wil zaterdag overigens een rondje bike store doen, dus dan ook even in het echt bekijken.
Heb 2cm spacers en stuur is van pro ,Deda heeft zelfs 55mm.
https://www.mantel.com/gravel-stuur?spe ... B%5D=24126
https://www.mantel.com/gravel-stuur?spe ... B%5D=24126
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nouja, iedereen moet natuurlijk kiezen wat hij/zei fijn vind, maar in het terrein/gravel wil je wat meer bewegingsruimte.lancestrong schreef: ↑18 jul 2024 19:10
@wasbeer: ik ben niet per se op zoek naar dezelfde geo, maar dit is wel mijn referentiekader. Ik had juist wat meer verschil verwacht tussen beide fietsen. Ik maak uit je reactie op dat je eigenlijk vindt dat je wat rechterop zou moeten zitten op de gravelbike, wat dat betreft is de stack van de M wellicht wat te laag?
Iemand nog ideeën over mijn vraagt mbt de luiere balhoofdhoek en effect op de reach? Ik wil zaterdag overigens een rondje bike store doen, dus dan ook even in het echt bekijken.
Wat breder stuur en iets hoger.
Ik zie vaak veel racefietser met gestrekte armen rijden, op de race kom je daar nog enigzins mee weg maar niet in het terrein. Dan schiet je alle kanten op.
Ik heb zelf eerst 10 jaar op de mtb gereden en daarna pas race. Dat was ook ff wennen. Maar ik ben bv heel snel mtb noviteiten op mijn racer gaan toepassen. Toen ik 15 jaar geleden 25mm banden kocht en die op 5 bar zette kreeg ik hier allemaal tractor plaatjes en lachende reacties (opzich best grappig).
Luier balhoofd heeft iets effect op de reach als je met spacers gaat werken. Je ziet ook deze trend van de mtb naar gravel en de weg komen, ook om je voet voldoende ruimte te geven en de bredere en hogere banden.
Een luiere balhoofdhoek vraagt vaak een kortere stuurpen en dus een langere reach van het frame.
Daarom is het soms lastig verglijken.
Kijk anders eens wat yt filmpjes van gravel en xc mtb waarin een langere reach en luiere balhoofdhoek wordt besproken. Door de langere wielbasis heb je een veel rustigere fiets en dat is offroad gewoon fijn.