Mont Ventoux.
Overal rond de Ventoux krijg je flyers die waarschuwen voor mogelijke ellende op de Ventoux. Lezen is geen vaak gebruikte vaardigheid.
Mocht iemand mij ergens langs de kant van de weg zien met lekke band zonder pompje of andersoortige lekke bougie, mag hij mij heel hatelijk/hartelijk uitlachen.
Opgeven is ALTIJD een optie, en vaak de beste.
Mocht iemand mij ergens langs de kant van de weg zien met lekke band zonder pompje of andersoortige lekke bougie, mag hij mij heel hatelijk/hartelijk uitlachen.
Opgeven is ALTIJD een optie, en vaak de beste.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Citaat Het Nieuwsblad (B)
Elk jaar sterven er enkele mensen tijdens de beklimming van de Ventoux, al zijn het er volgens de brandweer 'minder dan een tiental'.
De regionale krant herinnert eraan dat de beklimming van de Ventoux 'een geweldige inspanning vergt, waarbij een goede voorbereiding sterk aan te raden is'.
Zelfs de Franse kranten komen met verschillende getallen. Ik denk dat het er nogal aan ligt wie je het vraagt. Vraag je het aan het hoofd van de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in Carpentras, dan krijg je andere gegevens dan de brandweer, dus ambulance, van de omliggende dorpen. De trauma-artsen van de SMUR zullen weer andere gegevens hebben.Patrick VB schreef: ↑20 jul 2024 00:24Citaat Het Nieuwsblad (B)
Elk jaar sterven er enkele mensen tijdens de beklimming van de Ventoux, al zijn het er volgens de brandweer 'minder dan een tiental'.
De regionale krant herinnert eraan dat de beklimming van de Ventoux 'een geweldige inspanning vergt, waarbij een goede voorbereiding sterk aan te raden is'.
@pino, wij hebben nog nooit zo'n flyer gezien. Wel borden langs de kant om te waarschuwen. Maar daar hebben de meeste mensen toch geen oog voor? We zullen toch eens opletten waar er van die flyers uitgedeeld worden. (Manlief is dit jaar een aantal keren naar boven gegaan).
Oh ja, dan nog iets, een aantal van de slachtoffers van hartfalen op de Ventoux, maar dat geldt niet alleen voor de Ventoux, zijn mensen die best sportief waren en ook gezond leken.
In Malaucene bij de "grote" fietsenzaak kortgeleden niets gezien, misschien inmiddels wel. In die periode ook een aantal keren in "fietskledingwinkels" geweest. Geen flyer gezien. En op een camping, ja daar komen we niet.
Van mijn eigen blog geplukt
rob fietst schreef: Een uur en 36 minuten en een uur en 30 minuten, dat zijn mijn klimtijden op de Ventoux. De eerste is vanuit Bedoin, de tweede vanuit Sault. Is dat rap? Niet echt, vind ik zelf. Er zijn duizenden renners die rapper zijn. Aan de andere kant zijn er tien duizenden die langzamer zijn. Ik ben het niveau armzalige krabbelaar ontstegen, maar potten breken in een koers, dat is totaal niet aan de orde. Ik heb deze vakantie de Ventoux nu vier keer gedaan. Sault twee keer, plus de Bedoin en Malaucene zijde. En de Ventoux verdient een verhaal, maar of dat nu echt een mooi verhaal is, het is vooral een verhaal met veel gezichten.
De Ventoux is druk. Bedoin is de drukste zijde, maar Sault en Malaucene doen er niet veel voor onder. Druk met Belgen, fietsers, wielrenners, wat auto's, een enkele motorrijder, een Porsche en een handjevol e-bikers. Ik heb eergisteren en vandaag eens geteld hoeveel mensen ik ingehaald hebt en hoe vaak ik voorbij ben gereden. Zowel eergisteren als vandaag door een lokale lichtgewicht eraf gereden en zelfs een renner of 60 voorbij gefietst, inclusief wat e-bikers. Van renners die even rap fietsen als ik, heb ik geen weet. Ze zitten een kilometer voor of achter me en ik zie hooguit pas op de top. 60 renners op 25 km, dat is ongeveer elke 400 meter dat ik iemand inhaal. Gisteren op het montagne de Lure, het kleine broertje van de Ventoux, ben ik slecht een fietser tegengekomen. Zoals gezegd, de Ventoux is druk, heel druk.
Maar de Ventoux is vooral druk met fietsers, niet echt met goed getrainde wielrenners. Ik heb heel wat mensen zien lijden, zien afzien, zichzelf afvragende wat hier nu precies de lol of de uitdaging van is. De Ventoux is voor velen een sportieve uitdaging. En dat is de Ventoux, het is een rot klim. Lang, vooral heel lang, het verschrikkelijke stuk door het bos, als je de Bedoin zijde pakt. Het hele lange bijna kaarsrechte stuk op de Malaucene zijde wat drie kilometer achter elkaar 11 procent of meer stijgt. En dan is Sault relatief makkelijk met de eerste 20 km rustig klimmen, daarna krijg je ook dat gemene stuk maanlandschap. En voor een aantal op de flanken van de reus van de Provence, geldt dat ze domweg te hebben getraind. Ze stoppen halverwege om te drinken en komen daarna niet meer in de pedalen geklikt omdat hun benen trillen van de kramp. Voor veel anderen is het een sportieve uitdaging die ze net aan kunnen volbrengen. Ze vallen hun geliefde boven in de armen, soms huilen ze erbij. En voor de e-bikers? Ja wat is het eigenlijk voor de e-bikers? Het is niet sportief, noch een uitdaging. De kern van een Ventoux beklimming is onderuit geschoffeld. Het is geen sportieve uitdaging, maar een bijvoegelijk naamwoordloze niksigheid. Zelfs ik haal ze in.
En er is nog meer. Een e-biker met een rokje, een rode bolletjes trui, gelijk aan de leider van het bergklassement in de tour en vleugeltjes op de zijn rug. Ook nog een stel langlauf rolschaatsers gezien. Hoe noem je zoiets eigenlijk? Zomer langlaufen op rolskis? Ook nog een paar hardlopers en een aantal Porsches dat nergens vaart kon maken, omdat er constant zwalkende fietsers in de weg reden. Dat is het verhaal van de flanken van de Ventoux.
Oh ja, het uitzicht boven op de top is schitterend, maar eerlijk gezegd vond ik uitzicht op de montagne de Lure mooier. Je staat daar weliswaar 150 meter lager, maar je zit wat dichter bij de Alpen, zodat de grote Alpen reuzen indrukwekkender in beeld zijn.
Live fast; die young. mijn blog
Leuk geschreven. Herkenbaar ook. Ook al is het een jaar of 10 terug dat ik daar omhoog reed (en toen was het ook al druk...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
"Het is geen sportieve uitdaging, maar een bijvoegelijk naamwoordloze niksigheid."
Mooi!
Mooi!
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42
Nog steeds geen spijt van dat ik ca 1,5 maand geleden er netjes om geen gereden ben. Enkel de eerste 4km na Bedoin gedaan en op dat stukkie meer fietsers gezien dan in de 9 dagen die we ervoor gedaan hadden vanuit Maastricht bij elkaar.
https://strava.app.link/fn9rDlsYnLb
https://strava.app.link/fn9rDlsYnLb
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4705
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
En wat is nu eigenlijk het probleem?
Het gaat tegenwoordig om de naam en daar doen wij allemaal aan mee. Je wilt kunnen zeggen dat je de Ventoux (of Alpe D'huez, Amstel Golg race of welke bekende naam dan ook) hebt gereden. De beklimmingen daarnaast hebben niet de bekendheid en tellen dus niet. Voor ons zelf wel, want dat zijn inderdaad vaak de mooiste beklimmingen. Maar toch wil je op de bekende namen afgevinkt hebben van je lijstje, gewoon om de naam. (En dan wel hier klagen over de drukte)
Het gaat tegenwoordig om de naam en daar doen wij allemaal aan mee. Je wilt kunnen zeggen dat je de Ventoux (of Alpe D'huez, Amstel Golg race of welke bekende naam dan ook) hebt gereden. De beklimmingen daarnaast hebben niet de bekendheid en tellen dus niet. Voor ons zelf wel, want dat zijn inderdaad vaak de mooiste beklimmingen. Maar toch wil je op de bekende namen afgevinkt hebben van je lijstje, gewoon om de naam. (En dan wel hier klagen over de drukte)
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42
Ik klaag niet meer over drukte. Ik ontwijk de drukte gewoon. Dus geen Posbank, UHR en Holterberg op een mooie dag. En Ventoux en AdH in het (rustiger) verleden al gedaan dus geen noodzaak meer om die nog te doen .
Zie bijv onderstaande rit toen we overnachten bovenop de Alpe d Huez:
https://strava.app.link/600Q39B3nLb
Zie bijv onderstaande rit toen we overnachten bovenop de Alpe d Huez:
https://strava.app.link/600Q39B3nLb