Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2024

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 20 jul 2024 10:00

lugosi schreef: 20 jul 2024 07:00
Kiekeboe schreef: 19 jul 2024 21:36 Ik had echt compassie met Vingegaard vandaag.
..........
Hij was erg emotioneel, blijkbaar had men hem ervan overtuigd dat zelfs met een ernstig verstoorde voorbereiding hij Pogi zou aankunnen. Een fout van de coaching en een gebrek aan realisme.
Als je ziet wat hem overkomen is dan is het al een wonder dat hij aan de start staat. Dat zou gevierd moeten geweest zijn, niet verpest door het onmogelijke te verwachten.
Je doel hoger stellen dan wat realistisch is wordt mentaal moeilijk om dragen.
Beter omgekeerd, elk beter resultaat is dan winst.

Goed dat Remco een top-5 ambieerde én één ritwinst. Makkelijker om mentaal zo te strijden dan met te hoog gemikte doelen.
Dit is een conclusie gebaseerd op niks.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 20 jul 2024 10:01

lugosi schreef: 20 jul 2024 06:55 Een vreemde reactie van Zeeman na de zege van Pogi gisteren;
"Hoeveel etappes heeft Pogacar nu gewonnen? Vier. Wij waren bij de gelukkigen die er ook eentje konden inpikken. Want veel laat hij anders niet over voor de rest. Zijn/Hun keuze, natuurlijk. Maar ik weet niet of het je populariteit als renner ten goede komt.”
Hij vergeet even hoe dominant Visma was in de rondes vorig jaar? Lijkt me een gevalletje slechte verliezer te zijn.
De dominantie zat hem in de ploeg, niet in 1 persoon.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 20 jul 2024 10:16

arnold schreef: 20 jul 2024 08:29 ik vind het gezeur op niets af. de afgelopen twee jaar heeft visma enorm gedomineerd in de rondes en hoorde je nooit iets. Nu is pogi dominant en hoor je allerlei klaagzang. Het is imho mooi dat hij dat tactiek gestuurde ¨ai¨-wielrennen van visma weet te verslaan.
Die dominantie met bijbehorende arrogantie keert zich nu tegen de ploeg.
Pogacar heeft na de rit verklaard: mocht Simon Yates alleen voorop gereden hebben en op weg naar de zege, dan had ik het gat niet dicht gereden

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 jul 2024 11:53

daniel1975 schreef: 20 jul 2024 07:57 ...........

Los van dat Zeeman niet in de positie is om dit soort uitspraken te doen zei ik gisteren wel hetzelfde: door zo te koersen als Pogi momenteel maak je je niet bij iedereen geliefd denk ik.
Ik denk dat dat een sentiment is dat vooral leeft bij zij die supporteren voor zijn tegenstanders.
Vorig jaar was de dominantie van Visma zo groot, en toen hoorde ik in Vlaanderen vaak dezelfde reactie.
Dat begint bij niet geliefd zijn en dat eindigt bij verdachtmakingen, of zelfs het willen beïnvloeden/uitschakelen (zie bijvoorbeeld VdP of Merckx).

Ik denk dat globaal genomen de populariteit van Pogi nog nooit zo groot geweest is, misschien is dat in Nederland en Denemarken anders. Begrijpelijk.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 jul 2024 12:28

ColumsbusMJ schreef: 20 jul 2024 08:02

Is het in je opgekomen dat tranen niet slechts een gevolg kunnen zijn van teleurstelling?
Volgens mij zat hij gister compleet erdoor, zowel mentaal als fysiek.


Bij het zien van de interviews van Vingegaard, krijg ik niet de indruk dat hij een mislukte TDF rijdt.
Dat zeg ik toch niet gezien de voorbereiding rijdt hij een uitstekende Tour.

Hij geeft ook aan dat hij vooraf had getekend voor een tweede plek/podiumplaats (en een ritoverwinning).
Het zou geloofwaardig zijn als je dat vanaf het begin vertelt, niet nadat je de Tour verliest.

Dat hij komt met het doel de TDF te winnen betekent niet dat alles behalve winst een geslaagde tour maakt. Bij Visma waren ze realistisch genoeg om te weten dat een derde eindoverwinning op rij erg lastig zou worden.
Dan moet je eens de interviews vanaf dag 1 herbekijken die het Visma team de wereld ingestuurd heeft, nagenoeg elke dag (dat er iets in het klassement gebeurde) opnieuw. Het masterplan, de aanval op van de derde week, het uitpersen van Pogi door de 'berekeningen' van het Team, etc.... Ook de recente interviews met Benoot en VanAert zegden genoeg.
Dat ze nu gepikkeerd reageren op de suprematie toont nog maar eens hoe anders de realiteit is dan hoe ze ze zich voorgesteld hadden.


Er gaat geen dag voorbij dat je iets hebt aan te merken op Visma en dat is je goed recht, alhoewel het mijns inziens wat afgunstig overkomt.
Ik denk niet dat Visma vandaag in een positie zit om afgunstig op te zijn....
;)

Misschien dat de woorden van Vingegaard je kunnen overtuigen.

“Ik had niet de beste benen”, vertelde Jonas Vingegaard na de rit aan de aanwezige media. “Dus hebben we de klik gemaakt om voor ritwinst te gaan. Ik ben blij dat ik geen tijd verloor op Evenepoel. Vandaag was het zaak om hem te volgen, maar morgen kan het anders zijn. Of dit verloop mentaal moeilijk om dragen is? Ik ben naar deze Tour afgereisd met het idee om voor de eindzege te gaan. Maar ik wist ook dat het moeilijk zou worden na die zware valpartij en weinig koersdagen. Ik hield dus rekening met dit scenario. Mentaal is dit zeker geen klap.”
Hij zag er in ieder geval mentaal zeer sterk uit gisteren na de rit.... :?

Daarnaast misschien ook het vermelden waard dat Evenepoel wel begrip kan hebben voor het koersgedrag van Vingegaard.
Evenepoel had geen problemen met het koersgedrag van Vingegaard. “Hij kleefde aan mijn wiel, maar dat is zijn volste recht.”
Ik heb ook geen probleem met zijn koersgedrag van gisteren, hij heeft het maximale gedaan. Niks mis mee. Evenepoel weet dat ook.

Ik zou vandaag gaan aanvallen als renner. Pogacar heeft besloten en hij gaat niet voor de ritwinst vandaag. Is je kans op een ritoverwinning ineens groter dan 0%.
Dan maar hopen dat hij niet van gedacht verandert zeker...., ik zie hem de tijdrit nog winnen of toch er zeer kort bij zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jul 2024 12:36

Ik blijf het knap vinden dat Visma er 2x in geslaagd is de beste renner in de rijkste ploeg te verslaan.
Nu lukt het net niet, deels vanwege een verstoorde voorbereiding en een ploeg die in de lappenmand lag en deels doordat UAE stappen heeft gezet. Gelukkig horen we een "klaagzang". Dat betekent dat ze strijdbaar blijven.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jul 2024 12:42

En natuurlijk mag je een beetje bluffen. Als je al 2x op rij gewonnen hebt, telt plek 2 niet en dan heb je niks aan die bescheidenheid, ook niet op tactisch vlak.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3522
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 jul 2024 12:46

Armstrong reageerde gisteren ook heel scherp. Ik vind het belachelijk, het is koers en een koers rijd je om te winnen.

Visma wilde deze rit ook zo opzetten om Pogi in het klassement te kloppen. Waarom zou Pogi hen dan de rit moeten gunnen?

Ongetwijfeld ziet Tadej dit ook voor een stuk als payback time naar Visma toe. Twee jaar achtereen is hun hele strategie gefocust geweest op hem ‘kapot te rijden’ .
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jul 2024 12:53

Als je met zoveel gemak kunt winnen, zou het inderdaad best achterlijk zijn om het niet te doen. Er staan er genoeg in de geschiedenisboeken om in te halen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 20 jul 2024 12:55

raven14 schreef: 20 jul 2024 12:46 Twee jaar achtereen is hun hele strategie gefocust geweest op hem ‘kapot te rijden’ .
Het doel was niet om hem kapot te rijden.
Het doel was om de Tour de France te winnen.
Het middel was om het hem zo zwaar mogelijk te maken.
Er lijkt me niets mis met die strategie.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 jul 2024 12:58

vantheman schreef: 20 jul 2024 12:55 ..........
Er lijkt me niets mis met die strategie.
Als je erin gelooft..., blijkbaar werkt het niet altijd.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 20 jul 2024 13:06

Bij mij in de straat woont ook een man die de Tour zeven keer niet won. Net als Pogacar deed hij dat zonder te zweten, zonder vermoeidheid en zonder te ademen.
Voor verder onderbouwing van mijn mening verwijs ik naar voorgaande berichten, met cijfers, met woorden.

Plaats reactie