Ik heb groot onderhoud gepleegd aan mijn race fiets. Alle lagers opnieuw ingevet etc.
Ik heb ook de crancks los gehaald.
In de omgeving van de cranks voel ik nu rechts een tik. Niet regelmatig maar variabel in tijd.
De trapper is het niet. Ik had nog een nieuw trappertje liggen en na montage was de tik er nog.
Ook een andere trapas erin gezet. Hielp ook niet. Ander achterwiel ook niet.
De schroef om de cranks vast te maken moet met 38 tot 42 newton meter aangehaald worden.
Ik heb een passende inbus sleutel van slechts 9 cm lang.
Kan je met een dergelijke lengte 38-42 newton meter halen. (Ik ben niet de sterkste man van de wereld). De hefboom van negen centimeter lijkt mij erg kort.
Ik weet, dat tikken overal vandaan kunnen komen, maar het moet volgens mij toch wel in de cranck zitten.
Tik omgeving cranckstel
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Op 9cm lijkt t me sterk dat je 42nm haalt.
42newton op 100cm wordt simpelweg 466newton op 9cm en dat is als je m precies op t puntje vast kan houden, wat niet gaat. Dus je werkelijke arm is nog minder. Probeer het eens met een simpel stukje buis over die 9cm geschoven om je arm te vergroten tot minimaal een cm of 30-40.
42newton op 100cm wordt simpelweg 466newton op 9cm en dat is als je m precies op t puntje vast kan houden, wat niet gaat. Dus je werkelijke arm is nog minder. Probeer het eens met een simpel stukje buis over die 9cm geschoven om je arm te vergroten tot minimaal een cm of 30-40.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Je hebt een Sram setup?
Check of je rechter crank arm de voorderailleur raakt, soms steekt het stelschroefje van je VD net te ver uit waardoor ie de crank arm raakt.
Je buitenste afstelling staat dan te ver...
Check of je rechter crank arm de voorderailleur raakt, soms steekt het stelschroefje van je VD net te ver uit waardoor ie de crank arm raakt.
Je buitenste afstelling staat dan te ver...
Ik was gisteren afwezig, dus een iets latere reactie van mijn kant.
Ik heb de inbus sleutel verlengd met een stukje pijp. Daarmee kon ik de bevestigings schroef iets vaster aandraaien (minder dan een kwart slag) en dat bleek voldoende te zijn. Tik is verdwenen! Daar ben ik blij mee, want het rijdt gewoon irritant met zo,n tik.
Het zijn geen sram onderdelen. Ik heb een TREK race fiets en volgens mij stond er Bontrager op de cranks, maar door het vele schoonmaken zijn de letters verdwenen. Derailleurs en shifters zijn gewoon van Shimano.
Ik heb de inbus sleutel verlengd met een stukje pijp. Daarmee kon ik de bevestigings schroef iets vaster aandraaien (minder dan een kwart slag) en dat bleek voldoende te zijn. Tik is verdwenen! Daar ben ik blij mee, want het rijdt gewoon irritant met zo,n tik.
Het zijn geen sram onderdelen. Ik heb een TREK race fiets en volgens mij stond er Bontrager op de cranks, maar door het vele schoonmaken zijn de letters verdwenen. Derailleurs en shifters zijn gewoon van Shimano.