Canyon
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13660
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind het op papier een topfiets en vooral ook voor de amateur.
Geen gezeik over een paar honderd gram. Maakt toch geen donder uit.
Prijzen zijn heel redelijk en het is precies de techniek waar je wat aan hebt.
Ik zei het pas al in een ander topic, de grote noviteiten staan al 6 a 7 jaar stil.
Het kan niet veel beter meer.
Het enige wat nog beter kan is een racestuur. Nou dat hebben ze hier al aardig gedaan, maar het kan nog beter.
Langer frame met kortere stuurpen voor wat meer rust is het rijgedrag is nog een optie.
Geen gezeik over een paar honderd gram. Maakt toch geen donder uit.
Prijzen zijn heel redelijk en het is precies de techniek waar je wat aan hebt.
Ik zei het pas al in een ander topic, de grote noviteiten staan al 6 a 7 jaar stil.
Het kan niet veel beter meer.
Het enige wat nog beter kan is een racestuur. Nou dat hebben ze hier al aardig gedaan, maar het kan nog beter.
Langer frame met kortere stuurpen voor wat meer rust is het rijgedrag is nog een optie.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39947
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Halloo, tis geen mountainbike.wasbeer2006 schreef: ↑21 jul 2024 14:27
Langer frame met kortere stuurpen voor wat meer rust is het rijgedrag is nog een optie.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13660
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee, maar het kan best werken.
Zeker voor wat grotere personen is de gehele wielbasis kort, wat soms best wel twichi is, niet erg.
Maar iets rustiger rijd fijner en niet trager, wellicht ook nog wat aero voordeel.
Zeker voor wat grotere personen is de gehele wielbasis kort, wat soms best wel twichi is, niet erg.
Maar iets rustiger rijd fijner en niet trager, wellicht ook nog wat aero voordeel.
Ik vind twitchy, telepathisch stuurgedrag juist lekker bij een racefiets. De trend van langer/luier als bij MTB ben ik (meestal) niet blij mee.wasbeer2006 schreef: ↑21 jul 2024 17:15 Nee, maar het kan best werken.
Zeker voor wat grotere personen is de gehele wielbasis kort, wat soms best wel twichi is, niet erg.
Maar iets rustiger rijd fijner en niet trager, wellicht ook nog wat aero voordeel.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13660
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat was ik ook nooit hoor, maar juist door die MTB kom ik erachter dat het wel fijner/stabieler is.
Gewicht is 1 van de maten voor voor het meten van de prijs en voor velen juist wel van belang (terecht of onterecht dat lijkt me/is een lange discussie). Bovendien is het Canyon zelf die daar ZEER de nadruk op legt, niet voor niets denk ik. Het frame is bij de introductie van de 3e gen juist korter gemaakt op verzoek van de profs (en het balhoofd langer). Het is een aerobike en die zijn meestal gericht op snelheid/wedstrijd en “onrustig” gedrag. Ik vind het in elk geval een stuk prettiger dan een “luie” fiets en ik vermoed de profs ook. Als je dat wil dan heeft Canyon de Endurace toch?wasbeer2006 schreef: ↑21 jul 2024 14:27 Ik vind het op papier een topfiets en vooral ook voor de amateur.
Geen gezeik over een paar honderd gram. Maakt toch geen donder uit.
Prijzen zijn heel redelijk en het is precies de techniek waar je wat aan hebt.
Ik zei het pas al in een ander topic, de grote noviteiten staan al 6 a 7 jaar stil.
Het kan niet veel beter meer.
Het enige wat nog beter kan is een racestuur. Nou dat hebben ze hier al aardig gedaan, maar het kan nog beter.
Langer frame met kortere stuurpen voor wat meer rust is het rijgedrag is nog een optie.
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
Is dan niet de conclusie dat de "racefietsen" zoals de ultimate en aeroad niet zo goed passen bij jouw wensen? Is dan een endurace of misschien een grail of grizl niet beter passend bij jouw wensen?wasbeer2006 schreef: ↑21 jul 2024 20:02 Dat was ik ook nooit hoor, maar juist door die MTB kom ik erachter dat het wel fijner/stabieler is.
Mijn grizl is zoals je beschrijft heerlijk lang en stabiel. Waar mijn racefiets weer licht en "twitchy" is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39947
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De luie geo’s van de mtb werken ook niet overal even goed. Die zijn ontwikkeld voor optimale controle naar beneden op technisch terrein en niet voor bijv Utrechtse Heuvelrug knikkerbanen. Daar moet je echt veel meer je lichaam gebruiken om te sturen. Daar is een iets gematigdere stuurhoek veel beter geschikt. Elke fiets zijn eigen optimale terrein.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13660
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou dat ben ik niet met je eens. Ik rijd met een 8 cm langere wielbasis juist de technische stukken sneller op de UHR.
Je moet er alleen even mee leren rijden.
Een kortere aero fiets is ansich een heel raar. Hoe langer hoe meer aero, dus als je nou gewoon die fiets iets langer maakt en de stuurpen korter, dan levert dat voordeel op.
Ik heb best wel wat mensen horen klagen over de "te" directheid van een Canyon.
Gewicht is voornamelijk marketing voor de amateur. Ik vind het leuk he! Ik heb bv al mijn boutjes die kunnen vervangen door alu en tita.
Mijn MTB was standaard 13.5kg en nu tussen de 9.7 en 10.5. Ja dat merk je wel. Als het kan zonder nadeel zeker zo laag mogelijk gewicht. Maar die laatste 2 a 300gram voor de amateur zijn echt onzin, mede omdat het vaak ten koste gaat van (bredere) banden of lagere velgen. Mensen die gewicht zo serieus nemen is prima, maar ga dan ook met een 500ml bidon rijden en vul die onderweg bij elk kraantje. Met twee 750 bidons vol op je fiets is dan natuurlijk echt kansloos.
Je moet er alleen even mee leren rijden.
Een kortere aero fiets is ansich een heel raar. Hoe langer hoe meer aero, dus als je nou gewoon die fiets iets langer maakt en de stuurpen korter, dan levert dat voordeel op.
Ik heb best wel wat mensen horen klagen over de "te" directheid van een Canyon.
Gewicht is voornamelijk marketing voor de amateur. Ik vind het leuk he! Ik heb bv al mijn boutjes die kunnen vervangen door alu en tita.
Mijn MTB was standaard 13.5kg en nu tussen de 9.7 en 10.5. Ja dat merk je wel. Als het kan zonder nadeel zeker zo laag mogelijk gewicht. Maar die laatste 2 a 300gram voor de amateur zijn echt onzin, mede omdat het vaak ten koste gaat van (bredere) banden of lagere velgen. Mensen die gewicht zo serieus nemen is prima, maar ga dan ook met een 500ml bidon rijden en vul die onderweg bij elk kraantje. Met twee 750 bidons vol op je fiets is dan natuurlijk echt kansloos.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39947
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik!wasbeer2006 schreef: ↑22 jul 2024 10:34 best wel wat mensen horen klagen over de "te" directheid van een Canyon.
Het grappige is dat ik nu zonder er voor te gaan op afdelingen in de Alpen sneller ben met de F12 dan met de Ultimate. Zelfde Strava segmenten. Blijkbaar relaxter op de fiets oid.
Less is bore