Ik heb iig naar een hele mooie tour gekeken, met een Pogi die onaantastbaar was, een Vingegaard die een uitzonderlijke prestatie neerzet naarmate hij een paar weken geleden nog volledig in de kreukels lag, en een Evenepoel die alle criticasters de mond snoert (incl mezelf).
Ik kan genieten van alle 3 de renners zoals ze gefietst hebben. Iedereen zegt wel dat Vingegaard de wieltjes zuiger is, ik ben het er niet mee eens. In de eerste week spaart hij z'n krachten omdat hij weet wat er nog aan gaat komen. Achteraf blijkt hij gewoon gelijk gehad te hebben. Hij heeft het een paar keer geprobeerd in de 2e week, waarbij het in etappe 11 lukt om Pogi op de lijn te kloppen (omdat Pogi net een mindere dag had waarschijnlijk). De andere keren rijdt Pogi ogenschijnlijk gemakkelijk 0.5wkg harder dan de rest bergop. Door aangepaste training, slechtere vorm van z'n tegenstanders, en betere voeding (geeft Pogi in interviews zelf toe dat hij in het verleden moeite had met voedsel afwegen etc), is dat verschil te verklaren.
Evenepoel heeft me zeker verrast. Ik had hem meer niveau Pidcock verwacht met een betere tijdrit, maar zeer knap hoe goed hij bergop meekwam. Je zag alleen z'n gebrek aan ervaring / begeleiding in de 3e week toen de koek wel grotendeels op was. Wellicht dat hij net zoals Vingegaard in de 1e week iets behoudender had kunnen fietsen, om zo in de 3e week nog wat in de tank te hebben, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. Uiteindelijk heeft hij natuurlijk wel in de 3e week het grootste gedeelte van z'n achterstand opgelopen.
Als we ook nog iets dieper gaan kijken had UAE dit jaar natuurlijk ook veruit de sterkste "knechten" voor de kopmannen. Met Ayuso, Yates en Almeida heeft UAE al 3 man die bij een ander team gewoon kopman zouden zijn. SQ heeft eigenlijk alleen Landa (en die lijkt ook wel alleen het hoognodige te doen af en toe), terwijl ze bij VisLAB eigenlijk alleen Kelderman als ervaren klimmer hadden. Jorgenson heeft zich ontpopt als een goeie renner voor de toekomst, maar WvA was natuurlijk niet in z'n goeie doen, Laporte heb ik helemaal nauwelijks gezien (die viel me echt tegen), Tratnik en Benoot gewoon degelijk, maar geen echte klimmers natuurlijk, en Lemmen een grote verrassing die volgens mij zelf nog niet helemaal weet wat ie kan
Maargoed, het team was natuurlijk lang niet zo sterk als afgelopen jaar.
Ik zal nooit m'n hand in het vuur steken voor niemand in de tour, maar wat mij betreft is de vooruitgang die geboekt is (door iedereen in het peleton) wel te verklaren door beter materiaal (aero en rolweerstand), betere voedings patronen (voor, tijdens en na de ritten), en betere training (incl coretemp, glucose meters, etc). Als alle drie afzonderlijk 5% oplevert (en ik denk dat het wel meer is) dan kom je al een heel eind.
Al met al kijk ik al uit naar volgend jaar, waar we hopelijk alle 3 de renners in topvorm zullen hebben, zonder mega tegenslagen in het voorseizoen.