Di2 derailleur kapot
Afgelopen weekend is mijn Dura Ace 9150 achterderailleur overleden. Bij het terugschakelen om van berg af naar berg op te gaan sprong de derailleur naar de 11 en wilde daar niet meer van af. Mijn eerste gedachte was dat hij in de crash modus is gesprongen, maar een reset (meerdere zelfs) mocht niet baten. De derailleur zoemt nog een beetje als je wilt schakelen, maar krijgt de kooi vervolgens niet meer verplaatst. Het lijkt erop alsof de motor/tandwielen intern niet meer goed op elkaar lopen. Heeft iemand een soortgelijk probleem eerder gehad? Zo ja, hoe is dit toen opgelost?
Ik heb de fiets in 2020 via Bike-components gekocht, dus ik vermoed dat de garantie inmiddels verlopen is helaas. Ook kan ik geen direct nummer voor Shimano service vinden.
Ik heb de fiets in 2020 via Bike-components gekocht, dus ik vermoed dat de garantie inmiddels verlopen is helaas. Ook kan ik geen direct nummer voor Shimano service vinden.
Er is een of andere sheriff (gozer/dude/figuur) die ze repareert, maar ik weet zo ff de naam niet meer...
Aangezien je hier geen mensen kunt taggen, heb ik een appje gestuurd naar de di2 guru met de link van dit topic om het onder de aandacht te brengen.
Ik ben zo iemand die di2 (probeert) te repareren. Als je motortje nog wel beweegt is er nog hoop om de derailleur te redden. In het beste geval zijn de boutjes die de motor op zijn bracket monteren losgelopen en draait je motor mee in het niks zonder echt iets aan te drijven . Als je minder gelukt hebt heeft de chip waterschade. Versleten/beschadigde interne tandwielen komt minder vaak voor maar kan wel als je hard gecrasht bent op de derailleur oid.
Met reserve-onderdelen uit andere derailleurs kan je ze vaak wel maken, nadeel is dat de motorunit echt open moet worden gesneden en daarna dus weer waterdicht moet worden gemaakt en dit is best een tijdrovende rotklus waarbij je ook kans hebt dat je internals verder beschadigd.
Hier een afbeelding van een ultegra derailleur die grotendeels uit elkaar ligt
https://imgur.com/a/q39LlZS
Met reserve-onderdelen uit andere derailleurs kan je ze vaak wel maken, nadeel is dat de motorunit echt open moet worden gesneden en daarna dus weer waterdicht moet worden gemaakt en dit is best een tijdrovende rotklus waarbij je ook kans hebt dat je internals verder beschadigd.
Hier een afbeelding van een ultegra derailleur die grotendeels uit elkaar ligt
https://imgur.com/a/q39LlZS
Zie ook de videos van Di2_GP voor meer reparatietips: https://www.youtube.com/@Di2_GP
Die had ik inderdaad ook al gevonden. Ik had de hoop dat er een manier was om de derailleur te repararen zonder met de Dremel aan de gang te gaan. Voor nu dus een nieuwe derailleur kopen en dit als toekomstig projectje stallen.
Nu nog even de afweging maken of het interessanter is om naar 12 speed Ultegra Di2 te gaan, of een nieuwe 11 speed 9150 te kopen.
Nu nog even de afweging maken of het interessanter is om naar 12 speed Ultegra Di2 te gaan, of een nieuwe 11 speed 9150 te kopen.
Denk dat het niet zo gemakkelijk is om alleen je derailleur te vervangen voor een 12 speed. Wordt ook meteen nieuwe shifters en dus ook nieuwe FD, nieuwe accu, nieuwe kabels. En natuurlijk ook nog nieuwe cassette en voorbladen.
Mja, als je dan het prijsverschil ziet... Zo te zien kost een nieuwe 11-speed DA RD ~600-650 euro, voor 1380 zie ik een complete 12-speed Ultegra di2 groep staan bij wielerkoopjes. Voor 100,- minder bij bike-discount, maar daar is hij niet op voorraad.
Mja, als je dan het prijsverschil ziet... Zo te zien kost een nieuwe 11-speed DA RD ~600-650 euro, voor 1380 zie ik een complete 12-speed Ultegra di2 groep staan bij wielerkoopjes. Voor 100,- minder bij bike-discount, maar daar is hij niet op voorraad.
Ik weet nog wel iemand die een 9070 wel max 28 kransje nieuw heeft liggen,heb zelf een gebruikte 6800 als vervanging toen mijn 9070 defect raakte.wmc schreef: ↑22 jul 2024 09:40 Die had ik inderdaad ook al gevonden. Ik had de hoop dat er een manier was om de derailleur te repararen zonder met de Dremel aan de gang te gaan. Voor nu dus een nieuwe derailleur kopen en dit als toekomstig projectje stallen.
Nu nog even de afweging maken of het interessanter is om naar 12 speed Ultegra Di2 te gaan, of een nieuwe 11 speed 9150 te kopen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Die overgang gaat inderdaad niet (alleen met TT componenten kun je mixen). Ik had inderdaad dezelfde groep zien staan, nu nog ergens zonder crank kunnen kopen, dan zou het helemaal perfect zijn (dan kan ik mijn ouder 9100 met 4iii behouden).derxx schreef: ↑22 jul 2024 10:13 Denk dat het niet zo gemakkelijk is om alleen je derailleur te vervangen voor een 12 speed. Wordt ook meteen nieuwe shifters en dus ook nieuwe FD, nieuwe accu, nieuwe kabels. En natuurlijk ook nog nieuwe cassette en voorbladen.
Mja, als je dan het prijsverschil ziet... Zo te zien kost een nieuwe 11-speed DA RD ~600-650 euro, voor 1380 zie ik een complete 12-speed Ultegra di2 groep staan bij wielerkoopjes. Voor 100,- minder bij bike-discount, maar daar is hij niet op voorraad.
Die overweging ben ik ook nog aan het maken. Op MP is er ook nog wel een aantal verkopers dat relatief nieuwe componenten aanbiedt voor een gereduceerde prijs.nijkie schreef: ↑22 jul 2024 10:16Ik weet nog wel iemand die een 9070 wel max 28 kransje nieuw heeft liggen,heb zelf een gebruikte 6800 als vervanging toen mijn 9070 defect raakte.wmc schreef: ↑22 jul 2024 09:40 Die had ik inderdaad ook al gevonden. Ik had de hoop dat er een manier was om de derailleur te repararen zonder met de Dremel aan de gang te gaan. Voor nu dus een nieuwe derailleur kopen en dit als toekomstig projectje stallen.
Nu nog even de afweging maken of het interessanter is om naar 12 speed Ultegra Di2 te gaan, of een nieuwe 11 speed 9150 te kopen.
Ik zou ook een tijdelijke 11 speed derailleur kopen. Nieuwe groep kan altijd nog. Pas zag ik een 11 speed GRX derailleur, geschikt tot 34T … dacht nog zal ik die kopen voor de vakantie.
Er zijn nog voldoende koopjes te vinden deze tijd. Er zijn genoeg mensen die naar 12 speed gaan.
https://link.marktplaats.nl/m2135753110 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m2103353008 ... nt=app_ios
Er zijn nog voldoende koopjes te vinden deze tijd. Er zijn genoeg mensen die naar 12 speed gaan.
https://link.marktplaats.nl/m2135753110 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m2103353008 ... nt=app_ios
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless