Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vraag bij vervanging cassette Campagnolo Daytona 9Speed

Vroempie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2024 10:36

Vroempie 22 jul 2024 10:52

Hoi, ik heb recentelijk via een familielid een iets oudere retro racefiets gekregen van het merk Diamant omdat ie hem niet meer gebruikt. Deze is in principe nog in zeer goede staat, maar ik merk wel dat er aardig wat sleet zit op de cassette, en wil deze daarom ook vervangen.

De fiets is uitgerust met een Campagnolo Daytona 9speed met 11-28T cassette. Na wat opzoekwerk denk ik (maar corrigeer me als ik fout ben) dat dit een setup van anno 2001 is, en dat de Daytona reeks daarna hernoemd is geweest naar Centaur.

Ik ben dan maar gaan kijken online naar die 11-28T cassette, maar dat is blijkbaar niet zo eenvoudig om te vinden. Ik heb daarom ook enkele vraagjes:
  • Ik vind vooral "Veloce" 9speed cassettes, maar die zijn dan 13-26 of 14-28, zou ik deze kunnen gebruiken?
  • Verder vind ik vooral Shimano opties. Ik heb wel op een ander forum gelezen dat het zou lukken om dit te gebruiken, maar ergens anders lees ik dan weer dat de spacing niet compatibel is. Hoe zit dat nu net?
Maw: ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een cassette die compatibel is, en omdat het blijkbaar best moeilijk is om een cassette te vinden met dezelfde configuratie vraag ik me af welke alternatieven ik heb.

De bedoeling is de fiets op te knappen voor m'n neefje met een beperkt budget, en zonder al teveel aan te passen (dus geen adapters, geen manuele spacing aanpassingen etc.).

Full disclosure: ik heb slechts beperkte kennis en ervaring in het vervangen van cassettes, zeker als het om oudere modellen gaat, en al helemaal wanneer het van het merk Campagnolo is.

Ik lees jullie advies graag! Alvast bedankt.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 jul 2024 14:31

Ga eerst na of je een Campagnolo cassette hebt.Als je het wiel uit de fiets haalt, zie je een sluitring met een interne vertanding waarmee de cassette op de body wordt gezekerd.
Als hier Campagnolo op staat heb je ook een Campagnolo cassette nodig.
De door jou genoemde cassettes zullen passen.
Niet zijken maar reiden !

Vroempie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2024 10:36

Vroempie 22 jul 2024 16:20

pino schreef: 22 jul 2024 14:31 Ga eerst na of je een Campagnolo cassette hebt.Als je het wiel uit de fiets haalt, zie je een sluitring met een interne vertanding waarmee de cassette op de body wordt gezekerd.
Als hier Campagnolo op staat heb je ook een Campagnolo cassette nodig.
De door jou genoemde cassettes zullen passen.
Hm, goed dat je dat even hebt gezegd voordat ik dingen begin te kopen. De cassette is iig niet van Campagnolo. Die Sunrace 11-28 vind ik precies ook enkel voor Shimano passingen. Kan het zijn dat die dan toevallig compatibel is? Of heeft een vorige eigenaar/fietsenmaker er maar iets opgegooid en gekeken of het werkte? Ik ken de historie v.d. fiets nl. niet.

Afbeelding

Ik neem aan dat ik best die cassette zelf even verwijder en kijk welke passing er op zit, al heb ik helaas de tools (nog) niet voor deze. Suggesties?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 jul 2024 16:35

9 speed Shimano en Campagnolo hebben een aardig gelijke spacing, dus zou je Shimano passing wielen in een Campagnolo opgebouwde fiets kunnen gebruiken.
Nu zul je er dus achter moeten komen welk soort cassettebody je wiel heeft. Zonder merk en juist type van het wiel te kennen gaat dat alleen als je de cassette er af haalt. Daarvoor heb je een cassette afnemer (waarschijnlijk voor Shimanocassette) en een "tegenhoudketting" nodig. Of een kennis die de spullen heeft. Nu je het wiel eruit hebt is dat geen 2 minuten werk.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 jul 2024 17:04

Leuk dat is een sunrace cassette. Dus ik denk niet dat het zin heeft om een campagnolo cassette te kopen. Hier zit gewoon een shimano body onder, dat kan bijna niet anders.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7939
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 jul 2024 17:38

Dus wat te doen? Koop 9v sunrace cassette en tools voor het loshalen van Shimano cassette. Die voor Campa past niet. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Campa 9v shifter de Shimano compatible cassette 9v (in dit geval dus Sunrace) gewoon goed schakelt.

Vroempie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2024 10:36

Vroempie 22 jul 2024 17:58

Heb net een setje besteld om de cassette er af te halen. Ik vermoed ook dat ik wellicht een Shimano body ga vinden. Komt donderdag aan, ik laat daarna in ieder geval nog iets weten.

Mocht het een Shimano body zijn zou ik het eigenlijk niet erg vinden, want dat is net wat vlotter te verkrijgen (ook via aftermarket zoals SunRace bv.).

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 jul 2024 18:10

Hoop dat je dan wel een shimano afnemer hebt gekocht.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jul 2024 22:34

Eigenlijk zouden we aan de lockring moeten kunnen zien of het campa of shimano compatibele body is...
Ik denk shimano compatibel (en ook omdat mijn verstand zegt dat sunrace nooit campa cassettes maakte...).

Diamant 9speed campa... ; dat was mijn eerste racefiets. En eigenlijk fiets in er nog het meeste en liefste op (al zit er ondertussen een campa 11 speed groep op...). De groep staat nu op een racefiets van een nichtje...

buddo
Forum-lid
Berichten: 1974
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 23 jul 2024 07:20

Is het trouwens niet een idee om eerst alles eens goed schoon te maken voordat je nieuwe onderdelen gaat kopen?

Misschien is het probleem al weg met een nieuwe ketting en is de cassette prima. Door de vuiligheid is het lastig beoordelen, maar schoonmaken kan sowieso geen kwaad en daarna misschien leiden tot nieuwe inzichten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 jul 2024 08:21

Idd goede opmerking; ik geloof niet dat iemand kan 'zien' dat een cassette versleten is; je merkt het het omdat een nieuwe ketting doortrapt.
Zolang de ketting niet doortrapt is een cassette ok.

Vroempie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2024 10:36

Vroempie 25 jul 2024 21:19

Ok, setje vandaag toegekomen en na werk dan maar de cassette er afgehaald. Dit is het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Dat lijkt me gewoon een Shimano body te zijn, maar als iemand dat ook even zou kunnen bevestigen zou het leuk zijn.

Hoe dan ook ga ik inderdaad eerst alles eens goed schoon maken, en was ik inderdaad van plan ook eerst enkel met een nieuwe ketting te proberen, want die er nu op zit is uitgerokken (dat heb ik al wel getest). Mocht dat niet voldoende zijn kan ik nog steeds een nieuwe cassette kopen (maar dan zou ik dus wel graag weten dat het inderdaad een Shimano body is).

Bedankt voor de hulp!

Plaats reactie