Gedoe met achterwiel
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 jul 2024 20:26
Beste lezer,
Vorige week heb ik een nieuwe buitenband Continental GP5000 28mm + binnenband Continental Race 28 Wide gekocht, maar helaas zijn deze na 1 rit(je) van 60 km lek gegaan.
Zie foto "Binnenband 28mm" https://ibb.co/PCz9vWx en foto "Buitenband 28mm" https://ibb.co/LkY9L8Z. Wellicht goed om erbij te vermelden dat ik een achterwiel van Mavic Aksium heb met een interne velgbreedte van 19mm zoals ook te zien is op foto "Wiel velglint" https://ibb.co/x5cf4rL.
Mijn vorige achterband was de Continental GP5000 25mm, maar op aanraden van een paar vrienden heb ik nu 28mm aangeschaft. In principe zou dit moeten passen gezien de interne velgbreedte van 19mm.
Daarnaast heb ik volgens de tabel 6.5 bar in de mijn achterwiel gedaan aangezien ik ongeveer 80 kg weeg. Ik ben eerlijk gezegd einde raad en weet niet zo goed wat ik fout heb gedaan of wat er wellicht mis is gegaan.
De volgende zaken heb ik al gecontroleerd:
1. Velglint is nog in orde
2. Er zijn geen scherpe punten/stukjes die ik heb kunnen vinden
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Heel erg dank voor het meedenken.
Groet,
Daan
Vorige week heb ik een nieuwe buitenband Continental GP5000 28mm + binnenband Continental Race 28 Wide gekocht, maar helaas zijn deze na 1 rit(je) van 60 km lek gegaan.
Zie foto "Binnenband 28mm" https://ibb.co/PCz9vWx en foto "Buitenband 28mm" https://ibb.co/LkY9L8Z. Wellicht goed om erbij te vermelden dat ik een achterwiel van Mavic Aksium heb met een interne velgbreedte van 19mm zoals ook te zien is op foto "Wiel velglint" https://ibb.co/x5cf4rL.
Mijn vorige achterband was de Continental GP5000 25mm, maar op aanraden van een paar vrienden heb ik nu 28mm aangeschaft. In principe zou dit moeten passen gezien de interne velgbreedte van 19mm.
Daarnaast heb ik volgens de tabel 6.5 bar in de mijn achterwiel gedaan aangezien ik ongeveer 80 kg weeg. Ik ben eerlijk gezegd einde raad en weet niet zo goed wat ik fout heb gedaan of wat er wellicht mis is gegaan.
De volgende zaken heb ik al gecontroleerd:
1. Velglint is nog in orde
2. Er zijn geen scherpe punten/stukjes die ik heb kunnen vinden
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Heel erg dank voor het meedenken.
Groet,
Daan
Is de band ná je ritje lek gegaan of tijdens het ritje en kon je niet verder ? Scherpe rand in de velg ? Ik zie wel staan scherpe punten .. maar bedoel je hiermee ook scherpe rand.. Ik denk niet dat een stootlek je buitenband zo zou kunnen vernielen, dus wat Pino zegt kan ook.
Edit : ter hoogte van het woord nylon zie ik wel een flinke buts in je velgrand.
Edit : ter hoogte van het woord nylon zie ik wel een flinke buts in je velgrand.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Het lijkt op de foto dat de remrand van de velg fors ingesleten is. Dit verklaart echter niet direct de problemen met je banden tenzij onder het 'haakje' toch een scherp randje is ontstaan (daar waar dit haakje in contact komt met de band).
dhfdevries schreef: ↑23 jul 2024 11:08 Beste lezer,
Vorige week heb ik een nieuwe buitenband Continental GP5000 28mm + binnenband Continental Race 28 Wide gekocht, maar helaas zijn deze na 1 rit(je) van 60 km lek gegaan.
Zie foto "Binnenband 28mm" https://ibb.co/PCz9vWx en foto "Buitenband 28mm" https://ibb.co/LkY9L8Z. Wellicht goed om erbij te vermelden dat ik een achterwiel van Mavic Aksium heb met een interne velgbreedte van 19mm zoals ook te zien is op foto "Wiel velglint" https://ibb.co/x5cf4rL.
Mijn vorige achterband was de Continental GP5000 25mm, maar op aanraden van een paar vrienden heb ik nu 28mm aangeschaft. In principe zou dit moeten passen gezien de interne velgbreedte van 19mm.
Daarnaast heb ik volgens de tabel 6.5 bar in de mijn achterwiel gedaan aangezien ik ongeveer 80 kg weeg. Ik ben eerlijk gezegd einde raad en weet niet zo goed wat ik fout heb gedaan of wat er wellicht mis is gegaan.
De volgende zaken heb ik al gecontroleerd:
1. Velglint is nog in orde
2. Er zijn geen scherpe punten/stukjes die ik heb kunnen vinden
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Heel erg dank voor het meedenken.
Groet,
Daan
Website: https://www.maatwielen.nl
De binnenband lijkt mij kapot gegaan door a) montage met scherp of verkeerd gereedschap (bandenlichter gebruikt om de band erop te leggen?) en/of b) de binnenband heeft geklemd gezeten tussen velg en buitenband. Ik gok op het eerste want de band is op twee plaatsen kapot.
Schade aan buitenband kan van alles zijn, hoe lang heb je met de lekke band gereden?
6,5 bar is heel veel voor een 28mm band. Ik gebruik de tire pressure calculator van Jan Heine op renehersecycles.com
Schade aan buitenband kan van alles zijn, hoe lang heb je met de lekke band gereden?
6,5 bar is heel veel voor een 28mm band. Ik gebruik de tire pressure calculator van Jan Heine op renehersecycles.com
Een buitenband in combinatie met binnenband monteer je met beleid ( is te leren) en NIET met bandenlichters want dan loop je het risico de binnenband te beschadigen zoals op de eerste foto duidelijk is te zien.! De schade aan de buitenband lijkt het gevolg dat je te lang met een lekke of te zachte band hebt door gereden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 jul 2024 20:26
Dank voor alle reacties.
Ik heb de banden gemonteerd met een tyre glider: https://www.mantel.com/en/rehook-tyre-glider. Niet met bandenlichters.
De band is lek gegaan tijdens de rit, maar wel toen ik bijna thuis was. Ik reed de straat van mijn huis in.
Reactie op abdr: ik heb max 100 meter met de lekke band gereden. Dank voor de tip van de tire pressure calculator. Die ga ik in het vervolg gebruiken!
Ik heb de banden gemonteerd met een tyre glider: https://www.mantel.com/en/rehook-tyre-glider. Niet met bandenlichters.
De band is lek gegaan tijdens de rit, maar wel toen ik bijna thuis was. Ik reed de straat van mijn huis in.
Reactie op abdr: ik heb max 100 meter met de lekke band gereden. Dank voor de tip van de tire pressure calculator. Die ga ik in het vervolg gebruiken!
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 jul 2024 20:26
Ik kreeg nog een andere tip van iemand:
"Als ik kijk naar het gat in je buitenband, dan kan dat alleen komen omdat het remblokje tegen je band aan komt. En die slijt je band kapot. Je wiel staat scheef in de fiets, je remblokje is versleten of het remblokje staat te hoog gemonteerd."
Ik ga vandaag een nieuwe buiten en binnenband monteren (zonder tyre glider). En dan kijk ik ook of het remblokje tegen de band aan komt.
Daarnaast goed om erbij te vermelden dat de fietsenmaker ook een klein slag in mijn achterwiel heeft geconstateerd.
Ik houd jullie op de hoogte!
"Als ik kijk naar het gat in je buitenband, dan kan dat alleen komen omdat het remblokje tegen je band aan komt. En die slijt je band kapot. Je wiel staat scheef in de fiets, je remblokje is versleten of het remblokje staat te hoog gemonteerd."
Ik ga vandaag een nieuwe buiten en binnenband monteren (zonder tyre glider). En dan kijk ik ook of het remblokje tegen de band aan komt.
Daarnaast goed om erbij te vermelden dat de fietsenmaker ook een klein slag in mijn achterwiel heeft geconstateerd.
Ik houd jullie op de hoogte!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als je toch langs je fm gaat zou ik hem het probleem voorleggen.
Met een gelukje krijg je misschien wel een nieuwe band.
PS, het kleine slagje in je wiel kan niet de oorzaak zijn van het scheuren van je buitenband.
Met een gelukje krijg je misschien wel een nieuwe band.
PS, het kleine slagje in je wiel kan niet de oorzaak zijn van het scheuren van je buitenband.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Zo'n glijmiddel werkt vaak best fijn inderdaad, maar ook hiermee kun je je biba kapot maken als deze tussen band en velg zit per ongeluk.dhfdevries schreef: ↑27 jul 2024 11:03 Dank voor alle reacties.
Ik heb de banden gemonteerd met een tyre glider: https://www.mantel.com/en/rehook-tyre-glider. Niet met bandenlichters.
De band is lek gegaan tijdens de rit, maar wel toen ik bijna thuis was. Ik reed de straat van mijn huis in.
Reactie op abdr: ik heb max 100 meter met de lekke band gereden. Dank voor de tip van de tire pressure calculator. Die ga ik in het vervolg gebruiken!
Ga er dus niet blindelings vanuit dat dit tooltje 100% veilig is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 jul 2024 20:26
Beste allemaal,
Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe buiten en binnenband gemonteerd (zonder tyre glider). Het viel mij toen gelijk al op dat het rechterblokje te hoog staat gemonteerd. Zie foto: https://ibb.co/W6D1KYD. Tijdens het remmen komt het blokje op de buitenband. Het lijkt erop dat dit de oorzaak is geweest van de beschadigde buitenband en binnenband. Morgen ga ik langs de fietsenmaker en leg ik het ook aan hem voor. Wordt vervolgd!
Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe buiten en binnenband gemonteerd (zonder tyre glider). Het viel mij toen gelijk al op dat het rechterblokje te hoog staat gemonteerd. Zie foto: https://ibb.co/W6D1KYD. Tijdens het remmen komt het blokje op de buitenband. Het lijkt erop dat dit de oorzaak is geweest van de beschadigde buitenband en binnenband. Morgen ga ik langs de fietsenmaker en leg ik het ook aan hem voor. Wordt vervolgd!
Op deze foto kan je dat niet goed zien.dhfdevries schreef: ↑29 jul 2024 16:04 Beste allemaal,
Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe buiten en binnenband gemonteerd (zonder tyre glider). Het viel mij toen gelijk al op dat het rechterblokje te hoog staat gemonteerd. Zie foto: https://ibb.co/W6D1KYD. Tijdens het remmen komt het blokje op de buitenband. Het lijkt erop dat dit de oorzaak is geweest van de beschadigde buitenband en binnenband. Morgen ga ik langs de fietsenmaker en leg ik het ook aan hem voor. Wordt vervolgd!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless