Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jul 2024 08:45

Klopt helemaal. En ik snap het ook niet goed.
Dat Israel en Oekraine veel aandacht krijgen begrijp ik, dat staat “dichtbij ons”.
Maar die pro-palestine protesten van blank links kan ik niet plaatsen. Waarom gaan ze daar wel voor op de barricades en niet voor de ellende van Afrika?
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jul 2024 08:54

Omdat Afrika geen social media campagnes voert om dat aan te wakkeren. Zo simpel is het.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 23 jul 2024 09:09

Omdat mensen met andere motieven die protesten aanwakkeren.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6318
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 jul 2024 09:25

Van mij gaat er geen dubbeltje naar landen waar men de wapens oppakt als er al een scheet dwarszit. Als deze milities al zelfs de humanitaire hulp tegenhouden, is mijn geld waarschijnlijk beter besteed aan nationale hulp.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3202
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 jul 2024 09:38

Gastheerg schreef: 23 jul 2024 08:41
daniel1975 schreef: 23 jul 2024 08:30 Sudan, de vergeten ramp. Waar blijven alle Free-Sudan protesten op straat?
Dat heb ik met alles wat Afrika aangaat: geen aandacht in de media, geen aandacht bij de politiek en geen protest op straat.
Afrika een eind helpen de goede kant op te gaan heeft ook een positief effect op heel veel andere zaken zoals vluchtelingen, klimaat, export (mensen op de vlucht consumeren nauwelijks), wetenschap etc etc

Ik ben niet iemand die met een vlag de straat opgaat maar ik geef uitsluitend aan goede doelen die met Afrika te maken hebben.

De hoeveelheid mensen in Afrika die in gevaar leven, zonder schoon water en fatsoenlijk eten om nog maar over het ontbreken aan onderwijs te zwijgen is enorm. Als we dat in een grafiekje zetten vallen conflicten in Oekraïne en Gaza niet eens meer op.
Dit is de afgelopen 50 jaar geprobeerd. Niet dat je daarom moet stoppen met proberen. Voor enkele mensen kan hulp het verschil maken. Structurele verbetering is echter nog steeds ver weg. Ondertussen zie je China daar actief met een andere benadering. Eigenlijk een soort neokolonialisme.

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 23 jul 2024 10:41

daniel1975 schreef: 23 jul 2024 08:45 Klopt helemaal. En ik snap het ook niet goed.
Dat Israel en Oekraine veel aandacht krijgen begrijp ik, dat staat “dichtbij ons”.
Maar die pro-palestine protesten van blank links kan ik niet plaatsen. Waarom gaan ze daar wel voor op de barricades en niet voor de ellende van Afrika?
Is het misschien omdat dat 'blank links' Israël ziet als een westerse kolonie die met de steun van de westerse wereld een genocide aan het plegen is op het Palestijnse volk? 'Wij' zijn volgens hen de daders en de Palestijnen het slachtoffer. Volgens die redenering is het niet raar dat je dan hier de straat op gaat. Sudan zien zij wellicht dan weer als een intern conflict waarin wij dus niet de dader zijn, dus protesteer je daar niet tegen.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 23 jul 2024 10:46

Empeha +1

Meer geld naar afrika is grotendeels ;
1 extra geld voor wapens/corruptie
2 meer voeding waardoor bevolking iets gelukkiger.... laten we er nog maar wat kinderen bij maken... = Meer voeding /geld nodig. Vicieuze cirkel!

Ik ben ooit opgevoed met een soort dogma dat we veel moesten bijdragen aan Africa met geld, voedsel, condooms, kleding en waterpompen enz. Eind jaren 90 ervan overtuigd geraakt dat geld en voedsel niet de juiste tools zijn. Condooms, waterpompen en succes ermee.

Ik verwacht dat we komende jaren meer openbaarheid gaan krijgen in de vieze spelletjes welke sommige ngo's spelen en gespeeld hebben.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jul 2024 10:59

Irak en Afganistan was/is toch hetzelfde honderden doden en ellende per dag en het intresseert ons helemaal niets.
Een vliegtuigje in een toren in New York en elk jaar herdenkingen en aandacht. Ik vind dat best wel erg.

Zo werkt het als er ingebroken wordt bij je buurman schrik jij ook, maar als er in parijs wordt ingebroken intressert het je ook geen donder.

Er zit iets raars in ons..... dood is erg, maar mensen eenzaam laten zijn en onder de armoede grens laten leven vinden we over het algemeen minder erg. Heel vreemd blijf ik dat vinden.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 23 jul 2024 11:49

wasbeer2006 schreef: 23 jul 2024 10:59 Er zit iets raars in ons..... dood is erg, maar mensen eenzaam laten zijn en onder de armoede grens laten leven vinden we over het algemeen minder erg. Heel vreemd blijf ik dat vinden.
Die mensen leven helaas ook in Nederland. Terwijl je zou verwachten dat dat niet nodig heeft te zijn in zo'n welvarend land.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 jul 2024 16:26

koekiesbakker schreef: 23 jul 2024 10:41

Is het misschien omdat dat 'blank links' Israël ziet als een westerse kolonie die met de steun van de westerse wereld een genocide aan het plegen is op het Palestijnse volk? 'Wij' zijn volgens hen de daders en de Palestijnen het slachtoffer. Volgens die redenering is het niet raar dat je dan hier de straat op gaat. Sudan zien zij wellicht dan weer als een intern conflict waarin wij dus niet de dader zijn, dus protesteer je daar niet tegen.
Israel een Westerse kolonie?

Er is een verschijnsel bij linkse activisten dat men in Frankrijk 'islamo-gauchisme' noemt.
Bijvoorbeeld La France Insoumise.
In andere Europese landen zijn er ook gelijkaardige banden tussen linkse verenigingen en moslimactivisten.

De motivering is niet eenvoudig te duiden, maar bijvoorbeeld het schitterende boekje Hitler in de Polder van wijlen Joost Zwagerman toont toch aan dat bij sommige linkse activisten de kritiekloze islamadoratie zijn bron vindt in de afkeer voor het Christendom/Katholicisme en meer uitgebreid in de Westerse cultuur en zijn waarden die er van doordrongen zijn.

Historisch is er ook een verband met de koude oorlog waarbij linkse verenigingen de Palestijnen steunden vanuit een antikapitalistisch en anti-imperialistisch perspectief.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 jul 2024 16:40

wasbeer2006 schreef: 23 jul 2024 10:59 Irak en Afganistan was/is toch hetzelfde honderden doden en ellende per dag en het intresseert ons helemaal niets.
Een vliegtuigje in een toren in New York en elk jaar herdenkingen en aandacht. Ik vind dat best wel erg.

Zo werkt het als er ingebroken wordt bij je buurman schrik jij ook, maar als er in parijs wordt ingebroken intressert het je ook geen donder.

Er zit iets raars in ons..... dood is erg, maar mensen eenzaam laten zijn en onder de armoede grens laten leven vinden we over het algemeen minder erg. Heel vreemd blijf ik dat vinden.
Er zit natuurlijk een logica in dat verschijnsel.
Er is een volgorde van mensen waarmee je betrokken bent en vervolgens de mensen of groepen mensen waarmee je je identificeert.
Dat gaat via een schaal: ik, gezin, familie, dorpsgenoten, streekgenoten, landgenoten, geloofsgenoten, cultuurgenoten, etc....
Hoe minder je gemeen hebt, hoe minder je reageert op gebeurtenissen die er betrekking op hebben.

Nu heeft men in de 20e eeuw beslist dat je logica mag hanteren maar enkel tot op een bepaald niveau in de lijst, ga je verder dan is dat racistisch.
Dat is natuurlijk volkomen arbitrair en het is niet omdat je zoiets beslist en zelfs in wetten giet, dat zoiets organisch uit de mens verdreven wordt.

Evolutionair heeft dat natuurlijk te maken met een gevoel van veiligheid dat geleverd wordt door het (meest) herkenbare.

Je mag ook het begrip In-Group Favoritism niet verwarren Out-Group Discrimination.
Deze verwarring wordt vaak aangegrepen om keuzes van mensen in een slecht daglicht te plaatsen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 jul 2024 18:08

Als je als presidentskandidaat aanmeld gaat men natuurlijk rommelen in je verleden.
Een woke-filmpje van Harris dook opnieuw op.

"I am Kamala Harris, my pronouns are she and her, and I am a woman sitting at the table wearing a blue suit."




Ik denk dat ze behoorlijk gaat polemiseren, ze is behoorlijk woke, maakt van het recht op abortus een hoofdzaak en ze is sterk pro Palestina en wil de houding (van Biden) tegenover Israel herzien. Dat wordt lachen.

Gesloten