daniel1975 schreef: ↑23 jul 2024 18:52
Interessante materie, maar snappen doe ik het niet. Al die blonde vrouwen die staan te demonstreren moeten maar wat blij zijn dat ze in het westen leven en niet in streng islamitisch gebied. Ik ben oprecht geïnteresseerd waar die gedachtenkronkel vandaan komt.
Het is best rationeel verdedigbaar, zonder het er mee eens te zijn uiteraard. Ze zitten, zoals je terecht zegt, wel veilig hier, dat maakt het al heel wat makkelijker.
De motivering is veelzijdig: zelfhaat (Westerse), schuldgevoel, maar ook anti-imperialisme, anti-kapitalisme, intersectioneel femminisme; etc...
Het is vaak een afweging: wat vinden ze het belangrijkst: hun afkeer van Westers Imperialisme of de vrouwenrechten in één van die landen. Ze laten dus het ene belang op het andere primeren.
Een andere motivering is cultureel relativisme. Vroeger vooral in linkse middens, nu hoor je Elchardus dat ook verdedigen binnen de context van het communautarisme. Hiermee bedoelt men; laat elk volk in zijn regio zijn eigen normen -en waardenkader realiseren en laten we dat respecteren. Waarom moeten wij onze Westerse superieure waarden elders gaan opleggen? Dit brengt natuurlijk een conflict met de mensenrechtendoctrine tot stand. Want, het superieure Westen vindt dat die universeel zijn.
Interessant is ook de publicatie The West and The Rest van Scruton, die wel in een Brits relativerende visie geschreven is.
In onze contreien is de bekendste stem die die vrouwen vertegenwoordigt Eva Brems, zij is professor mensenrechten aan de Gentse Universiteit. Zij heeft vaak radicale ideeën omtrent de positie van het Westen vs de Islam en vrouwenrechten.
Een interessant boek misschien om het eens niet-Westers te bekijken: "Do Muslim Women Need Saving?" door Lila Abu-Lughod. Ik heb het niet gelezen, maar je vindt er veel online over en er staan ook youtube filmpjes over.
De tegenstemmen zijn talrijk (en vaak zijn het gevluchte migranten die weten hoe vreselijk zo'n regime kan zijn);
Afshin Elian, Fouad Laroui, Darya Safia, Fatiha Agag Boudjahlat, Gilles Kepel, Nadia Simanate, .... elk van deze mensen kan je makkelijk googlen voor hun basisideeën.
Omdat één van de dieperliggende gedachte Westerse zelfhaat is (ik ga daar filosofisch niet dieper op ingaan, maar ik denk dat Nietschze een punt scoort met zijn kritiek op het Christendom als oorzaak) wil ik hieromtrent naar een artikel verwijzen van Remi Adekoya over de Westerse zelfhaat.
Het sluit ook aan bij dat andere onderwerp waar het hierboven over ging;
https://unherd.com/2021/05/the-self-loa ... -the-west/
@daniel1975 - Ik heb nog twee artikeltjes in pdf (eentje pro, eentje contra). Ik heb je mailadres hier nog zitten, dus als je dat wil mail ik die even door.