Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jul 2024 20:22

Vicenza schreef: 23 jul 2024 19:53 Ik vind het echt lastig dat je als persoon niet meer kan veranderen in de ogen van sommigen. Je kan de beste kwalificaties hebben, en het hart op de juiste plaats hebben, maar als je 40 jaar geleden een misstap hebt gedaan kan je zo afgeschreven zijn.
Nu heb ik geen politieke ambitie, verre van zelfs, maar toch merk ik ook dat ik geregeld meer oppas met wat ik zeg dan dat ik eigenlijk zou willen
Daarom zeg ik ook bijna wekelijks tegen mijn kinder vanaf dat ze 5 zijn, blijf met je toeter van social media en internet.
Want alles is terug te vinden.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 jul 2024 20:34

daniel1975 schreef: 23 jul 2024 18:52
Interessante materie, maar snappen doe ik het niet. Al die blonde vrouwen die staan te demonstreren moeten maar wat blij zijn dat ze in het westen leven en niet in streng islamitisch gebied. Ik ben oprecht geïnteresseerd waar die gedachtenkronkel vandaan komt.

Het is best rationeel verdedigbaar, zonder het er mee eens te zijn uiteraard. Ze zitten, zoals je terecht zegt, wel veilig hier, dat maakt het al heel wat makkelijker.

De motivering is veelzijdig: zelfhaat (Westerse), schuldgevoel, maar ook anti-imperialisme, anti-kapitalisme, intersectioneel femminisme; etc...

Het is vaak een afweging: wat vinden ze het belangrijkst: hun afkeer van Westers Imperialisme of de vrouwenrechten in één van die landen. Ze laten dus het ene belang op het andere primeren.

Een andere motivering is cultureel relativisme. Vroeger vooral in linkse middens, nu hoor je Elchardus dat ook verdedigen binnen de context van het communautarisme. Hiermee bedoelt men; laat elk volk in zijn regio zijn eigen normen -en waardenkader realiseren en laten we dat respecteren. Waarom moeten wij onze Westerse superieure waarden elders gaan opleggen? Dit brengt natuurlijk een conflict met de mensenrechtendoctrine tot stand. Want, het superieure Westen vindt dat die universeel zijn.
Interessant is ook de publicatie The West and The Rest van Scruton, die wel in een Brits relativerende visie geschreven is.

In onze contreien is de bekendste stem die die vrouwen vertegenwoordigt Eva Brems, zij is professor mensenrechten aan de Gentse Universiteit. Zij heeft vaak radicale ideeën omtrent de positie van het Westen vs de Islam en vrouwenrechten.

Een interessant boek misschien om het eens niet-Westers te bekijken: "Do Muslim Women Need Saving?" door Lila Abu-Lughod. Ik heb het niet gelezen, maar je vindt er veel online over en er staan ook youtube filmpjes over.

De tegenstemmen zijn talrijk (en vaak zijn het gevluchte migranten die weten hoe vreselijk zo'n regime kan zijn);
Afshin Elian, Fouad Laroui, Darya Safia, Fatiha Agag Boudjahlat, Gilles Kepel, Nadia Simanate, .... elk van deze mensen kan je makkelijk googlen voor hun basisideeën.

Omdat één van de dieperliggende gedachte Westerse zelfhaat is (ik ga daar filosofisch niet dieper op ingaan, maar ik denk dat Nietschze een punt scoort met zijn kritiek op het Christendom als oorzaak) wil ik hieromtrent naar een artikel verwijzen van Remi Adekoya over de Westerse zelfhaat.
Het sluit ook aan bij dat andere onderwerp waar het hierboven over ging;
https://unherd.com/2021/05/the-self-loa ... -the-west/

@daniel1975 - Ik heb nog twee artikeltjes in pdf (eentje pro, eentje contra). Ik heb je mailadres hier nog zitten, dus als je dat wil mail ik die even door.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jul 2024 21:16

Graag!
Less is bore

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 23 jul 2024 21:42

Lugosi, weet je dit nou allemaal zo uit je hoofd, of zoek je ook wel eea op?

ottorongo2
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29

ottorongo2 23 jul 2024 23:12

Dat heb ik mij ook al enkele keren afgevraagd is die dan zo belezen of zo intelligent en dan nog over zoveel verschillende onderwerpen, hoedje af.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 23 jul 2024 23:54

@Lugosi: prima artikel van Adekoya, maar de kwalificatie 'zelfhaat' komt van jou en niet van de auteur toch?

Je zou in deze context ook kunnen spreken van het tegenovergestelde nl 'zelfliefde'. We waarderen onze normen en waarden zodanig hoog dat we onszelf niet toestaan de lat lager te leggen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jul 2024 12:30

Mooi stuk Lugosi.

Dit zit in de psychologie van de mens, ga maar eens goed bij jezelf na waar je keuze vandaan komen.
Is heel leerzaam en brengt jezelf ook vaak een stap verder. Is soms ook wel even moeilijk.

Dingen die je niet eens meer weet kunnen heel veel invloed hebben op je gedrag.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2024 15:05

https://nos.nl/r/541232

Gek he, die PVV stemmers….
( inside info en zelf geconstateerd: het gaat om groep noordafrikaanse jongens).
Less is bore

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 24 jul 2024 15:54

Aan dit soort onzekere gastjes die slechts iets durven in groepsverband heb ik ook een grondige pesthekel. Ik zie ze ook genoeg rondlopen, maar voor mij zou het nooit een reden zijn om op de PVV te stemmen. Om bij voorbaat een hele bevolkingsgroep met de nek aan te kijken op basis van uiterlijke kenmerken, gaat mij wat ver. Maar goed, als dit soort incidenten vaak genoeg voorkomen, dan zal de PVV daar wel van profiteren.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 jul 2024 16:20

Vicenza schreef: 23 jul 2024 21:42 Lugosi, weet je dit nou allemaal zo uit je hoofd, of zoek je ook wel eea op?
Haha, ik lees wel eens een boek (veel minder dan vroeger).
Ik heb wel het geluk dat ik tijdens de drie dagen per week die ik werk eigenlijk constant naar colleges en podcasts kan luisteren. De hele home-academy.nl heb ik ondertussen al beluisterd. Gelukkig komen er steeds nieuwe uitzendingen bij. Ook bbc4 heeft een aardig archief; In our time (met Melvin Bragg). Ik heb ook nog enkele honderden afleveringen van Rondas (brt3 - later klara) opgeslagen, met enorm interessante (internationale) gasten. (gelukkig want die zijn niet meer te krijgen online).

Ik heb ook een redelijk archief van kranten en tijdschriftenartikels en ook elk online-artikel dat interessant is sla ik op.
De gegevens op mijn nas zijn zo uitgebreid dat ik er maar moeilijk structuur omdat ik steeds enorm achterloop in het sorteren. Dat bemoeilijkt opzoekwerk.

Ik heb in Plex ook nog 666 (toeval hoor, niks te maken met....) documentaires staan om te bekijken.
Tijd is wel een dingetje aan het worden, zeker als je nog de fiets op wil ook.

Uiteraard zoek ik dingen op, bijna dagelijks. Soms om dingen beter te begrijpen. Soms om de correcte namen terug te vinden. Met het ouder worden functioneert het geheugen toch steeds minder en heb ik geluk dat er op een digitale manier dingen opgevist kunnen worden. De histories, ideeën, mechanismen en principes zitten vrij goed in mijn hoofd, maar namen dat wordt steeds moeilijker.....

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen intellectuele aspiraties, maar ik hou wel van kennis.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 jul 2024 16:22

ottorongo2 schreef: 23 jul 2024 23:12 Dat heb ik mij ook al enkele keren afgevraagd is die dan zo belezen of zo intelligent en dan nog over zoveel verschillende onderwerpen, hoedje af.
Haha, niks bijzonder hoor, gewoon interesse in feitenkennis, en vooral in kennismethodes; nodig opdat kennis inzicht kan leveren.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 jul 2024 16:34

klaastuin schreef: 23 jul 2024 23:54 @Lugosi: prima artikel van Adekoya, maar de kwalificatie 'zelfhaat' komt van jou en niet van de auteur toch?

Je zou in deze context ook kunnen spreken van het tegenovergestelde nl 'zelfliefde'. We waarderen onze normen en waarden zodanig hoog dat we onszelf niet toestaan de lat lager te leggen.
Het klopt wat je zegt; het artikel is geschreven als tegenreactie op de negatieve evaluatie van het Westers systeem door de progressieve zijde.

Gesloten