Alles over vakanties op én met de fiets

Eerste keer vogezen

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1035
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 05 feb 2024 09:24

Kluus schreef: 31 jan 2024 11:17 Vergeet in die hoek Col des Chevrères niet.
Die heb ik vorig jaar nog een keertje gedaan, dat was geen feest. Tien jaar geleden in topvorm ging dat een stuk makkelijker, ik zou hem gewoon wel vergeten... :winkthumb:

Critic
Forum-lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 24 jul 2024 09:46

Ivm vakantie met 3 kinderen (7,9,10) mensen ook nog wat toeristische tips? (We zitten in bussang)
Mooie hike? Ergens mooi kanoën? Mooi kasteel oid, dierenpark, andere tips etc??

Fred Giant
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2018 14:11

Fred Giant 24 jul 2024 18:22

Ik verbleef iets noordelijker maar wellicht heb je er toch wat aan.
Col de la Schlucht: rodelen, avontuurlijke hike (Sentier des Roches).
Diverse watervallen met kleine wandeling: Cascade Charlemagne, Cascades du tendon, Cascades du Bouchot).
Hike bij le lac Blanc (klauteren bij Rocher Hans).
Wel ruim 2 uur rijden: Europapark.
Voor de kinderen misschien minder interessant: leuke wijndorpjes in de Alsace (Eguisheim vond ik het leukst).
Kasteel Haut-Kœnigsbourg maar dat is echt de noordkant van de Vogezen.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 24 jul 2024 18:31

Eind mei ook in Bussang op de camping gezeten en per toeval cascade st nicolas tegen gekomen (15km) was daar toen echt super rustig, niemand tegengekomen en echt wel een mooie waterval waar je de rivier ook een heel eind kon volgen. Zeker een aanrader!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6559
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 jul 2024 20:05

Critic schreef: 24 jul 2024 09:46 Ivm vakantie met 3 kinderen (7,9,10) mensen ook nog wat toeristische tips? (We zitten in bussang)
Mooie hike? Ergens mooi kanoën? Mooi kasteel oid, dierenpark, andere tips etc??
Ben zelf vorige maand (weer) geweest.
Tips die ik heb zijn vooral wat noordelijker.
Fort Mutzig met al die gangen vinden kinderen vast geweldig en het is ook nog eens mega interessant. Stuk rijden maar toch wel de moeite.
Daar vlak bij is ook een oud concentratiekamp. Misschien voor die leeftijd kids iets te heftig
Cols die ik gefietst heb liggen allemaal noordelijker en waar jij zit is genoeg op de fiets te doen
Ik vond Straatsburg eigenlijk wel leuk. Met de trein heen wat al een leuke ervaring is. De toren van de kathedraal beklimmen zorgt dat de kinderen die avond slapen :mrgreen:

Hikes barst het in de Vogezen van.
Veel dorpen hebben diverse routes uitgezet en het loont echt om even de VVV in te stappen.
In Ville hadden ze diverse zeer goed gepijlde routes die prima te doen zijn met kinderen. Route met diverse thema's zoals wijngaarden, bosdieren, bloemen, boerenlevene etc
Meer dorpen hebben dat en ze zijn niet te lang.
Voordeel van een wat kortere (2-4 uurtjes) hike is dat je nog wat anders (museum/fietsen/op je kont zitten) kan doen.
In de Vogezen barst het ook van de hikes naar watervallen. Verwacht geen extreme waterpartijen maar leuk om met kids te doen. Rugzak mee met picknick spul. Lekker eten aan de voet van de waterval en laat ze maar een dam bouwen! Slapen ze ook goed van ;)

Ook leuk is om met de auto de Route de Cretes op te gaan en van daar ergens wandelen. Heb je de hoogte al gemaakt en is het vooral genieten van het uitzicht.

Plaatsjes als Colmar zijn natuurlijk heel erg toeristisch maar er 1 doen is toch wel de moeite. Veel van die steden hebben een stadswandeling die met messing pijlen in de straat zijn uitgezet en je langs "the best of" voert.

En als lunch tip na een stevige wandeling: Choucroute...........lekker met een koud glaasje Riesling..............

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4089
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 jul 2024 20:32

En de tarte aux myrtilles niet vergeten.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6080
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 jul 2024 20:46

Tarte aux myrthilles is niet Vogezen specifiek, die kom je in heel Frankrijk tegen. Maar zeker lekker :like:
Live fast; die young. mijn blog

Critic
Forum-lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 24 jul 2024 20:58

Aantal zaken zelf al gevonden maar ook hoop nieuwe dingen. Merci alvast!

Maan68
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 aug 2014 21:58

Maan68 25 jul 2024 08:39

Naast al eerder genoemde opties,

Kopermijnen in Le Thillot
Velorail in Aspach (vlakbij Thann)
Suppen / waterfietsen - Xonrupt Longemer of Gerardmer
Acquafly (waterpark) lac du Moselotte, Saulxures sur moselotte
Rodelen - Le Markstein
Genieten van natuur, veel mooie watervallen maar in zomer vaak minder water

Het eerder genoemde concentratiekamp is overigens in Natzwiller en is wel stukje rijden vanuit Bussang. Mijn kinderen vonden het wel heftig

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6559
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 jul 2024 09:48

pino schreef: 24 jul 2024 20:32 En de tarte aux myrtilles niet vergeten.
Wat Rob zegt niet heel specifiek Vogezen. Ken het vooral van berghutten in de Franse Alpen.
In de Vogezen stond het een keer met een meer Duitse naam op de kaart: Tart Brimbelles
Brimbelles?
Elzasser dialect voor bramen? Daar ben ik ook dol op dus besteld en toen kwam de bekende bossenbessentaart :mrgreen:

Lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrr............

Ook lekker tijdens het fietsen bij een koffiestop tussen twee cols. Cappuccino en een bosbessentaartje.......... Michelinkaart op tafel, een Franse schone in een polka dot jurk die voorbij loopt en op de achtergrond het getoeter van een oude Renault 4..........

tarte aux myrtilles waan je even in de Franse bergen..........................

LethalP
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 25 jul 2024 12:30

Kluus schreef: 31 jan 2024 11:17 Vergeet in die hoek Col des Chevrères niet.
Wat een takkeding was dat. Vooral toen we er achter kwamen dat we gewoon een lusje konden omrijden ipv die steile muur binnendoor

Maan68
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 aug 2014 21:58

Maan68 25 jul 2024 18:14

LethalP schreef: 25 jul 2024 12:30
Kluus schreef: 31 jan 2024 11:17 Vergeet in die hoek Col des Chevrères niet.
Wat een takkeding was dat. Vooral toen we er achter kwamen dat we gewoon een lusje konden omrijden ipv die steile muur binnendoor
Vorige week nog gedaan via Belfahy, is col des Chevreres prima te doen. Afdaling daarintegen is waardeloos. Heel slecht wegdek, gaten in asfalt, los grind en heel smal.

Plaats reactie