Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen Denemarken / Billund en rond Kopenhagen

robbey
Forum-lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 12 aug 2006 14:06

robbey 09 jul 2024 20:22

Dag vakantiegangers, wij hebben besloten voor de eerst keer naar Denemarken af te reizen. Ik neem uiteraard mijn racefiets mee. We zitten een paar dagen in Billund , dan een paar dagen ten zuiden van Kopenhagen (1 uurtje rijden/Stroby Egede) en hierna paar dagen in Rodby vlakbij haven om met de pont over te gaan naar Noord Duitsland (Puttgarden). Heeft een van jullie fietservaring in die gebieden? Hoe zijn de wegen, hoe zijn de Denen tov fietsers? Wellicht tips / adviezen voor mooie rondjes?
Alles is welkom (fietswinkels/ goede restaurants / budgettips)
Iedereen die gaat uiteraard een veilige reis en een leuke vakantie gewenst en met uiteraard mooie fietskilometers

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 542
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 09 jul 2024 21:56

Rondom Billund is het erg vlak, maar als je een ca 40km naar het oosten gaat rondom Vejle is het zoals in Limburg.
Vorig jaar geweest voor een paar dagen en me kostelijk vermaakt in die buurt.

Autos zijn vriendelijk voor fietsers, heb niets raars meegemaakt.
In de zomer is het op het platte land/dorpjes erg rustig.
Restaurants zijn duur in Denemarken of je moet echt naar soort van cafetaria/pizzatent gaan.
Supermarkten net zo, iets duurder dan hier in Nederland.
Laatst gewijzigd door ncornelisse op 09 jul 2024 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 09 jul 2024 22:00

Ik heb een vakantie in Ribe en Silkeborg gehad aantal haar geleden (met uiteraard bezoek aan Legoland2x). Prima fietsen in Denemarken. Ribe was vlak en rond Silkeborg ook Limburgs heuvelachtig.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 10 jul 2024 04:15

ik kijk ook uit naar Denemarken.
zit wel aan de westkust, iets boven Esjberg.
wel mijn gravelfiets die meegaat.
in Blavand ofzo was er UCI gravel qualifier die staat al op't lijstje.
denk dat er een wel meer dergelijke ritten te vinden zijn ook granfondo's
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jul 2024 10:59

Prima fietsen daar., vorig jaar met gezin fietsvakantie een heel stuk R8 route rond oostzee gefietst..., onder billund is het heuvelachtig maar niets heel spannends. Je hebt ook her en der gravelwegen/onverhard (soms stukjes van die grote fietsroutes).., allemaal te doen vond ik, op een racefiets wellicht niet altijd relaxed maar dan is het een kort stukje wat je wel overleefd.

Eiland van Odense was het de hele dag op en af.., maar nooit meer dan 15m. (langs de zuidkust).., dat was ik op een gegeven moment wel zat met het lage tempo van onze caravaan.. op de racefiets is het juist doorstampen en de snelheid van het dalen meenemen omhoog.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1773
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 23 jul 2024 14:18

wij zitten nu in Denemarken, mooie omgeving. begonnen in Haderslev https://www.bing.com/search?q=haderslev ... &scope=web
waar we alleen op de weg gefietst hebben. Prima fietspaden en waar je op de weg moest.. ook uitstekend. De wind was daar wel Hollands... en het is glooiend.

Nu zijn we in Faaborg (40km van Odense)https://www.bing.com/search?q=Faaborg%2 ... cc=0&ghpl= Dat glooit nog wel wat meer. Op de weg prima te fietsen en inderdaad de snelheid van dalen pak je prima mee naar boven. Dat maakt het heel aangenaam. omgeving is mooi. Ook een dagje lekker toerist uitgehangen en gaan eilandhoppen. ook die zijn wel glooiend (ergens tiktiwe de 9% aan) maar je kan daar niet echt een route rijden. Tis gewoon beetje kriskras van uitzicht naar uitzicht.. best leuk voor een keertje.

We hebben een gravelrit gedaan (gevonden op Komoot) en ik moet eerlijk zeggen, het was maar 20 km maar wel serieus aanpoten). En verder heb je hier vlakbij wat MTB route's. (Svanninge Bakker) Die zijn wel kort maar met zo optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare hoogte dat ook hier wel echt klimwerk in zit en vervolgens heerlijk flowy afdalen. Deze routes zijn in de basis blauw met uitstapjes naar rood en zwart. maar het is wel goed om te weten dat blauw hier niet helemaal overeenkomt met blauw in Nederland. (Nederland is eenvoudiger). wie Harry slinger in Amerongen leuk vindt kan hier zijn hart ophalen. en vanwege de lengte doe je ze wel een paar keer achter elkaar.

morgen gaan we naar silkeborg. ben benieuwd hoe het daar is. heb in ieder geval zin in mtb route Vesterskoven..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

freakyy
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jul 2016 15:46

freakyy 25 jul 2024 09:39

depoldertoerist schreef: 23 jul 2024 14:18 wij zitten nu in Denemarken, mooie omgeving. begonnen in Haderslev https://www.bing.com/search?q=haderslev ... &scope=web
waar we alleen op de weg gefietst hebben. Prima fietspaden en waar je op de weg moest.. ook uitstekend. De wind was daar wel Hollands... en het is glooiend.

Nu zijn we in Faaborg (40km van Odense)https://www.bing.com/search?q=Faaborg%2 ... cc=0&ghpl= Dat glooit nog wel wat meer. Op de weg prima te fietsen en inderdaad de snelheid van dalen pak je prima mee naar boven. Dat maakt het heel aangenaam. omgeving is mooi. Ook een dagje lekker toerist uitgehangen en gaan eilandhoppen. ook die zijn wel glooiend (ergens tiktiwe de 9% aan) maar je kan daar niet echt een route rijden. Tis gewoon beetje kriskras van uitzicht naar uitzicht.. best leuk voor een keertje.

We hebben een gravelrit gedaan (gevonden op Komoot) en ik moet eerlijk zeggen, het was maar 20 km maar wel serieus aanpoten). En verder heb je hier vlakbij wat MTB route's. (Svanninge Bakker) Die zijn wel kort maar met zo optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare hoogte dat ook hier wel echt klimwerk in zit en vervolgens heerlijk flowy afdalen. Deze routes zijn in de basis blauw met uitstapjes naar rood en zwart. maar het is wel goed om te weten dat blauw hier niet helemaal overeenkomt met blauw in Nederland. (Nederland is eenvoudiger). wie Harry slinger in Amerongen leuk vindt kan hier zijn hart ophalen. en vanwege de lengte doe je ze wel een paar keer achter elkaar.

morgen gaan we naar silkeborg. ben benieuwd hoe het daar is. heb in ieder geval zin in mtb route Vesterskoven..
Leuk om te lezen! Vanaf half augustus zit ik ook een week in Faaborg en de 2e week in de buurt van Silkeborg.
Ziet er mooi uit qua fietsgebied en ik vind het altijd weer leuk om weer een nieuw land op de fiets te ontdekken.
Mocht je toevallig nog een mooie route voor de racefiets hebben, houd ik me aanbevolen.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1773
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 27 jul 2024 22:14

ikchwb wel een paar leuke rondjes voor je, maar daar zitten wel wat foutjes in en die moeten er wel uit of me dat op vakantie lukt weer ik niet want dat moet dan met de telefoon en da's gepruts...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie