Het gaar niet alleen om remkracht. Eerst remt hij slecht, om plots wel hard te remmen, is mij verteld. Ik heb het niet geprobeerd.daniel1975 schreef: ↑28 jul 2024 12:21Een niet ingeremd setje blokken is onmogelijk de oorzaak.Jans schreef: ↑28 jul 2024 10:56Maar de Pedaleur (Doetinchem) wel, evenals Tweewielercentrum in Ede.daniel1975 schreef: ↑28 jul 2024 10:51 Ik heb nog nooit gehoord dat Mantel, 12go, Hopmans etc fietsen inremmen….
We hebben een te ernstig ongeluk gezien, dus hier wordt er ingeremd. Ieder zijn keuze.
Daarmee heb je nog steeds meer remkracht dan vroeger met velgremmen en waarschijnlijk (weet ik eigenlijk zeker) ook meer remkracht dan de maximale grip van de band op het wegdek.
Inremmen discs
In 2021 kocht ik mijn topstone bij Fietswinkel Gelderland. Staat op de factuur "fiets ingeremd" voor €10 en die werd er met korting ook weer afgehaald. Vanwege alle gedoe met corona lockdown kon ik niet bekijken hoe ze het doen, maar de monteur die de fiets afleverde vertelde dat ze er een rollenbankje voor hebben.daniel1975 schreef: ↑28 jul 2024 10:51 Ik heb nog nooit gehoord dat Mantel, 12go, Hopmans etc fietsen inremmen….
Dogma F
De fietsenmaker in het dorp hier doet het voor niets als we het lief vragen
Andersom heb ik ook wel eens mee gemaakt. Met niet ingeremde blokken op pad gegaan. Ongemerkt de blokken ingeremd. Aan het einde van het tochtje stoer een stoppie op het voorwiel willen maken...
... Om dankzij de flink toegenomen remkracht ongewenst over het stuur af te stappen..
Andersom heb ik ook wel eens mee gemaakt. Met niet ingeremde blokken op pad gegaan. Ongemerkt de blokken ingeremd. Aan het einde van het tochtje stoer een stoppie op het voorwiel willen maken...
... Om dankzij de flink toegenomen remkracht ongewenst over het stuur af te stappen..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Moet je remblokken inremmen? Ja. Hoe je dat doet? Door... te remmen. Zo simpel is het. Net zoals nieuwe remblokken bij een moto of auto, dat is ook gewoon... remmen. Mensen belachelijk maken omdat ze geen bepaalde 'inrem procedure' toepassen is uiteraard makkelijk. Bewijzen dat het allemaal wel oh zo nodig is zal net iets moeilijker zijn. Ik mag mij gerust een ervaringsdeskundige noemen als het over het gebruik van schijfremmen gaat in veel verschillende omstandigheden. Sinds 2007 rijd ik op de MTB met schijven, sinds 2016 op de gravel en sinds drie jaar op de racefiets (doe in totaal elk jaar zo rond de 18.000 km). Ik rijd geregeld in bergachtig gebied, 1,5 maand terug nog drie weken Alpen en Provence met meer dan 20.000 hoogtemeters, inclusief een GranFondo waar de remmen héél serieus op de proef werden gesteld. Als ik zeg dat ik met 'niet ingeremde' blokjes niets merk van een bepaalde slechte remwerking, noch iets merk van een korte levensduur, dan zuig ik dat niet uit m'n duim. Veel blablabla neertypen en theorietjes verkopen is leuk. De praktijk is nog net iets interessanter...
10-15 jaar geleden deed ik nog wel eens remblokken inremmen(mtb). Daarna niet meer gedaan en nooit problemen ervaren, zowel niet met mtb als race en vlak of bergen. Eerste 4-5 keer remmen geeft wat minder directe reactie... Maar zeker niet het gevoel dat het onbeheersbaar is. Maar mocht je op de max koersen met nieuwe blokken dan is het handig om even wat te testen of je materiaal oke is en dan is dus ook gelijk de boel ingeremd
Eens met Jakkel.
Komt er nu nog een topic over uitremmen, inschakelen, zadel inzitten en banden aanrijden?
Of kunnen we gewoon de spullen die we kopen direct gaan gebruiken?
Komt er nu nog een topic over uitremmen, inschakelen, zadel inzitten en banden aanrijden?
Of kunnen we gewoon de spullen die we kopen direct gaan gebruiken?
Live fast; die young. mijn blog
Is goed Jakkel. Jij weet het zo als altijd beter. Net als vering. Heb je ook niet nodig.
Met je ervaring.
Tsss
Met je ervaring.
Tsss
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4686
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Banden aanrijden is super belangrijk. Je wilt toch niet rondrijden met die productie puntjes aan de zijkant
Niet. Ik probeer in een paar posts uit te leggen dat inremmen in de polder bijna niet te doen is. En dat het een goed idee is om voordat je volle bak een afdaling in duikt eerst je blokken in te remmen. Zeker als je sintered blokken gebruikt. Op een overzichtelijk stuk omlaag bijvoorbeeld. Of ze even op de rollenbank bij je fietsenmaker in te laten remmen. En dat dit dus echt uitmaakt voor hoe je remmen aangrijpen.
Als je enkel over vlakke wegen rijdt maakt het allemaal geen fuck uit natuurlijk. Als je als een oude oma omlaag rijdt vast ook niet.
Maar iedereen moet het lekker zelf weten. Ik ben wel een beetje klaar met dit topic.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39980
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Matthijs, 95% (wellicht 100%) gebruiken de remmen niet zoals jij en junior dat doen. Ik denk dat daar het grote verschil zit.
Voor normaal gebruik op de racefiets in NL of op de mtb-knikkerbanen op de UHR is inremmen hooguit een kleine toevoeging.
Voor normaal gebruik op de racefiets in NL of op de mtb-knikkerbanen op de UHR is inremmen hooguit een kleine toevoeging.
Less is bore
Ik heb geen idee of m'n schijfremmen ingeremd waren toen ik een paar weken geleden 100km/u naar beneden ging op de Gotthard, ik heb ze iig niet ingeremd. Heb ook niet gemerkt dat ik slecht remde. Sterker, ik kon vrij laat remmen zelfs. Was jammer dat er zoveel auto's reden die het maar vervelend vonden dat ik hun inhaalde bergaf.