Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Inremmen discs

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 29 jul 2024 07:23

Je merkt gewoon dat nieuwe remblokken tijdens het inremmen, na een paar keer remmen steeds beter en harder remmen.
Dit is zeker erg belangrijk voor een goede werking wanneer je tijdens nat weer moet remmen.
Niet ingeremde remblokken kun je dan tijdens een zo'n natte rit compleet verslijten/opremmen...
Een flinke afdaling in heuvelachtig gebied volstaat wel om de blokken dmv slepend remmen, goed ingeremd te krijgen.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 29 jul 2024 12:07

53x11 schreef: 28 jul 2024 18:49 Is goed Jakkel. Jij weet het zo als altijd beter. Net als vering. Heb je ook niet nodig.
Met je ervaring.

Tsss
Tsss?

Oude koeien uit de sloot halen, misschien is dat wel 'tsss'? Kruip misschien eens terug wat meer op je fiets in plaats van theorietjes te verkopen en dan verdwijnen die diepgewortelde frustraties misschien ook meteen. ;)
Wel eerst goed inremmen, hé. Stel je voor dat je rechtdoor gaat!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9103
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 jul 2024 12:15

Ik heb net drie dagen downhillen achter de rug jochie. Met goed ingerende blokken op mijn fiets en die van jr. Ik gok over iets heftiger terrein dan waar jij al je geweldige ervaringen opgedaan hebt.

Prima als jij andere ervaringen hebt, maar ga niet net doen alsof je de wijsheid in pacht hebt, want dat heb je niet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jul 2024 12:37

Eigenlijk zijn schijfremmen helemaal niet geschikt voor vlakke omgeving zoals in Nederland (los van Limburg). Ook al rem je de boel goed in (wat ik doe) dan nog worden remmen in Nederland lang niet heet genoeg om dat goed te houden. Op een gegeven moment zit er allemaal troep van de weg erop en dat krijg je er niet af omdat je dus nooit goed hoeft door te remmen. Ik zie het voordeel van discs ook wel in de bergen, maar in Nederland is het gewoon nooit top.

Ben het wel eens met 53x11. Als ik begin met inremmen merk je dat ze niet super remmen en na een paar keer merk je gewoon dat ze steeds beter beginnen aangrijpen.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 29 jul 2024 12:54

53x11 schreef: 29 jul 2024 12:15 Ik heb net drie dagen downhillen achter de rug jochie. Met goed ingerende blokken op mijn fiets en die van jr. Ik gok over iets heftiger terrein dan waar jij al je geweldige ervaringen opgedaan hebt.

Prima als jij andere ervaringen hebt, maar ga niet net doen alsof je de wijsheid in pacht hebt, want dat heb je niet.
Jij hebt echt geen benul van wat ik zoal gereden heb in mijn leven, dus uw insinuaties, veronderstellingen en 'gokjes' mag je achterwege laten, net als dat denigrerende 'jochie'. Uw manier van uitdrukken en praten getuigen enkel van een ongelooflijke zwakte, op zowat alle vlakken. Ik beweer helemaal niet de wijsheid in pacht te hebben, ik baseer mij enkel op mijn ervaringen. Ook ervaringen in het hooggebergte, zowel op de MTB als met de racefiets. Toch zo'n 40 jaar ondertussen. Maar eigenlijk hoef ik me helemaal niet te verantwoorden voor zo'n type als u, integendeel zelfs. ;)

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 29 jul 2024 12:56

Kornuit schreef: 29 jul 2024 12:37

Ben het wel eens met 53x11. Als ik begin met inremmen merk je dat ze niet super remmen en na een paar keer merk je gewoon dat ze steeds beter beginnen aangrijpen.
Klopt, remblokjes moeten altijd even inslijten op de schijven, dat is ook logisch. Als ik op m'n moto of auto andere blokken steek is dat ook altijd even aanpassen, die nieuwe blokken op de schijven.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 589
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 29 jul 2024 12:58

Gezellig topic hier :mrgreen: (Desondanks toch wel interessant om de diverse meningen&feiten te lezen)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1813
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 jul 2024 13:02

Vooral gezellig. “Hauw is ff op met ze alle.”
hun fietsen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 jul 2024 13:02

jakkel schreef: 29 jul 2024 12:56
Kornuit schreef: 29 jul 2024 12:37

Ben het wel eens met 53x11. Als ik begin met inremmen merk je dat ze niet super remmen en na een paar keer merk je gewoon dat ze steeds beter beginnen aangrijpen.
Klopt, remblokjes moeten altijd even inslijten op de schijven, dat is ook logisch. Als ik op m'n moto of auto andere blokken steek is dat ook altijd even aanpassen, die nieuwe blokken op de schijven.
Huh, inremmen is niet nodig, maar remblokken moeten wel inslijten. :?
Dat gebeurt toch juist met inremmen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jul 2024 13:07

jakkel schreef: 29 jul 2024 12:54
53x11 schreef: 29 jul 2024 12:15 Ik heb net drie dagen downhillen achter de rug jochie. Met goed ingerende blokken op mijn fiets en die van jr. Ik gok over iets heftiger terrein dan waar jij al je geweldige ervaringen opgedaan hebt.

Prima als jij andere ervaringen hebt, maar ga niet net doen alsof je de wijsheid in pacht hebt, want dat heb je niet.
Jij hebt echt geen benul van wat ik zoal gereden heb in mijn leven, dus uw insinuaties, veronderstellingen en 'gokjes' mag je achterwege laten, net als dat denigrerende 'jochie'. Uw manier van uitdrukken en praten getuigen enkel van een ongelooflijke zwakte, op zowat alle vlakken. Ik beweer helemaal niet de wijsheid in pacht te hebben, ik baseer mij enkel op mijn ervaringen. Ook ervaringen in het hooggebergte, zowel op de MTB als met de racefiets. Toch zo'n 40 jaar ondertussen. Maar eigenlijk hoef ik me helemaal niet te verantwoorden voor zo'n type als u, integendeel zelfs. ;)
Kerel roeptoeter niet overal zo met je 'ervaring'. Valt me nog mee dat je niet de gemiddelde snelheid er bij vermelde.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 29 jul 2024 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 29 jul 2024 13:08

slijtage scheelt echt aanzienlijk. Jaren geleden MTB vriend en ik beide nieuwe remblokken. (vergelijkbare fiets remmen enz bij zelfde fietsenmaker).
Vrijdags beide laten vervangen, ik zaterdag ingeremd op een voormalig vuilnisbelt vriend vond dat onzi. Zondagochten samen veldtoertocht gereden in bagger weer. Bij vriend na 40 km geen remmen meer, bij controle achteraf, volledig weg. Bij mij niets aan de hand en na de rit vrijwel niet te zien dat ze gebruikt waren. Inremmen kan ook gewoon in je eerste rit, als dat maar niet een regen rit is over onverhard of vieze wegen want dan zijn ze weg, voor ze ingeremd zijn. Maar een ritje van 30 km met gewoon een paar keer flind doorremmen is inderdaad wel voldoende . (En mijn fietsenmaker adviseert gewoon om bij droog weerk met slepende rem weg te fietsen en dat 5 minuten vol te houden, dan ook ingeremd).
Ach, ik zeg ook maar wat

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 29 jul 2024 14:03

scottwilko schreef: 29 jul 2024 13:02
Huh, inremmen is niet nodig, maar remblokken moeten wel inslijten. :?
Dat gebeurt toch juist met inremmen?
Als je fietst moet je ook remmen (behalve op Zwift), dus ja, inremmen gebeurt en is bovendien onvermijdelijk. :D

Plaats reactie