Tour 2024
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Ik heb trouwens aan Thijs Zonneveld gevraagd of hij de vermogensgegevens van Pogacar wil opvragen. Uitzonderlijke prestaties vergen uitzonderlijke transparantie, niet waar? En, Dumoulin deed dat ook.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1477
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Met een lager lichaamsgewicht hoef je toch minder watt te trappen om eerder op de berg te geraken?Klein_Verzet schreef: ↑24 jul 2024 15:22 Ik weet zelfs dat onder dezelfde omstandigheden Pogacar een nog hoger vermogen had moeten trappen, want hij heeft een lager lichaamsgewicht en zijn aandeel luchtweerstand was hoger omdat hij sneller bergop reed.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Nee, juist niet: "klimmersverdriet" heet dat. Hoe lichter de renner hoe relatief meer dode massa (fiets en toebehoren) hij meetorst.
Wat iedereen lijkt te vergeten is dat de eerste 10km van de klim dit gewoon in de groep gedaan is. Hij heeft alleen de laatste ~5km "gas" gegeven.
Een rondje vraag ChatGPT om dingen te berekenen geeft dat een fietser van ~66kg met een 7kg fiets over een klim van 15.5km @8% ong 370w nodig heeft om de zwaartekracht te overwinnen. Voor de eerste 10km ong 17.5w, de laatste 5km ong 20w aan rolweerstand.
Luchtweerstand heb je de eerste 10km nauwelijks, want je zit in een groep. De laatste 5km zou dat ong gemiddeld 65w extra kosten.
Dan kom je uit op een gemiddeld vermogen van ong. 410w over 40min, wat dus niet 6.7 maar ong 6.2wkg is.
De eerste 10km (27.5min) dus zo'n 388w, 5.88wkg. De laatste 5km (12.5min) 455w = 6.9wkg.
Een rondje vraag ChatGPT om dingen te berekenen geeft dat een fietser van ~66kg met een 7kg fiets over een klim van 15.5km @8% ong 370w nodig heeft om de zwaartekracht te overwinnen. Voor de eerste 10km ong 17.5w, de laatste 5km ong 20w aan rolweerstand.
Luchtweerstand heb je de eerste 10km nauwelijks, want je zit in een groep. De laatste 5km zou dat ong gemiddeld 65w extra kosten.
Dan kom je uit op een gemiddeld vermogen van ong. 410w over 40min, wat dus niet 6.7 maar ong 6.2wkg is.
De eerste 10km (27.5min) dus zo'n 388w, 5.88wkg. De laatste 5km (12.5min) 455w = 6.9wkg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Als je mijn bericht terug leest over het berekende vermogen van Pogacar (6,6w/kg) op Plateau de Beille dan staat daar toch echt heel duidelijk dat hij 2/3 van de klim in het wiel zit met als gevolg een lagere luchtweerstand.
Dan de fouten die in het chatGPT onderonsje gemaakt zijn:
1. de afstand is 300m tekort (geen 15,5km maar 15,8km)
2. het hoogteverschil is 10m te weinig (en het stijgingspercentage geen 8% maar 7,91%)
- je maakt de klim korter, lager en steiler
3. de massa van Pogacar is te hoog (geen 66kg maar 65kg of misschien zelfs 64kg)
4. De massa van fiets en toebehoren (helm, schoenen, kleding, bidon, etc) is te laag (geen 7kg maar minstens - en dat is al aan de krappe kant - 7,2kg; 6,8kg + 0,4kg)
5. De luchtweerstand van een renner in een groep (een man breed, voorwiel achterwiel) is nooit nul, maar bedraagt grofweg 1/3 van de luchtweerstand van de voorste renner. (bij 24km/u ongeveer 1/3 van 50w)
6. Er zijn altijd mechanische (1,5 tot 2% van het totale vermogen) verliezen (wrijving ketting, lagers van wielen en trapstel, laterale bewegingen frame, etc.)
Het heeft er een beetje de schijn van dat je bewust het vermogen zo laag mogelijk wilde laten worden.
Dan de fouten die in het chatGPT onderonsje gemaakt zijn:
1. de afstand is 300m tekort (geen 15,5km maar 15,8km)
2. het hoogteverschil is 10m te weinig (en het stijgingspercentage geen 8% maar 7,91%)
- je maakt de klim korter, lager en steiler
3. de massa van Pogacar is te hoog (geen 66kg maar 65kg of misschien zelfs 64kg)
4. De massa van fiets en toebehoren (helm, schoenen, kleding, bidon, etc) is te laag (geen 7kg maar minstens - en dat is al aan de krappe kant - 7,2kg; 6,8kg + 0,4kg)
5. De luchtweerstand van een renner in een groep (een man breed, voorwiel achterwiel) is nooit nul, maar bedraagt grofweg 1/3 van de luchtweerstand van de voorste renner. (bij 24km/u ongeveer 1/3 van 50w)
6. Er zijn altijd mechanische (1,5 tot 2% van het totale vermogen) verliezen (wrijving ketting, lagers van wielen en trapstel, laterale bewegingen frame, etc.)
Het heeft er een beetje de schijn van dat je bewust het vermogen zo laag mogelijk wilde laten worden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Het einde van het tijdperk Pogacar, en dus de menselijke limiet, komt in zicht. Triatlon-ster Kristian Blummenfelt (30-jarige Noor)wil Tour de France winnen in 2028
Even wat rekenoefeningen:
P = ( VO2max - 3,3 ) : 12 = 8,31w/kg (5 à 6 min)
P(10min)=8,02w/kg
P(20min)=7,64w/kg
P(30min) = 7,42w/kg
P(60min)=FTP=7,07w/kg, menselijke limiet werd afgebakend op ADV/FTP van 6,4w/kg.
https://www.fiets.nl/training/grenzen-m ... -vermogen/
https://www.wielerflits.nl/nieuws/triat ... n-in-2028/Bronnen bevestigden toen aan WielerFlits dat de Noorse triatleet, die een waanzinnige VO2max (meting van het maximale volume aan zuurstof (O2) dat je lichaam kan opnemen) heeft van 103ml/kg/min, in beeld is bij Jayco AlUla.
Even wat rekenoefeningen:
P = ( VO2max - 3,3 ) : 12 = 8,31w/kg (5 à 6 min)
P(10min)=8,02w/kg
P(20min)=7,64w/kg
P(30min) = 7,42w/kg
P(60min)=FTP=7,07w/kg, menselijke limiet werd afgebakend op ADV/FTP van 6,4w/kg.
https://www.fiets.nl/training/grenzen-m ... -vermogen/
-
- Forum-lid
- Berichten: 1477
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Gelukkig is VO2max niet de enige parameter die relevant is voor een (top)wielrenner.
Ik betwijfel of je op je 34e op je top zou kunnen zijn. Dat moet toch sneller kunnen.
Hij moet natuurlijk wel in een peloton leren rijden, maar ik kan me voorstellen dat wanneer hij zich er op toelegt hij wel heel dichtbij zou moeten kunnen eindigen.
In zijn wereldrecord reed hij 180 km aan een gemiddelde snelheid van 44.6 km/h (om daarna nog een marathon af te leggen in 2h35min). Ik vraag me af hoeveel wielerprofs 180 km op hun eentje aan 45km/h kunnen rijden...
Maar vergeet zo'n mannen gaan door een muur gaan tijdens een triatlon en doen nadien een hele tijd niets , dus is een andere inspanning, en niet vergelijkbaar met de Tour.
Wielrenners zijn volgens mij explosiever, ik weet niet of hij in een finale van 1 uur het verschil kan maken.
Da's straf, maar dat wil nog niet zeggen dat je een koers kan winnen. Daarvoor moet je inderdaad een uurtje kunnen in het rood rijden.supermasj schreef: ↑30 jul 2024 16:43
In zijn wereldrecord reed hij 180 km aan een gemiddelde snelheid van 44.6 km/h (om daarna nog een marathon af te leggen in 2h35min). Ik vraag me af hoeveel wielerprofs 180 km op hun eentje aan 45km/h kunnen rijden...
Maar vergeet zo'n mannen gaan door een muur gaan tijdens een triatlon en doen nadien een hele tijd niets , dus is een andere inspanning, en niet vergelijkbaar met de Tour.
Wielrenners zijn volgens mij explosiever, ik weet niet of hij in een finale van 1 uur het verschil kan maken.
Een wielrenner hoeft ook niet 180 km aan 45 per uur kunnen rijden, dat levert hem niets op.
Volgens mij zijn het twee verschillende dingen.