Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Aeroad, ja of nee? Door de bomen het bos niet meer zien...

DaveKB
Forum-lid

DaveKB 29 jul 2024 13:18

Goedendag allemaal,

Ik ben al een maand of twee aan het kijken / vergelijken voor een nieuwe racefiets. Wat vergelijken betreft ben ik nogal autistisch haha. Mijn budget ligt rond de €4000 - €4500. De keuze lag op de Trek Emonda SL 6 of SL 7, deze zijn helaas slecht of niet verkrijgbaar ivm de 2025 modellen. Verder heb ik wel lichte voorkeur voor bepaalde merken zoals: Trek, Specialized of Canyon. Ook vind ik kleur belangrijk, het oog wilt ook wat.

Sinds een week of 2 ben ik helemaal into de nieuwe Canyon Aeroad CF SLX 7 Di2. Deste meer onderzoek ik doe over de Aeroad, deste meer voors en tegens ik vind. Op mijn huidige eerste racefiets (cube attain sl disc zit ik best wel diep en laag, heel weinig zit ik rechtop op de bar. Hier in Noord-Holland waait het praktisch jaar rond en voor die ene rit in het buitenland hoeft er niet een andere fiets te komen. Mijn focus ligt ook meer op snelheid dan comfort, ik haal graag het maximale uit mijn rit en kijk niet zoveel naar de vogels. Ik lees ook dat de Aeroad niet veel verschilt in zitpositie vergeleken met de Ultimate.

Het is lastig om vanuit mijn woonplaats een proefrit te maken met de Aeroad om te kijken of ik het wat vind, of zijn er hier toevallig mensen rondom Alkmaar die er een hebben? Hebben jullie nog meer tips voor een fiets die mij zou passen? Zijn er mensen die overgestapt zijn naar de Aeroad en hier hun ervaring over willen delen, is hij echt zo agressief, is hij erg geschikt voor Nederland en hoe bevalt hij?

Ja ik weet dat vaak het advies is maak een proefrit, helaas gaat dit niet met elk merk even makkelijk. Ook verdiep ik me misschien teveel in een nieuwe fiets.. Het is nog best een stap om een nieuwe fiets (€4899) aan te schaffen!

Bedankt alvast!

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 29 jul 2024 13:35

Iedereen is anders mbt een proefrit. Ik heb het nog nooit gedaan (ook niet bij aankoop van nieuwe wagens die ettelijke keren duurder zijn dan racefietsen). Mijn redenering is dat de fiets qua geo moet passen, en voor de rest komen we er na aankoop samen (fiets en ik) wel uit - dat is op zich al een interessant proces. Eerst moet er verliefdheid zijn (looks), en verder ga ik eerder af op de reputatie van het merk, algemene feedback over de fiets in kwestie en de aanwezigheid van goeie support voor het produkt. En 'k heb zo eigenlijk qua fietsen nog nooit een miskoop gedaan.

Een Aeroad zou ik ook blind (= zonder testen) durven kopen.
Afbeelding

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 29 jul 2024 13:39

In Limburg bij het Shimano Experience Center kun je de (oude) Aeroad testen in de Limburgse heuvels. Mogelijk ook in Eindhoven? Ik snap dat het een eindje rijden is vanaf Alkmaar, maar dan weet je in ieder geval dat het mogelijk is.

rene-canyon
Forum-lid

rene-canyon 29 jul 2024 20:08

Ik heb vorig jaar bij Shimano eerst de Aeroad getest,met een paar maanden later de Ultimate want die was daarvoor nog niet in Large beschikbaar.
De geometrie was toen gelijk, maar weet niet of het met de nieuwe ook zo is.
In beide gevallen ongeveer 140 km per rit.
In mijn geval een Aeroad geworden, vond 'm verassend comfortabel.
De nieuwe heeft 50 mm velgen, de mijne heeft nog de oude 62 mm.
Ik kom ook uit Noord-Holland maar het valt mee met de wind. Alleen in de Alpen steek ik er lage velgen in.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 jul 2024 20:14

raven14 schreef: 29 jul 2024 13:35 Iedereen is anders mbt een proefrit. Ik heb het nog nooit gedaan (ook niet bij aankoop van nieuwe wagens die ettelijke keren duurder zijn dan racefietsen).
Ik heb er bij mijn huidige Volvo heel veel spijt van dat ik niet in mijn versie heb proefgereden. Als ik geweten had dat er zo’n besodemieterde 8v automaat in ligt had ik waarschijnlijk een andere auto besteld.
Dus proefrijden kan ook heel nuttig zijn.
Less is bore

galileo2
Forum-lid

galileo2 29 jul 2024 20:16

Als, het goed inschat, staat het stuur van de canyon 3CM lager dan bij de attain.
Dat is veel

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jul 2024 20:24

DaveKB schreef: 29 jul 2024 13:18 .......Mijn budget ligt rond de €4000 - €4500.
..... Trek Emonda SL 6 of SL 7
......Canyon Aeroad CF SLX 7 Di2.

......cube attain sl disc

.............. een nieuwe fiets (€4899) aan te schaffen!

Welke maat fiets heb je nu?
Heb je de geometrieën van deze 3 fietsen, jouw Cube en de 2 "nieuwe", al vergeleken?

Je budget zit tussen de 4000 - 4500 Euro en je hebt het in dezelfde post al met net geen 400 Euro overschreden. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

joridebont
Forum-lid

joridebont 31 jul 2024 18:30

Heb net de Aeroad binnen en alleen even getest hoe die zit maar qua zitpositie is die wel hetzelfde als mijn Ultimate.
Canyon Aeroad CF SLX 8, Canyon Ultimate CF SLX Ultegra R8050, Cube LTD SL 29 Deore XT

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 jul 2024 19:59

Niet heel gek, met een vrijwel identieke geo ;-)
Less is bore

FredericLCS
Forum-lid

FredericLCS 09 aug 2024 12:21

Sinds een goeie week overgeschakeld van een 2020 Endurace CF SL7 disc naar de nieuwe Aeroad CF SLX 7 Di2. De fiets is best comfortabel eigenlijk. Nog op geen enkel ogenblik het tegenovergestelde gevoeld. Mooie prijs voor de Endurace gekregen en de CF SLX 7 Di2 is ook nog goed te doen waardoor de opleg al bij al nog mee viel.

ric
Forum-lid

Gebruikersavatar ric 09 aug 2024 14:23

Ik vind het een aanrader.
Kwam van een Bianchi Aria en stack en reach was min of meer gelijk (enkele mm's verschil).
Zit er echt goed op en redelijk comfortabel.
Wat al gezegd hierboven, hij moet goed passen. Dat is best wel goed zelf in te schatten vind ik.
Sinds januari in mijn bezit.
Enige aanpassing die ik gedaan heb is een ander zadel.

Edit: Eigenlijk nog wat belangrijks vergeten. Heb er ook meteen andere banden omgelegd. Omdat ik de Conti's niet mooi vind en ik nog hele verse 30mm zwarte Pirelli's had. Ik rijd ook wel eens over stukje onverhard als ik aan het 'tegelen' ben.
Van mij hadden er ook 50mm wielen in mogen zitten ipv 62mm. Ik ben vrij licht en met wind vind ik ze best wel zenuwachtig.
In de laatste Aeroad zitten nu wel 50mm wielen.
Laatst gewijzigd door ric op 09 aug 2024 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 09 aug 2024 16:45

raven14 schreef: 29 jul 2024 13:35 Iedereen is anders mbt een proefrit. Ik heb het nog nooit gedaan (ook niet bij aankoop van nieuwe wagens die ettelijke keren duurder zijn dan racefietsen). Mijn redenering is dat de fiets qua geo moet passen, en voor de rest komen we er na aankoop samen (fiets en ik) wel uit - dat is op zich al een interessant proces. Eerst moet er verliefdheid zijn (looks), en verder ga ik eerder af op de reputatie van het merk, algemene feedback over de fiets in kwestie en de aanwezigheid van goeie support voor het produkt. En 'k heb zo eigenlijk qua fietsen nog nooit een miskoop gedaan.

Een Aeroad zou ik ook blind (= zonder testen) durven kopen.
+1 zo sta ik er ook in. Qua geometrie moet het passen. Ik snap ook nooit dat mensen een nieuwe fiets kopen, en dan met 3 of meer cm spacers rijden. En dan zeggen dat ná een fit er misschien wel iets onderuit kan.

Dan was of de vorige fiets niet goed, of flink gegroeid of gekrompen.

Ik snap best dat geometrie lezen best lastig kan zijn, ondanks goede internet tools. Ik heb nooit proef gereden op mijn fietsen. Want ook dan heb ik misschien een totaal andere zit nodig, dan zoals hij bij de fietsenboer staat.

* kortere of langere stuurpen
* breder of smaller stuur
* meer of minder setback
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie