Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9218
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
29 jul 2024 20:08
ophetkantje schreef: ↑29 jul 2024 13:08En mijn fietsenmaker adviseert gewoon om bij droog weer met slepende rem weg te fietsen en dat 5 minuten vol te houden, dan ook ingeremd
Resin blokken krijg ik op die manier ingeremd. Sintered blokken echt niet. Daar is de rollenbank van de FM voor nodig. Of een stevige helling, die niet bij mij in de buurt te vinden is.
Edit: naschrift
Situatie waarin het fijn is als de remmen voorspelbaar aangrijpen
https://youtu.be/cI0joAYpzlQ?si=oidbPO98jhSgPPdx
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
29 jul 2024 20:25
Ramon73 schreef: ↑29 jul 2024 19:51
Slepen om de warmte erin te krijgen is prima. Maar er zal ook frictiemateriaal verdicht en op de remschijf afgezet moeten worden. Dus als het effe kan ook paar "noodstops" met warme remmen.
Alleen slepen op vlakke weg is onvoldoende.
Dat dus. Inremmen betekend ook materiaal van het blok op de schijf achterlaat en verhard.
De methode circa 10x van 30 naar bijna 0 is beter.
Het komt natuurlijk ook niet op de laatste details aan of het 35 naar 5 is, maar ik zou niet bv 5 minuten slepen.
Na een Nederlandse herfst/winter krijg ik mijn blokken nooit meer echt heel goed.
-
Juppehup
- Forum-lid
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47
Juppehup
30 jul 2024 22:06
Oke....nu we allemaal het nut wel inzien van inremmen...
...terug naar de openingsvraag: hoe gaan we een apparaat hiervoor maken, zodat we dat gecontroleerd kunnen doen en de tijd op de fiets zo efficiënt mogelijk maken....
Gewoon omdat het kan...
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9218
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
30 jul 2024 22:55
53x11 schreef: ↑27 jul 2024 16:19
(...) Maar mocht iemand een mooie getto oplossing weten met een boormachine ofzo, dan hou ik me aanbevolen!
Lijkt me de goedkoopste oplossing. Een setup waar je de schijf op de boorkop zet en de klauw op vast schroeft. Geen idee alleen of een boormachine voldoende koppel genereert.
Ben ooit ergens tegen gekomen dat het zinvol kan zijn eerst de blokken nat te maken en langs elkaar te wrijven en daarna nat in te remmen. Wel eens geprobeerd. Leek iets te helpen, maar zeker geen 100%
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
marin30
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13
marin30
31 jul 2024 21:03
Aangezien ik nimmer enig verschil merkte, ben ik gestopt met inremmen. Tijdens de rit een paar keer hard remmen voor een bochtje, dat is in mijn ogen precies hetzelfde. Dat er zich een laag zou moeten vormen op mijn schijven lijkt me regelrechte lariekoek. Die zou er dan allang op moeten zitten van mijn oude remblokken. Mijn schijven houd ik overigens zo schoon mogelijk met remmenreiniger.
-
rene
- Forum-lid HC
- Berichten: 6451
- Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53
rene
31 jul 2024 21:25
53x11 schreef: ↑30 jul 2024 22:55
53x11 schreef: ↑27 jul 2024 16:19
(...) Maar mocht iemand een mooie getto oplossing weten met een boormachine ofzo, dan hou ik me aanbevolen!
Lijkt me de goedkoopste oplossing. Een setup waar je de schijf op de boorkop zet en de klauw op vast schroeft. Geen idee alleen of een boormachine voldoende koppel genereert.
Oude slijpmachine waar je een schijf monteert ipv een slijpschijf. Wel even een toeren regeling geven - en een remklauw netjes monteren. Iig meer koppel dan een boormachine én een vaste opstelling. Ik hou wel van die Mac Gyver oplossingen !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
31 jul 2024 21:45
Duktape, tiewraps en een monkeywrench: meer heb je niet nodig
Less is bore
-
martinbo
- Forum-lid
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
- Locatie: Puth
martinbo
31 jul 2024 21:50
Als er een laag op je schijven zou komen, zouden ze niet slijten.
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9218
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
31 jul 2024 23:20
Vertel jij dat even aan
SRAM,
Magura,
Hope (om er een paar te noemen)
Of de
auto industrie dan? Scheelt hen ook weer gedoe.
Niet dat ik nou zo'n advocaat van inremmen ben (op je racefietsje in de polder maakt het allemaal maar weinig uit meestal), maar dat feitenvrije geroeptoeter op het forum (niet alleen hier) is best heel irritant.
Los daarvan, TS stelt een legitieme vraag, waar nauwelijks antwoord op wordt gegeven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
01 aug 2024 14:00
marin30 schreef: ↑31 jul 2024 21:03
Aangezien ik nimmer enig verschil merkte, ben ik gestopt met inremmen. Tijdens de rit een paar keer hard remmen voor een bochtje, dat is in mijn ogen precies hetzelfde. Dat er zich een laag zou moeten vormen op mijn schijven lijkt me regelrechte lariekoek. Die zou er dan allang op moeten zitten van mijn oude remblokken. Mijn schijven houd ik overigens zo schoon mogelijk met remmenreiniger.
Je moet je schijven dus nooit schoonmaken met remmenreiniger alleen als ze slecht remmen of bij een ander type blok.
Het blok laat wel degelijk een laag achter op de schijf en die is heel belangrijk voor de frictie.
Een beetje op je racer door de polder zal het allemaal wel en Limburg/ardennen ook nog wel.
Maar ik rijd nu hier op een MTB door Oostenrijk dat is wel anders en als je dan dit soort trucken uithaalt ga je vroeg of laat een keer echt een probleem hebben.