Tom Dumoulin
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Ik begrijp niets van deze vragen. Iemand?
-
- Forum-lid
- Berichten: 598
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Trap je meer of minder watt als je in een aerodynamische houding zit
edit:
laat maar.
laat maar.
Laatst gewijzigd door EmPeHa op 02 aug 2024 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
In de vraagstelling lees ik watt/kg, die in de reacties niet ter sprake komt. Zo kan ik ook mijn eigen antwoorden geven op vragen die niet gesteld zijn. Iedere renner of zijlijn-deskundige weet ondertussen hopelijk wel dat op het vlakke de stroomlijn (CdA) én het vermogen (niet per kg, maar het totaal) doorslaggevend zijn voor de te behalen snelheid.
Snelheid bergop ligt natuurlijk lager maar over een hele beklimming heb je ook vlakkere stukken, soms zelfs een stukje bergaf en ik denk dat zelfs tijdens het bergop rijden ook wel een zekere luchtweerstand er is? Het zou nogal onnozel zijn om te veronderstellen van niet . Soms rijdt men tijdens een beklimming stukken aan 10 kms/u en soms 30 kms/u en meer.Klein_Verzet schreef: ↑02 aug 2024 15:28 In de vraagstelling lees ik watt/kg, die in de reacties niet ter sprake komt. Zo kan ik ook mijn eigen antwoorden geven op vragen die niet gesteld zijn. Iedere renner of zijlijn-deskundige weet ondertussen hopelijk wel dat op het vlakke de stroomlijn (CdA) én het vermogen (niet per kg, maar het totaal) doorslaggevend zijn voor de te behalen snelheid.
Wat duidelijkheid in vraagstelling betreft : zo onduidelijk leek het mij toch niet?
Ik vraag mij gewoon af of bij de berekening van al dat menselijk maximum trapvermogen wel de vergelijking tussen de verschillende renners objectief genoeg is? Of er wel met voldoende parameters gewerkt wordt? Of al die berekeningen wel een correcte weerspiegeling zijn van de fysieke waarde van een prestatie vergeleken bij de ene met de andere.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 02 aug 2024 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Het antwoord komt over een jaar of 10 als er weer meer wetenschappelijk inzicht is.Ik vraag mij gewoon af of bij de berekening van al dat menselijk maximum trapvermogen wel de vergelijking tussen de verschillende renners objectief genoeg is? Of er wel met voldoende parameters gewerkt wordt? Of al die berekeningen wel een correcte weerspiegeling zijn van de fysieke waarde van een prestatie.
Ik ben benieuwd op wat voor fietsen we dan allemaal rijden, eten we allemaal nog steeds hetzelfde of blijkt een biefstuk dieet van de BBQ toch ineens het beste. (CO opname!)
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Het vermogen wordt nu heel nauwkeurig gemeten. Het kale gewicht zal over een paar jaar ook wel bekend zijn gemaakt.
Maar de invloed van een dolfijnenhuid op de resulterende snelheid zal lang in nevelen gehuld blijven.
Maar de invloed van een dolfijnenhuid op de resulterende snelheid zal lang in nevelen gehuld blijven.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Natuurkundig noch fysiologisch zijn er vraagtekens over wat er nodig is om snel te kunnen fietsen: niet op het vlakke noch bergop.
-
- Forum-lid
- Berichten: 598
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
@klein-verzet: verdiep je eens in de fysiologie van miguel Indurain.
https://premierendurance.ie/the-cycling ... etirement/
Die zou met zijn gewicht en lengte nooit zoveel tourwinsten hebben mogen krijgen, echter: de fysiologie van die man was uitzonderlijk. Longinhoud, hartslag in rust, etcetera
Je kunt dus niet alleen afgaan op cijfers van een metertje: je moet het geheel beschouwen. Natuurkundige wetten en regels stonden in de weg. Maar hij deed het toch
https://premierendurance.ie/the-cycling ... etirement/
Die zou met zijn gewicht en lengte nooit zoveel tourwinsten hebben mogen krijgen, echter: de fysiologie van die man was uitzonderlijk. Longinhoud, hartslag in rust, etcetera
Je kunt dus niet alleen afgaan op cijfers van een metertje: je moet het geheel beschouwen. Natuurkundige wetten en regels stonden in de weg. Maar hij deed het toch
10 jaar terug ongeveer:""""Chris Froome - Player Profile - WielrennenDubbeldekker schreef: ↑03 aug 2024 00:27 @klein-verzet: verdiep je eens in de fysiologie van miguel Indurain.
https://premierendurance.ie/the-cycling ... etirement/
Die zou met zijn gewicht en lengte nooit zoveel tourwinsten hebben mogen krijgen, echter: de fysiologie van die man was uitzonderlijk. Longinhoud, hartslag in rust, etcetera
Je kunt dus niet alleen afgaan op cijfers van een metertje: je moet het geheel beschouwen. Natuurkundige wetten en regels stonden in de weg. Maar hij deed het toch
Eurosport
https://www.eurosport.nl › wielrennen › person
Chris Froome · Land: Groot-Brittannië · Geboortedatum: 20 mei 1985 · Geboorteplaats: Nairobi · Lengte: 1.86 m · Gewicht: 69 kg.
Chris Froome "benadert menselijke perfectie"
Het Nieuwsblad
https://www.nieuwsblad.be › dmf20151204_02004137
4 dec 2015 — Als we daarbij het gewicht van Froome bij de test (69,9 kg) in rekening nemen, komt hij uit op 5,98 Watt per kilogram. Tijdens de Tour woog ...
Froome profiteerde van gewichtsverlies (2)
Dopingautoriteit
https://www.dopingautoriteit.nl › nieuws › anp
Froome woog afgelopen zomer 67 kilogram tijdens de Tour de France. In 2008 debuteerde hij in de Ronde van Frankrijk met een gewicht van 75,6 kilogram. Hij ...
Froome: Mijn gewicht fluctueert tussen 67 en 68 kilo
AD.nl
https://www.ad.nl › Algemeen Dagblad › Wielrennen
4 mrt 2016 — Na de 16de etappe in de Tour de France kreeg Chris Froome opnieuw veel vragen over de twijfels die over hem zijn uitgesproken. """"
Zijn deze waarden nu tijdens de tour overschreden? Ik vraag mij af op welke parameters men zich baseert om de grens van
een menselijke prestatie te bepalen en dit obv van watt/kg? Een grote jongen zoals Dumoulin 185 cm voor 68kg moet wschlk toch heel wat meer nutteloze kg meesleuren door zijn groot bovenlijf terwijl bvb bij pogacar 176 voor 66 kg ( een 2 kg verschil) zijn kleiner bovenlijf en in verhouding dus minder nutteloze kilo's zich kan vertalen in veel meer beenspieren en dus wschlk meer gewicht aan beenspieren?
Mijn punt is dat je geen renners hun prestaties moet gaan in twijfel trekken obv niet 100% betrouwbare of toch niet 100% vergelijkbare metingen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
We kunnen vanzelfsprekend niet allemaal zo onderlegd zijn in de fysiologie als de twee hierboven laten blijken in hun berichten. De een komt met Indurain aankakken, waar de ander de afvalkoers van Froome als exceptioneel voorbeeld stelt.
Toch maar even een denkoefening dan. Kristian Blummenfelt neemt 7,7 liter zuurstof per minuut op, in zijn goede dagen weegt hij 74kg en nog wat. Hoeveel kilo moet Evenepoel afvallen om aan eenzelfde VO2max te geraken?
Dan nog even deze vingerwijzing: 400w kost 5 liter zuurstof per minuut.
Toch maar even een denkoefening dan. Kristian Blummenfelt neemt 7,7 liter zuurstof per minuut op, in zijn goede dagen weegt hij 74kg en nog wat. Hoeveel kilo moet Evenepoel afvallen om aan eenzelfde VO2max te geraken?
Dan nog even deze vingerwijzing: 400w kost 5 liter zuurstof per minuut.