Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Welke middenklasse performance fiets?

Beam me up, Scotty
Forum-lid

Beam me up, Scotty 02 aug 2024 16:56

Hoi fietsfanaten,
Ik ben in de markt voor een nieuwe racer. Mijn huidige heet Scott Addict 20 Disc en is 7,5 jaar c.q. ruim 50.000 km oud. Het is er een uit de tijd dat de Addict RC nog niet bestond, maar hij heeft wel die geometrie en dat bevalt. Wat ook bevalt is het directe aanspreken icm enig comfort. Dat komt waarschijnlijk door de stijve voorkant en bottom bracket, samen met de vrij dunne staande achtervork en ronde carbon zadelpen. Wat minder bevalt is het gewicht (7,9 kg met lichtgewicht wielen en zadel) en de frequente momenten dat ik bij mijn fietsenmaker (uitstekende zaak) sta met onverwachte slijtage (lekkende calipers, lagers zus, lagers zo). Wat ook niet bevalt zijn de lompe Syncros onderdelen (wielen en zadel heb ik meteen vervangen). Ik gun mijn fietsenmaker een nieuwe aankoop, maar hun merken bekoren me niet (meer): BMC, Scott en Bianchi. Overigens is er veel mogelijk bij hun.

Ik fiets veel vlak, maar kom erg graag in de heuvels en het hooggebergte. Daarom zoek ik een lichte fiets met performance geometrie van ca € 6 a 9000, liefst leverbaar via een dealer in Noord-Brabant. Ik heb me neergelegd bij electronisch schakelen, waarbij lichte voorkeur voor Force, maar Ultegra mag ook. Wielen moeten carbon zijn, wil ze liefst zelf kiezen, maar als het huismerk o.k. is kan ik daarmee leven. Qua uiterlijk houd ik van klassiek, maar ook van 'bling’. Ook heb ik wat individuele wensen, zoals verzet, zadel, stuurcombi en banden. Mijn lijstje in willekeurige volgorde:
Orbea Orca
Aurum Magma
Cannondale Supersixevohimod
Specialized Aethos

Wat ontbreekt?

P.s. Ws verkeerde forum, maar net dat kun je niet aanpassen, toch?
Achteraf is elke fietstocht leuk.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 02 aug 2024 18:46

Apex 5311 kan jezelf geheel samenstellen zelfs frame vork en in iedere willekeurige kleur en afwerking.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Crimby
Forum-lid

Crimby 02 aug 2024 21:10

nijkie schreef: 02 aug 2024 18:46 Apex 5311 kan jezelf geheel samenstellen zelfs frame vork en in iedere willekeurige kleur en afwerking.
Zat je mij niet laatst min of meer een beetje belachelijk te maken dat ik een Apex wilde nemen?

Anyway… what about Look, Isaac of uiteraard wat Nijkie zegt een Apex. Cervelo S5.. t is maar net wat je mooi vindt.

Zelf onlangs bij Meulenreek in Geffen een prachtige Isaac aangeschaft. Die hebben ook erg mooie andere fietsen.
Apex is zelf in Noord Brabant.

buddo
Forum-lid

buddo 02 aug 2024 21:35

Je schrijft "ik heb mij neergelegd bij elektronisch schakelen". Dat klinkt als "eigenlijk wil ik dat niet maar ik moet wel".

Als dat klopt... Ik zou nooit tussen de 6 en 9 k uitgeven voor een fiets met een schakel groep die je eigenlijk niet wil. Koop dan een los frame en bouw hem op naar eigen voorkeur.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 02 aug 2024 22:08

Crimby schreef: 02 aug 2024 21:10
nijkie schreef: 02 aug 2024 18:46 Apex 5311 kan jezelf geheel samenstellen zelfs frame vork en in iedere willekeurige kleur en afwerking.
Zat je mij niet laatst min of meer een beetje belachelijk te maken dat ik een Apex wilde nemen?
Post even een screenshot daarvan.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Crimby
Forum-lid

Crimby 02 aug 2024 22:34

nijkie schreef: 02 aug 2024 22:08
Crimby schreef: 02 aug 2024 21:10
Post even een screenshot daarvan.
Was niet zo moeilijk. Ook toen zei ik al dat ik het jammer vond dat je zo negatief reageerde omdat ik je geliefde sensa niet op mijn shortlist had maar een apex wel… en nu ga je het zelf aanraden.
nijkie schreef: 16 mei 2024 09:05 Lachen, Sensa niet spannend genoeg😂.
Succes met je keuze bij 5311.
Anyway, on topic: waarom geen fan van elektrisch en waarom dan niet een eigen build ofwel ism je FM. Dan heb je alles wat je wil.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 02 aug 2024 23:03

Ik vind dat geen middenklasse prijs categorie.
Het lukt mij altijd wel voor rond de 8 gewoon een top afmontage te hebben van een A merk.
Wat vooral veel gaat kosten is onder de 7.5 kilo of je moet een extreem licht frame pakken.

Maargoed dan zoek ik alles zelf bij elkaar. Merken interesseren me weinig, ik wil technisch gewoon het beste.
Voor de groep zou ik kijken wat je ergonomisch prettig vind Sram of Shimano.

Ik zou eens rustig een rondje gaan maken wat je tegenkomt en een beetje het net afstruinen wat je mooi vind.
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 02 aug 2024 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 02 aug 2024 23:03

Klopt helemaal,maar als je echt overal zelf de keuze in wilt hebben met name een licht frame en spuitwerk bv dan kom je bij Apex terecht en niet bij Sensa.
Prijs kwaliteit is Sensa moeilijk te overtreffen.
Vriend van mij is vaste klant bij Alan ben daar niet geheel onbekend mee.
Stel maar eens een sl4 samen op zijn website zit je rond de 7.5k.
Laatst gewijzigd door nijkie op 03 aug 2024 07:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 03 aug 2024 07:12

Waarom geen los frame van Scott kopen en zelf opbouwen met de onderdelen die je wil?
Ben je van de zware wielen af en sommige Syncros onderdelen en kun je kwa prijs zeker nog onder die €9000,- uitkomen.
Ook het gewicht gaat dan lichter zijn.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 03 aug 2024 08:45

Met alle respect voor Apex, (zelf rij ik een Storm, wat vergelijkbaar is als eigen merk)
Als ik meer dan 6k uit kon geven aan een fiets, dan wil ik wel een echt merk en niet een open mould Chinees frame met een winkelnaam erop. Dat is leuk voor een gemiddelde prijs fiets.

Ik zou eerst eens op zoek naar een paar goede fietsenmakers in de buurt en dan horen en kijken wat ze daar verkopen. Met die fietsenmakers kan ik je alleen niet helpen, die ken ik alleen in Noord Holland.

Beam me up, Scotty
Forum-lid

Beam me up, Scotty 03 aug 2024 09:24

Dank jullie voor de overpeinzingen. Rondstruinen ga ik sowieso doen, ik heb de tijd. En ik wil niet op een fiets van zoveel geld rondrijden, waarvan ik de naam moet uitleggen, of moet opzoeken.
De prijs van middenklasse is uiteraard te betwisten, daarom noem ik ook mijn reikwijdte.
Cervelo voeg ik toe.
Los frame en afmontage kiezen heb ik met mijn vorige fiets gedaan. Is nog steeds aantrekkelijk, maar wel relatief duur tegenwoordig.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 03 aug 2024 10:09

Een Canyon Ultimate?

Voor net geen 9000 euro heb je een fiets van 6,8 kg met Dura Ace en voor 5500 heb je er een van 7,48 kg met Sram Force, de Ultegra variant weegt weer wat minder dan de Sram. Volgens mij zitten er ook wel goede wielen op.

Plaats reactie