BB30a combineren met SRAM DUB
- Kennondeelfan
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 25 jul 2024 11:32
Hi allen,
Ik ben nieuw hier en op het forum geland om meer te leren over de BB30a bottom bracket in mijn Cannondale. Ik heb nagenoeg elke BB30a gerelateerde post op het forum inmiddels wel gelezen vermoed ik, maar wil toch graag vragen om jullie advies in mijn specifieke situatie.
Ik wil de mechanische Shimano groep op mijn CAAD13 vervangen door een elektronische SRAM Rival groepset. Nu zijn er volgens mij de volgende opties:
1. SRAM DUB road BB30a pressfit bottom bracket kopen ter vervanging van de huidige bb (deze dus: https://www.mantel.com/sram-dub-road-bb30)
2. Nu alles open gaat direct een threaded alternatief met lagers buiten de bb shell kopen van bijvoorbeeld Wheels mf, c-bear, kogel, cema, etc.
Is optie 1 een slecht idee? Hoewel SRAM zelf een dergelijk pressfit DUB bb maakt lees ik online dat de diameter van de bb shell vs de diameter van de DUB trapas weinig ruimte laat voor solide lagers in een pressfit constructie.
In optie 2 kan ik online bij de genoemde merken geen threaded DUB bb vinden, waarschijnlijk vanwege de geringe ruimte voor lagers? Alternatief zou zijn om een nieuwe crankset te kopen met een 24mm trapas, maar deze moet dan combineren met de SRAM groep.
Welke optie heeft jullie voorkeur? Zie ik nog andere mogelijkheden over het hoofd?
Zelf neig ik momenteel naar optie 1, omdat ik de SRAM groep al in huis heb en ook omdat de SRAM DUB bb een stuk goedkoper is dan de threaded alternatieven. Wellicht heeft dat echter wel effect op de duurzaamheid van optie 1?
Ik ben nieuw hier en op het forum geland om meer te leren over de BB30a bottom bracket in mijn Cannondale. Ik heb nagenoeg elke BB30a gerelateerde post op het forum inmiddels wel gelezen vermoed ik, maar wil toch graag vragen om jullie advies in mijn specifieke situatie.
Ik wil de mechanische Shimano groep op mijn CAAD13 vervangen door een elektronische SRAM Rival groepset. Nu zijn er volgens mij de volgende opties:
1. SRAM DUB road BB30a pressfit bottom bracket kopen ter vervanging van de huidige bb (deze dus: https://www.mantel.com/sram-dub-road-bb30)
2. Nu alles open gaat direct een threaded alternatief met lagers buiten de bb shell kopen van bijvoorbeeld Wheels mf, c-bear, kogel, cema, etc.
Is optie 1 een slecht idee? Hoewel SRAM zelf een dergelijk pressfit DUB bb maakt lees ik online dat de diameter van de bb shell vs de diameter van de DUB trapas weinig ruimte laat voor solide lagers in een pressfit constructie.
In optie 2 kan ik online bij de genoemde merken geen threaded DUB bb vinden, waarschijnlijk vanwege de geringe ruimte voor lagers? Alternatief zou zijn om een nieuwe crankset te kopen met een 24mm trapas, maar deze moet dan combineren met de SRAM groep.
Welke optie heeft jullie voorkeur? Zie ik nog andere mogelijkheden over het hoofd?
Zelf neig ik momenteel naar optie 1, omdat ik de SRAM groep al in huis heb en ook omdat de SRAM DUB bb een stuk goedkoper is dan de threaded alternatieven. Wellicht heeft dat echter wel effect op de duurzaamheid van optie 1?
- Kennondeelfan
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 25 jul 2024 11:32
Iemand die hier iets van vindt? Topic heeft even in hold gestaan vanwege goedkeuring door de mods.. Ben benieuwd naar jullie inzichten
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Ik zou lekker je huidige crankset laten zitten en alleen de derailleurs, brifters en remmen (want shimano gebruikt olie en sram dot5.1 vloeistof en de afdichtingen voor de één zijn niet noodzakelijk bestand tegen de ander) vervangen. So what dat er "Shimano" op je crank staat en "Sram" op je derailleur
- Kennondeelfan
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 25 jul 2024 11:32
Hmm daar had ik nog niet aan gedacht. Er zitten standaard FSA bladen met Cannondale One cranks op. Dat gaat gewoon werken met de SRAM voorderailleur en ketting? In gewicht zal het wellicht ook nog wat schelen, maar nog niet gewogen.FryskBloed schreef: ↑03 aug 2024 10:24 Ik zou lekker je huidige crankset laten zitten en alleen de derailleurs, brifters en remmen (want shimano gebruikt olie en sram dot5.1 vloeistof en de afdichtingen voor de één zijn niet noodzakelijk bestand tegen de ander) vervangen. So what dat er "Shimano" op je crank staat en "Sram" op je derailleur
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Enige compatibility issue dat ik kan bedenken is als je een SRAM cassette wilt monteren die een flattop ketting nodig heeft, dan schijn je ook kettingbladen (voor) te moeten hebben die speciaal geschikt zijn. Gewoon een normale cassette blijven gebruiken dus (dat doe je toch wel want anders heb je ook een XDR body nodig voor je achternaaf wat in de meeste gevallen betekent een nieuwe achternaaf / achterwiel)
- Kennondeelfan
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 25 jul 2024 11:32
Laat ik nu net die ketting en ook de wielset met XDR body hebbenFryskBloed schreef: ↑03 aug 2024 13:11 Enige compatibility issue dat ik kan bedenken is als je een SRAM cassette wilt monteren die een flattop ketting nodig heeft, dan schijn je ook kettingbladen (voor) te moeten hebben die speciaal geschikt zijn. Gewoon een normale cassette blijven gebruiken dus (dat doe je toch wel want anders heb je ook een XDR body nodig voor je achternaaf wat in de meeste gevallen betekent een nieuwe achternaaf / achterwiel)
- Kennondeelfan
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 25 jul 2024 11:32
Kleine update: ik heb bij gebrek aan andere inzichten (dank FryskBloed) eerst maar eens de SRAM bb gekocht. Qua kosten kan ik er daarvan een aantal verslijten tov de threaded alternatieven die ik kan vinden. Zat er wel aan te denken om er misschien gelijk nog een te kopen als veiligheidsvoorraad
Ik ga binnenkort installeren, mocht ik daar nog tegen dingen aanlopen dan zal ik het hier melden.
Ik ga binnenkort installeren, mocht ik daar nog tegen dingen aanlopen dan zal ik het hier melden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13667
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja en alleen het eerste bracket moet helemaal het juiste type zijn. Tussenbus en spacers, maar die kan je hergebruiken.
Vaak kan je op die manier sram dub lagers vinden vanaf 20 euro. Ik helaas 17 euro betaald bij R2.
Maar je moet het net ff weten.
Vaak kan je op die manier sram dub lagers vinden vanaf 20 euro. Ik helaas 17 euro betaald bij R2.
Maar je moet het net ff weten.
- Kennondeelfan
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 25 jul 2024 11:32
Sorry maar deze is mij te cryptisch.. Je doelt hier op mijn opmerking over een spare bb, begrijp ik dat goed?wasbeer2006 schreef: ↑06 aug 2024 19:41 Ja en alleen het eerste bracket moet helemaal het juiste type zijn. Tussenbus en spacers, maar die kan je hergebruiken.
Vaak kan je op die manier sram dub lagers vinden vanaf 20 euro. Ik helaas 17 euro betaald bij R2.
Maar je moet het net ff weten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13667
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja klopt sram heeft bijn 100 verschillende dub brackets.
Maar ze hebben maar 2 (of 3) verschillende pressfit bb30a lager.
Eenmaal de juiste in huis kan je de spacers en tussenbus hergebruiken.
Pak je bv deze scheelt weer 15 euro
https://r2-bike.com/SRAM-Innenlager-DUB ... Cannondale
Maar ze hebben maar 2 (of 3) verschillende pressfit bb30a lager.
Eenmaal de juiste in huis kan je de spacers en tussenbus hergebruiken.
Pak je bv deze scheelt weer 15 euro
https://r2-bike.com/SRAM-Innenlager-DUB ... Cannondale
- Kennondeelfan
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 25 jul 2024 11:32
Ah thanks, heel nuttige tip! Zo ver was ik nog niet qua kennis Dit betekent ook dat het risico op incourant raken van deze specifieke onderdelen voor BB30a (gezien die bb's toch wel weer zullen verdwijnen) minder groot zijn dan ik eerder schetste? Want dat was de reden dat ik eraan dacht om 1-2 volledige bb's op voorraad te leggen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13667
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat valt inderdaad mee. Alleen de tussenbus is anders. Bewaar die goed en je kunt nog jaren voorruit.
De spacers zijn ook als losse set te bestellen. Gezien ik twee cannondale MTB,s heb met bijzondere brackets heb ik die ook besteld.
Dat is deze set.
https://r2-bike.com/SRAM-DUB-Spacer-Kit ... Innenlager
In veel gevallen gaat er vaak ook 1 lager een stuk sneller stuk. Bv op mijn scott foil heb ik het NDS lagers al drie keer vervangen in 20.000km en de drive side is nog als nieuw en laat ik gewoon zitten.
De spacers zijn ook als losse set te bestellen. Gezien ik twee cannondale MTB,s heb met bijzondere brackets heb ik die ook besteld.
Dat is deze set.
https://r2-bike.com/SRAM-DUB-Spacer-Kit ... Innenlager
In veel gevallen gaat er vaak ook 1 lager een stuk sneller stuk. Bv op mijn scott foil heb ik het NDS lagers al drie keer vervangen in 20.000km en de drive side is nog als nieuw en laat ik gewoon zitten.