Grenzen van Shimano GRX 11 speed
Binnenkort wil ik een nieuwe gravelbike opbouwen met een Shimano 2x11 speed GRX groep met een crank van 46/30 en een cassette van 11-34. Deze combinatie benut de maximale schakelcapaciteit van de voor- en achterderailleur.
Nu wil ik graag nog een wat wat lichter verzet bereiken en dacht aan de keuze voor één van de volgende modificaties:
optie 1: een SRAM cassette PG-1170 11-36, overige GRX onderdelen blijven gelijk
optie 2: een Shimano XT M8000 cassette 11-40 in combinatie met een XT M8000 (medium kooi) in combinatie met een Wolf Tooth Tan pan cable pull converter, overige GRX onderdelen blijven gelijk.
optie 3: een XT-M8000-2 crankstel met 28-38 kettingbladen voorzien van de bijpassende XT-M8000 met klemband voor de juiste kettinglijn, in combinatie met een Jtek Shiftmate 7 cable pull converter, overige GRX onderdelen blijven gelijk
Heeft een van jullie goede ervaring met een van deze opties? Of moet ik mij vingers er niet aan branden en het verzet maar gewoon nemen voor wat het is?
Nu wil ik graag nog een wat wat lichter verzet bereiken en dacht aan de keuze voor één van de volgende modificaties:
optie 1: een SRAM cassette PG-1170 11-36, overige GRX onderdelen blijven gelijk
optie 2: een Shimano XT M8000 cassette 11-40 in combinatie met een XT M8000 (medium kooi) in combinatie met een Wolf Tooth Tan pan cable pull converter, overige GRX onderdelen blijven gelijk.
optie 3: een XT-M8000-2 crankstel met 28-38 kettingbladen voorzien van de bijpassende XT-M8000 met klemband voor de juiste kettinglijn, in combinatie met een Jtek Shiftmate 7 cable pull converter, overige GRX onderdelen blijven gelijk
Heeft een van jullie goede ervaring met een van deze opties? Of moet ik mij vingers er niet aan branden en het verzet maar gewoon nemen voor wat het is?
Waarom neem je niet gewoon de lange kooi achterderailleur van GRX? Deze kan tot 42T.
Nee, die uitgelegd voor uitsluitend 1x11.
Al heb ik gelezen dat het wel schakelt in 2x11 maar zeker niet optimaal.
De 2x11 achterderailleur gaat ook wel tot 40. Zonder aanpassingen, met een ingedraaide B-screw.
Indien dat toch niet zou gaan, wat me zou verbazen, kun je een wolftooth roadlink DM hanger monteren dan gaat het op zeker.
Dat is goedkoper dat alle andere hacks die jij voorstelt.
Heeft iemand al ervaring met een GRX 2x11 achterderailleur in combinatie met een 36 of 40 als grootste kransje, zonder of met Wolftooth Roadlink hanger? Wat ik nog niet goed begrijp is de opmerking van Wolftooth daarover :for double chainring be sure to not exceed the derailleur's capacity. Het is toch logisch dat wanneer je een 11-36 0f 11-40 cassette gebruikt de schakelcapaciteit overschrijdt. Met optie 3 uit mijn oorspronkelijke vraag met gebruik van een XT-M8000 derailleur wilde ik het overschrijden van de capaciteit juist voorkomen. Een tweede gedachte daarbij is dat deze derailleur binnen zijn capaciteit ook de hellingshoek van de cassette goed volgt, in vergelijking met het gebruik van een GRX derailleur samen met cassettes (al dan niet met een roadlink) die de maximale schakelcapaciteit en de maximum grootte van de cassette overschrijden. Gaat dit laatste niet ten koste van het sckakelkwaliteit?
Ik heb de voorloper, als zo te beschouwen, de Ultegra RX, samen met 2x en een 11-40 gebruikt.
Dat zonder roadlink of wat dan ook. Dan werkt prima.
Ook een gewone r8000 of r7000 GS werkt met een 11-40.
Shimano is altijd conservatief met opgave Max bereik.
Dat zonder roadlink of wat dan ook. Dan werkt prima.
Ook een gewone r8000 of r7000 GS werkt met een 11-40.
Shimano is altijd conservatief met opgave Max bereik.
Hier ook een 11-40T cassette, 46-30T crank en Ultegra RX derailleur. Ik heb wel een Roadlink DM nodig gehad om het te laten werken. In de combinatie 30T vooraan en 11T achteraan is de ketting niet gespannen maar die versnelling gebruik je nooit. De ketting is afgemeten met groot-groot + 2 schakels methode.
Ja, ja. Dubbel
Hier overigens een video met grx dubbel en 11-40
https://youtu.be/wNeYYM9_aeM
En ja, het is di2. Maar dat maakt geen verschil mechanisch en electrisch
Hier overigens een video met grx dubbel en 11-40
https://youtu.be/wNeYYM9_aeM
En ja, het is di2. Maar dat maakt geen verschil mechanisch en electrisch
Rule #5
Je hebt 2 verschillende dingen. 1 hoe groot de cassette is die je derailleur aan kan. Bijv. 34T, 36T, 40T.
Maar je achter derailleur moet ook je ketting strak houden. Zowel als je groot - groot als klein - klein rijdt.
Op mijn racefiets heb ik standaard 50-38T voor en 12-25 achter.
Toen ik ging in jan/feb klimmen (en mijn conditie was op dat moment echt drama).
Heb ik achter een GRX 817 derailleur gemonteerd die gaat tot 42T. (En voor een 34 ipv 38).
Met die 38 voor werkt het in alle versnellingen perfect.
Met de 34 voor heb je voor alle versnellingen net ff dat als je genoeg ketting lengte heb voor groot - groot, de ketting net tegen “het slappe” aanhangt bij klein - klein.
Voordeel bij DI2 is dat je klein klein softwarematig kan blokkeren. Dus zodoende kon het niet misgaan. Maar er zijn dus combinaties met een groot verschil, waarbij de totale capaciteit van je derailleur te klein is.
Dus terugkomend op de Wolftooth, als je er voor een 1x van maakt. Kan je best wat rommelen zonder de totale capaciteit van je derailleur te overschrijven.
Daarnaast als je gaat rommelen:
SRAM heeft 10-42 cassettes die zijn compatibel met Shimano 11 speed. Enige wat je moet doen is je body vervangen van Shimano naar (X)DR compatibel.
En kijk maar eens op https://ritzelrechner.de/ een 10 als kleinste ipv 11 maakt best veel uit! Als je qua vertanding voor dan nog evt aanpassingen wil maken, dan kan je shoppen bij: https://www.themechanic-parts.com
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Wij bikepacken met GRX Di2 2x11 met 48/31 en een XT 11-42 cassette. Die oma verzetjes heb je hard nodig als je bergop door grind met bepakking wil. De enige aanpassing is de montage van een 10s goatlink die het standaard Shimano koppelstukje van de achter derailleur vervangt. Geen aanpassing van de kooi, ook niet van de ketting en ook de b-schroef staat niet op een randje.