Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 aug 2024 20:33

Als je daar tegenwind hebt is het bijna overal valsplat naar beneden ;-)
Less is bore

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2355
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 10 aug 2024 20:48

Geen vraag naar een mededeling: Het jaagpad langs het Albertkanaal, onder de brug bij Kanne, is weer open. Staat nog een hek half op de weg, en de weg is nog meer een weggetje. Maar beter dan omrijden.
Dogma F

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5989
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 10 aug 2024 20:52

Thierry le Brun schreef: 10 aug 2024 20:28
JPAR schreef: 10 aug 2024 20:11 Mooi rondje. Je had eigenlijk bij Warns nog even de rode klif moeten pakken. Mooi stukje omhoog en dan over de dijk.
Was ik al eerder geweest. Tegenwoordig probeer ik zo veel mogelijk 'nieuwe' weggetjes in mn routes te stoppen. (Wandrer.earth tic.....😏)
Leuk. Zo kom je nog eens ergens
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

derxx
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 11 aug 2024 13:21

Ramon73 schreef: 10 aug 2024 20:48 Geen vraag naar een mededeling: Het jaagpad langs het Albertkanaal, onder de brug bij Kanne, is weer open. Staat nog een hek half op de weg, en de weg is nog meer een weggetje. Maar beter dan omrijden.
Had het gisteren gemerkt inderdaad. Wilde al langere tijd kijken of je ook langs de westkant kon fietsen. Strava zei van niet, maar ik, eigenwijs als ik ben, wilde het toch proberen. Brug over bij Lanaye, en daar naar beneden. Dat was al niet zo'n succes want een gemiddeld gravelpad ligt er beter bij, mja, wie A zegt.... Een paar honderd meter later was het feest al afgelopen met een flink hek wat de weg versperde. Omgedraaid, en dus de "normale" oostkant gepakt.
Wel nog even opletten waar de Castertweg erbij komt. Een hele berg los zand, en nog steeds die halve drempel in de weg waar ik begin van het jaar hard door onderuit gegaan ben.
Zag bij de brug van Kanne de nieuwe (smalle) fietspaadjes, maar ben daar overgestoken naar de andere kant om de Slingerberg op te fietsen.
Je kunt er gelukkig dus weer door, maar moet wel even de snelheid aanpassen daar. Iets minder jagen over het jaagpaadje dus :)
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2355
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 aug 2024 19:04

Hoe kan dat nou?
Zaterdag 5 uur buiten geweest met de fiets. Niet verbrand.
Zondag 2 uur met de cabrio wezen toeren, lichte zonnebrand. Het gloeit en schrijnt een beetje, gewoon wat je dan voelt.
Beide keren niet ingesmeerd.
Dogma F

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2355
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 aug 2024 19:07

derxx schreef: 11 aug 2024 13:21
Ramon73 schreef: 10 aug 2024 20:48 Geen vraag naar een mededeling: Het jaagpad langs het Albertkanaal, onder de brug bij Kanne, is weer open. Staat nog een hek half op de weg, en de weg is nog meer een weggetje. Maar beter dan omrijden.
Had het gisteren gemerkt inderdaad. Wilde al langere tijd kijken of je ook langs de westkant kon fietsen. Strava zei van niet, maar ik, eigenwijs als ik ben, wilde het toch proberen. Brug over bij Lanaye, en daar naar beneden. Dat was al niet zo'n succes want een gemiddeld gravelpad ligt er beter bij, mja, wie A zegt.... Een paar honderd meter later was het feest al afgelopen met een flink hek wat de weg versperde. Omgedraaid, en dus de "normale" oostkant gepakt.
Wel nog even opletten waar de Castertweg erbij komt. Een hele berg los zand, en nog steeds die halve drempel in de weg waar ik begin van het jaar hard door onderuit gegaan ben.
Zag bij de brug van Kanne de nieuwe (smalle) fietspaadjes, maar ben daar overgestoken naar de andere kant om de Slingerberg op te fietsen.
Je kunt er gelukkig dus weer door, maar moet wel even de snelheid aanpassen daar. Iets minder jagen over het jaagpaadje dus :)
Als je daar iets moet weten over de wegen rond Kanne etcetera, dan vraag gerust. Is voor mij vlak bij huis en ken de weg daar prima.

En overigens "Je kunt er gelukkig dus weer door, maar moet wel even de snelheid aanpassen daar. Iets minder jagen over het jaagpaadje dus." is dat ook bewust zo gepland. Blijkbaar was het in de kleine uurtjes een lokale straatracebaan. Vanwege de onbelemmerde toegang met auto's speelde er zich vanalles af met drank, drugs en hoge snelheden.
Dogma F

derxx
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 11 aug 2024 21:36

Ramon73 schreef: 11 aug 2024 19:07
derxx schreef: 11 aug 2024 13:21
Ramon73 schreef: 10 aug 2024 20:48 Geen vraag naar een mededeling: Het jaagpad langs het Albertkanaal, onder de brug bij Kanne, is weer open. Staat nog een hek half op de weg, en de weg is nog meer een weggetje. Maar beter dan omrijden.
Had het gisteren gemerkt inderdaad. Wilde al langere tijd kijken of je ook langs de westkant kon fietsen. Strava zei van niet, maar ik, eigenwijs als ik ben, wilde het toch proberen. Brug over bij Lanaye, en daar naar beneden. Dat was al niet zo'n succes want een gemiddeld gravelpad ligt er beter bij, mja, wie A zegt.... Een paar honderd meter later was het feest al afgelopen met een flink hek wat de weg versperde. Omgedraaid, en dus de "normale" oostkant gepakt.
Wel nog even opletten waar de Castertweg erbij komt. Een hele berg los zand, en nog steeds die halve drempel in de weg waar ik begin van het jaar hard door onderuit gegaan ben.
Zag bij de brug van Kanne de nieuwe (smalle) fietspaadjes, maar ben daar overgestoken naar de andere kant om de Slingerberg op te fietsen.
Je kunt er gelukkig dus weer door, maar moet wel even de snelheid aanpassen daar. Iets minder jagen over het jaagpaadje dus :)
Als je daar iets moet weten over de wegen rond Kanne etcetera, dan vraag gerust. Is voor mij vlak bij huis en ken de weg daar prima.

En overigens "Je kunt er gelukkig dus weer door, maar moet wel even de snelheid aanpassen daar. Iets minder jagen over het jaagpaadje dus." is dat ook bewust zo gepland. Blijkbaar was het in de kleine uurtjes een lokale straatracebaan. Vanwege de onbelemmerde toegang met auto's speelde er zich vanalles af met drank, drugs en hoge snelheden.
Misschien het Belgische gedeelte. M'n schoonvader woont in de buurt van Stein, en ik maak nogal regelmatig routes van daaruit onder Maastricht langs etc. Zo heb ik ook die jaagpaden ontdekt, wat een apart en mooi stuk is dat toch. Dit was de route van gisteren: https://www.strava.com/routes/3257794280923998824
Afbeelding

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 12 aug 2024 11:33

Ik wil mijn beschadigde crank vervangen. Nu zie ik dat alleen AliExpress en losse rechter crankarm aanbiedt? Nergens een 'normale' aanbieder?

Wat voor risico loop ik met zo'n crankarm van ome Ali?

https://nl.aliexpress.com/item/40002688 ... nuEALw_wcB
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

stansfield
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 12 aug 2024 11:55

Ik ben me een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe fiets. En nu heeft alles zijn voor en nadelen maar ik vroeg me af wat jullie zwaarder zouden wegen bij deze keuze:

Optie 1
Een fiets kopen bij een dozenschuiver/online aanbieder. Ik denk dat ik zelf wel kan bepalen welke maat frame ik moet hebben en daarna in de buurt een bike fit doen zodat de puntjes op de i worden gezet. Voordeel vrije keuze van merken/fietsen. Dozenschuivers/online aanbieders genoeg wat dat betreft. Bike fit kost 245 euro bij mij in de buurt bij een goed aangeschreven bike fitter.
Voordelen: Keuzevrijheid qua merken. Exacte bike fit. Totaalplaatje mogelijk wat goedkoper.
Nadelen: Mogelijk nog wat kosten voor aanpassingen na de bike fit. Lengte stuurpen bijvoorbeeld. Onderhoud zou dan bijvoorbeeld bij een canyon service punt. Hoewel ik wel begrepen heb dat de lokale fietsenzaak ook fietsen onderhoud die niet daar gekocht zijn.

Optie 2
Fiets bij een lokale fietsenzaak een fiets kopen waarbij je een standaard bike fit krijgt. Wat qua bike fit volgens mij ook prima is.
Voordelen: Garantie/aftersales is dan natuurlijk in orde net als onderhoudsbeurten.
Nadelen: Beperktere keuzevrijheid. En qua prijs weet ik niet exact wat er dan af gaat als ik nu de standaard verkoopprijs zie.

Wat zou jullie keuze hierin zijn?

derxx
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 12 aug 2024 12:19

Bikefit kun je beter doen voordat je de fiets koopt. Je kunt beter eerst weten waar je op past, ipv achteraf erachter komen dat de fiets die je gekocht hebt toch niet helemaal lekker past, en je allerlei rare combinaties moet gaan doen (0mm setback zadelpen en een stuurpen van 70mm bv, ask me how I know 😉).
Afbeelding

stansfield
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 12 aug 2024 12:38

Goed punt. En bij een dozenschuiver kun je natuurlijk niet alles aanpassen. Neem ik even mee in mijn overweging.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 12 aug 2024 13:39

stansfield schreef: 12 aug 2024 12:38 Goed punt. En bij een dozenschuiver kun je natuurlijk niet alles aanpassen. Neem ik even mee in mijn overweging.
Optie 1: Mijn eerste keus is de fiets die me emotioneel het meeste doet, dus geen dozenschuiver omdat ie goedkoper is of andere rationele gedachtes.
Als dat dan wel een dozenschuiver zou betreffen dan heb ik "geluk".
Voor mij is de aankoop van een nieuwe fiets dus geen rationele keuze.
Mbt de maat, daarvoor heb ik geen bikefitter nodig wanneer ik een nieuw frame koop, omdat dat frame kwa geometrie moet overeen komen met m'n "oude"frame.
Dus de maten opnemen en overzetten op nieuwe frame...
Kortom zorg dat je geometrie van je oude fiets paraat hebt (of de maat moet totaal niet matchen) en kies dan een frame of fiets waar je hart naar uit gaat.
Zelf opbouwen is vaak niet goedkoper maar je kan dan wel een fiets naar je wensen creëren.
Succes!

Plaats reactie