Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

jonglins
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 jun 2007 13:49

jonglins 08 aug 2024 20:22

folkeringa schreef: 04 aug 2024 23:12 De insert moet idd gelijmd worden. Ik kreeg instructies hoe ik dat zelf kon doen. Fluitje van een cent. Opsturen van de fiets is dus niet nodig. De insert is te bestellen bij Canyon. Niet goedkoop trouwens, circa 50 euro incl verzenden.
Contact gehad met Canyon en ze sturen een nieuwe insert toe. Instructies heb ik al ontvangen. Lijkt inderdaad te doen.

Wat jammer is, is dat dit niet onder de 6 jaar garantie valt van frame en onderdelen. Had ik wel verwacht, omdat het een vast onderdeel van het frame is.
En € 40,95 (excl. € 9,95 verzendkosten) is behoorlijk aan de prijs voor zo'n eenvoudig rubber ding. Verzenden duurt ook nog eens 5 - 10 dagen. Dat vind ik nogal lang in deze tijd waarin het meeste wat je 's avonds bestelt de dag daarna al wordt bezorgd.

Lijkt me overigens een euvel dat op de lange duur vaker gaat voorkomen. Een rubber insert dat is vastgelijmd in het frame lijkt me nou niet bepaald een heel duurzame oplossing. Leuk bedacht van de engineers bij Canyon maar de lange termijn misschien iets te veel uit het oog verloren.

Advies: zeker twee keer per jaar de zadelpen (en insert) schoonmaken!

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 09 aug 2024 09:23

Die merk gebonden unieke onderdelen zijn allemaal zwaar overprijsd. Kan gerust, je moet het sowieso bij hen kopen.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 09 aug 2024 13:32

jakkel schreef: 06 aug 2024 20:04

Dan zal ik een pechexemplaar hebben. Nee, niets gevraagd aan Canyon. Ik hoef ze gewoon niet meer, kruipt vuil en water in, kraakt, speling... . Ook al wordt het concept bejubeld, ik vind het niks. Een licht en goedkoop 'alietje' zal het worden! :mrgreen:
Elita one gearriveerd en gemonteerd, de Grizl wordt weeral lichter, 91gr om precies te zijn. :D

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39512
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 aug 2024 14:49

Welke heb je precies gepakt?
Less is bore

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 09 aug 2024 16:21

daniel1975 schreef: 09 aug 2024 14:49 Welke heb je precies gepakt?



Afbeelding
Laatst gewijzigd door jakkel op 14 aug 2024 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis_tB
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jan 2015 22:00

Dennis_tB 11 aug 2024 15:27

Hoi allemaal, tijdens het schoonmaken van mijn fiets (Canyon Aeroad CFR) kwam achter wat schade op mijn zitbuis (klein scheurtje). Nu heb ik al contact gehad met Canyon en heb zelfs mijn fiets al naar Eindhoven gebracht. Zij vertelde mij dat dit steenslag schade is en dat vergoeden zij niet. Nu kan ik een nieuw frame (met korting) bij hen kopen, maar dat is nog steeds flink duur (iets meer dan € 1500). Vraag: kan steenslag een dergelijke schade veroorzaken en wat vinden jullie van de geboden oplossing van Canyon? Ik denk zelf dat ik beter mijn frame door een Carbon reparateur kan laten repareren, dan door Canyon zelf. Maar wie weet een goed adres hiervoor.

Alvast dank voor jullie reacties! Groet, Dennis

Boshommel
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 mei 2024 12:58
Locatie: Zuid-Limburg

Boshommel 11 aug 2024 15:33

Een fiets zou niet structureel beschadigd moeten kunnen raken door steenslag. Heb je foto's?

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 11 aug 2024 16:28

Volgens mij heeft een carbon hersteller wel een scanner om de breuk te constateren. Van carbonherstel uit Dongen weet ik het zeker. Met de uitslag hiervan kan je Canyon confronteren. Bij lakschade kan je deze daar herstellen, maar claimen op steenslag kan uiteraard niet. Carbonherstel was vroeger ook het officiële kanaal van Canyon, maar weet niet of dit nog steeds zo is.

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 13 aug 2024 08:50

Niet perse een Canyon-vraagstuk, of misschien toch wel..?

Ik rijd sinds februari naar volle tevredenheid op mijn nieuwe Aeroad. Maar, al vrij snel kreeg ik last van een piepend geluid als ik freewheel, en dan alleen als mijn linkerpedaal naar beneden is. Ik ben er vrij zeker van dat het in de rem achter zit. Ik heb voor mijn vakantie de leiding ontlucht en (uiteraard) na terugduwen van de pistons de rem opnieuw gekalibreerd. Het was toen weg (hooguit heeeel zachtjes in een bocht (naar rechts)).
Op vakantie had ik een afdalingkje van bijna 20% waarbij ik zo hard moest remmen dat ik het kon ruiken. En.. daarna was de piep er weer! Eenmaal thuis opnieuw de stappen doorlopen maar ik heb het nog niet weg... Iemand een idee wat de oorzaak is en hoe ik het definitief weg krijg..?

https://youtube.com/shorts/6G43vTf64Ik? ... vnImN5eKbc
Canyon Aeroad CF SLX 7.0

marsman
Forum-lid
Berichten: 2547
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 13 aug 2024 09:39

Heb de de remblokken en schijven ook al eens schoongemaakt? Ik denk dat dit wel gaat helpen. https://www.fiets.nl/racefiets/racefiet ... en-schoon/

Check ook nog eens de centrering van je remmen. Dat komt vaak super krap. Ik denk dat je met een gewichtwissel (linkerbeen naar beneden) net heel lichtjes een aanlopend blokje hebt. Dat geeft soms dit soort geluiden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 13 aug 2024 09:49

marsman schreef: 13 aug 2024 09:39 Heb de de remblokken en schijven ook al eens schoongemaakt? Ik denk dat dit wel gaat helpen. https://www.fiets.nl/racefiets/racefiet ... en-schoon/

Check ook nog eens de centrering van je remmen. Dat komt vaak super krap. Ik denk dat je met een gewichtwissel (linkerbeen naar beneden) net heel lichtjes een aanlopend blokje hebt. Dat geeft soms dit soort geluiden.
Thanks. Dat van die gewichtswissel klinkt wel logisch. Het stomme is dat remmen geruisloos gaat, dus vuil of vet zal het niet zijn.. Ik zal me nog maar eens kwaad maken met kalibreren. Misschien dat het inderdaad zo krap komt. Maar ik heb het al met een dik papiertje ertussen gedaan, en dan nog loopt ie aan. Zou toch niet moeten, dacht ik.
Canyon Aeroad CF SLX 7.0

marsman
Forum-lid
Berichten: 2547
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 13 aug 2024 10:08

Bij normaal remmen hoor je vaak niets. Juist als je een blokje hebt die heel lichtjes tegen je schijf aanloopt i.c.m. wat vet en viezigheid krijg je dit soort geluiden. Kan ook zijn dat een remblokje (of allebei) verglaasd is omdat je een keer zo hard hebt geremd. Even schoonmaken of opschuren helpt dan.

Kijk eens van boven of onderen hoe ver de remblokken nu van de schijf staan. Als er 1 remblokje heel dicht tegen de schijf staat, dan is dat wellicht het euvel.

Wat ik nog vergat, is dat soms een piston niet helemaal lekker werkt. Dan komt hij soms wel / soms niet terug in de positie waarin hij moet staan. Dat maakt het afstellen ook weer moeilijk.

Ik zou de boel eens goed schoonmaken. Koop evt een busje speciale remreiniger. Die heeft elke fietsenmaker wel. Pas wel een beetje op met je frame.

Als het geluid er dan nog is, dan zou het ook nog ergens in je naaf van een wiel kunnen zitten. Ik zou dan even naar een fietsenmaker gaan om dat na te laten kijken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie