Aero is uit, New Aero gaat het worden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
De sprintnummers bij het baanwielrennen evolueren meer en meer naar gewichtheffers; het nadeel van ... brede schouders en dikke benen, wordt als een bijkomende vanzelfsprekendheid beschouwd. Wellicht kunnen de krachtpatsers hun licht eens opsteken bij de vernieuwende inzichten van de coach van de Canadese kogelslingeraar Ethan Katzberg, ene Dr. Anatoliy Bondarchuk (83 jaar).
https://www.cbc.ca/sports/olympics/summ ... -1.7025630
https://www.cbc.ca/sports/olympics/summ ... -1.7025630
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Tja, eerst had je Chris Hoy.,. dat was ook al een indrukwekkende spierbundel, maar simpelweg een kop kleiner dan de huidige generatie, incl een Richardson uit Australië.
Maar toen kwam een Theo Bos, die een serie titels wist te winnen tegen onder andere Hoy en Kenny. Bos is wel sterk, maar niet per se type bodybuilder.
Toen hij na zijn wegavontuur nog een poging waagde bij de Nederlandse sprintgroep, moest hij 2 a 3 tanden zwaarder steken om uberhaupt op dezelfde snelheden te komen als de huidige generatie.
Dan kan je zeggen, ze zijn nu teveel gericht op kracht en worden daar erg groot en breed van, het is niet meer efficient. Maar uiteindelijk gaat het toch om hoe hard je rond gaat op die baan. En volgens mij is het unieke aan Lavreysen dat hij enorm vermogen met enorme bewegingssnelheid weet te combineren, en nog een stuk uithoudingsvermogen ook. Dat laatste helpt natuurlijk met de teamsprint, de km tijdrit (Hoogland), maar ook met de capaciteit om zo'n vol programma af te werken in een week tijd.
Uiteraard zul je niet iedereen op dezelfde manier moeten trainen. En niet iedereen heeft die 2700 watt nodig. Per atleet moet je kijken wat het best past. Bij de baansprinters heb je ook een paar pocketrockets zitten uit Maleisië en Japan. Die zijn niet lang, wel breed, en halen ook de finales Keirin dus zijn gewoon rete goed.
Maar toen kwam een Theo Bos, die een serie titels wist te winnen tegen onder andere Hoy en Kenny. Bos is wel sterk, maar niet per se type bodybuilder.
Toen hij na zijn wegavontuur nog een poging waagde bij de Nederlandse sprintgroep, moest hij 2 a 3 tanden zwaarder steken om uberhaupt op dezelfde snelheden te komen als de huidige generatie.
Dan kan je zeggen, ze zijn nu teveel gericht op kracht en worden daar erg groot en breed van, het is niet meer efficient. Maar uiteindelijk gaat het toch om hoe hard je rond gaat op die baan. En volgens mij is het unieke aan Lavreysen dat hij enorm vermogen met enorme bewegingssnelheid weet te combineren, en nog een stuk uithoudingsvermogen ook. Dat laatste helpt natuurlijk met de teamsprint, de km tijdrit (Hoogland), maar ook met de capaciteit om zo'n vol programma af te werken in een week tijd.
Uiteraard zul je niet iedereen op dezelfde manier moeten trainen. En niet iedereen heeft die 2700 watt nodig. Per atleet moet je kijken wat het best past. Bij de baansprinters heb je ook een paar pocketrockets zitten uit Maleisië en Japan. Die zijn niet lang, wel breed, en halen ook de finales Keirin dus zijn gewoon rete goed.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Theo Bos noemde een tijdje geleden ook de uitdaging die de chinese ploeg had om de kracht op de juiste manier te doseren zodat ze normaal zouden wegrijden ipv zouden slippen bij de start. Fietsbeheersing is nog steeds erg belangrijk (zeker ook in de 1 tegen 1 ritten)
Laat je niet voor de gek houden... die Koga lijkt al meerdere jaren hetzelfde zo op het oog, maar heb ergens gelezen dat ondertussen geen onderdeel meer hetzelfde is en de fiets flink is doorontwikkeld. Denk echt niet dat het NL team met een verouderde fiets deelneemt aan deze tak van sport waar technologie en vooruitgang zo belangrijk is.thestudent schreef: ↑12 aug 2024 22:44 Er zijn verdomde drie gouden medailles gehaald op een relatief oude koga kinsei met krachten overgebracht op de baan via absoluut antieke tube technologie.
Ik ga proberen of ik het terug kan vinden. Edit, gevonden; https://nieuwsfiets.nu/2022/12/30/verni ... e-sneller/
Laatst gewijzigd door buddo op 13 aug 2024 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De crankset is totaal nieuw dit jaar ( niet koga ontwikkeld ). En de vork en cockpit, maar t frame zelf is wel hetzelfde dacht ik.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb het inderdaad teruggevonden... klopt helemaal, er staat dat de focus op de cockpit en vork lag. Dat de rest ongewijzigd is staat er niet bij, maar dat zal dus niet merkbaar veel of niet zijn, anders was dat ook wel vermeld.thestudent schreef: ↑13 aug 2024 18:37 De crankset is totaal nieuw dit jaar ( niet koga ontwikkeld ). En de vork en cockpit, maar t frame zelf is wel hetzelfde dacht ik.
Het frame is idd ongewijzigd. Voor het stuur is voor een meer vleugelprofiel gekozen, omdat dat ook stijver is. En meer aero natuurlijk. Verder is er onderzoek gedaan naar de vorm van de voorvork, waarbij is gekeken naar een extreem smalle variant (zoals de Italianen hebben), maar ook naar een Lotus-achtige variant. De huidige breedte bleek toch het snelste te zijn voor deze fiets.thestudent schreef: ↑13 aug 2024 18:37 De crankset is totaal nieuw dit jaar ( niet koga ontwikkeld ). En de vork en cockpit, maar t frame zelf is wel hetzelfde dacht ik.
Alleen zijn de voorpoten aan de onderzijde veranderd, met een druppelvormig profiel. Er passen nu alleen nog maar Princeton wielen in.
2700 watt is waanzinnig. Heb met mijn boerenverstand wel het gevoel dat van die 2700 watt weer veel verloren gaat in de massa. Theo Bos inderdaad een mooi voorbeeld van hoe het anders kan. Maar ook in de BMX, wat zo dicht tegen het baanwielrennen aan ligt, zie je dat hele verschillende types kunnen komen bovendrijven. Dat is toch wel mooi om te constateren. En vwb aero, zelf heb ik ook een goed gevoel bij die wijd staande vorken. Mijn eigen 3T Strada ICR is mee bij de top van de old school aero, maar het voelt gedateerd tegen deze fietsen. Mooi die ontwikkeling.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13739
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47